پنج‌شنبه 19 مهر 1403

طحان نظیف: بازنگری قانون اساسی زمان خودش را دارد / ما مجری قوانینی هستیم که به آن اشکال داریم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
طحان نظیف: بازنگری قانون اساسی زمان خودش را دارد / ما مجری قوانینی هستیم که به آن اشکال داریم

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که از سوی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: اصل 115 قانون اساسی شرایط و اوصاف نامزدهای ریاست جمهوری را تعیین کرده است و با ابلاغ سیاست های کلی انتخابات نیز اتفاقا این موضوع مورد توجه رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است. با ابلاغ این سیاست ها شورای نگهبان...

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در مراسم بزرگداشت روز دانشجو که از سوی انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد، گفت: اصل 115 قانون اساسی شرایط و اوصاف نامزدهای ریاست جمهوری را تعیین کرده است و با ابلاغ سیاست های کلی انتخابات نیز اتفاقا این موضوع مورد توجه رهبر معظم انقلاب قرار گرفته است. با ابلاغ این سیاست ها شورای نگهبان مصوبه ای را به تصویب رساند و سعی کردیم به این تکلیف عمل کنیم و متعاقبا قرار شد مجلس هم در این رابطه قانون گذاری کند که در مجلس دهم این اتفاق نیفتاد ولی در مجلس فعلی مصوبه حداقلی به شورای نگهبان آمد و اشکالی به آن وارد نشد ولی هیئت نظارت بر سیاست های کلان آن را رد کرد ولی شورای نگهبان آن را اجرا کرد و مصوبه هم اثرگذار بود به گونه ای که از ثبت نام های تفننی جلوگیری شد.

وی افزود: اصل 177 قانون اساسی مربوط به بازنگری در قانون اساسی است. در این قانون تصریح شده که قانون اساسی می تواند به فراخور مورد بازبینی قرار بگیرد و البته باید شرایط بازنگری فراهم باشد.

وی با بیان اینکه بهتر است که ما به جای بازنگری قانون اساسی سراغ احیا ظرفیت های مغفول مانده قانون اساسی برویم، تصریح کرد: اگر نقصانی در قانون اساسی وجود دارد باید اصلاح شود و مورد بازنگری صورت گیرد و البته یک بار هم این بازنگری صورت گرفته است. پیشنهاد می کنم که در پایان نامه ها و پژوهش ها سراغ مبناهای بازنگری برویم تا اگر نیاز به بازنگری بود دستمان پر باشد.

طحان نظیف بیان کرد: راهکار اصلی حل مسائل در کشور پایبندی به قانون است و حتی اگر اشکالی هم به قانون وارد باشد باز هم باید از طریق قانون عمل کرد در غیر اینصورت اعتراض به اغتشاش تبدیل می شود و قانون اساسی با افتخار وجوه اعتراض را مشخص کرده است. به هر روی اعتراض از مسیر قانونی خارج می شود امنیت جان، مال و ناموس مردم به خطر می‌افتد.

وی افزود: تکلیف قانونی ما این است که دلایل رد صلاحیت را به نامزدهای مجلس شورای اسلامی بگوییم. ما مکرر خدمت آقایان و خانم ها رسیدیم و نظرات آنها را نبز شنیدیم و گاهی نظرات هم تغییر کرده اما باید بپذیریم زمان بررسی صلاحیت ها کوتاه است. به هر روی ما با منع قانونی و شرعی برای اعلام عمومی رد صلاحیت ها مواجه هستیم اما اگر یک روز قانون تغییر کند امکانش برای ما فراهم می شود.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: قانون اساسی نگاه ویژه ای به زنان دارد و از مقدمه قانون اساسی تا اصول مشخصی مثل اصل 21 به حقوق زنان پرداخته و حیف است که ما از این قوانین غافل شویم. لذا موضع ما نسبت به زنان مرتبط با قانون اساسی است و قانون اساسی هم نگاه جامع و ویژه ای نسبت به زنان داشته است.