یک‌شنبه 15 مهر 1403

طرح «ترسیب کربن» در 6 روستای مهاباد اجرا می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
طرح «ترسیب کربن» در 6 روستای مهاباد اجرا می‌شود

مهاباد - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد گفت: طرح «ترسیب کربن» (ذخیره کربن موجود در هوا در خاک و گیاهان) در 6 روستای این شهرستان که در حوضه دریاچه ارومیه قرار دارند، اجرا می‌شود.

مجید پاتو روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح با اعتبار بیش از 300 میلیون ریال در روستاهای «داشخانه»، «قزلقوپی»، «کهنه‌ده»، «گرده‌یعقوب»، «کوسه‌کهریز» و «قره‌قشلاق» در بخش مرکزی این شهرستان اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: برای اجرای این پروژه 2 تسهیل‌گر انتخاب شده تا با همکاری جوامع محلی در زمینه ایجاد اشتغال جایگزین مانند توسعه صنایع دستی و ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی خرد در مناطق روستایی، از میزان فشار بر منابع طبیعی و مراتع این روستاها بکاهد.

وی با اشاره به اینکه ماهیت اجرای این پروژه زیست محیطی برای کاهش و کنترل آلودگی‌های ناشی از افزایش دی اکسید کربن جو با ترسیب کربن «carbon sequestration» یا به عبارتی رسوب کربن در خاک و اندام‌های گیاهی است، افزود: این کار از طریق آگاه‌سازی، توانمندسازی و مشارکت جوامع محلی در امر حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری از عرصه‌های منابع طبیعی و همکاری و همراهی روستاییان در راستای اجرای توسعه پایدار روستایی صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: کاهش سطح فقر و محرومیت، کاهش مهاجرت و برگشت مهاجران به روستاها، اشتغال‌زایی، کاهش میزان بیابانی شدن با اجرای طرح های نهال‌کاری و منابع طبیعی، توانمندسازی و افزایش مشارکت جوامع محلی، توسعه در بخش‌های زیرساختی و طبیعی با مشارکت مردم و ارتقای سرمایه اجتماعی و انسانی را از دیگر اهداف این طرح است.

وی با اشاره به اینکه در مهاباد مازاد دام به چرا وجود دارد، گفت: در این شهرستان 170 هزار راس دام مجاز به استفاده از مراتع هستند درحالی که هم‌اکنون سه برابر این مقدار دام در این شهرستان وجود دارد.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد افزود: بیش از پنج هزار بهره‌بردار در مراتع مهاباد مشغول فعالیت هستند که سالانه بیش از 80 هزار تن علوفه را از این مراتع برداشت می‌کنند.

مشاور پروژه ترسیب کربن در مهاباد نیز گفت: این طرح در کشورمان سابقه بیش از یک دهه دارد و برای نخستین بار به عنوان پایلوت در شهرستان بیرجند در استان خراستان جنوبی اجرا شد و نتایج بسیار خوبی در مشارکت جوامع محلی برای حفظ و احیای منابع طبیعی و مقابله با ایجاد ریزگردها حاصل شد.

سیدمهدی مجتهدی افزود: این طرح هم‌اکنون در بیش از 20 استان کشور و با هدف مشارکت دادن جوامع محلی در حفاظت مراتع و کمک به احیای جنگل‌ها و مراتع در حال اجراست و نقش مهمی در بسیج اجتماعی ایفا کرده است.

وی اضافه کرد: مشارکت دادن زنان روستایی در قالب ایجاد صندوق خرد زنان و توسعه تعداد روستاهایی که در این پروژه همکاری می‌کنند از دیگر برنامه‌های تسهیل‌گران در اجرای این طرح است.

وی اظهار داشت: در صورتی که پروژه ترسیب کربن در این 6 روستا با موفقیت اجرایی شود در دیگر روستاها و شهرستان‌های بالادست دریاچه ارومیه که نقش مهمی در تامین آب این دریاچه ایفا می‌کنند، اجرا می‌شود.

طرح ترسیب کربن به روند ذخیره کربن موجود در هوا، در خاک و گیاهان گفته می‌شود که هدف نهایی آن ارائه یک الگوی اقتصادی برای رسوب دادن کربن در جو و کاهش گازهای گلخانه‌ای است.

دی اکسیدکربن عمده‌ترین گاز گلخانه‌ای است که فعالیت‌های انسانی، غلظت آن را در اتمسفر افزایش داده است؛ ترسیب کربن در پوشش درختی، گیاهی و خاک‌های تحت آن ساده‌ترین و به لحاظ اقتصادی عملیاتی‌ترین راهکار ممکن جهت کاهش کربن اتمسفری محسوب می‌شود.

هدف نهایی این طرح، ارائه یک الگوی اجتماعی - اقتصادی برای رسوب کربن در جو است که با رویکرد محیط زیستی شروع می‌شود و با بررسی ظرفیت‌های اکولوژیکی ادامه پیدا می‌کند.

در شهرستان مهاباد بیش از 197 هزار هکتار مرتع وجود دارد که 50 هزار هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب، 70 هزار هکتار مراتع درجه 2 با پوشش متوسط و بقیه مراتع درجه سه با پوشش ضعیف است.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

*س_برچسب‌ها_س*