پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403

طرح مسایل اجتماعی از اهداف مرکز مستند سوره است

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع

یاسر فریادرس مدیر مرکز مستند سوره درباره حضور 3 اثر از این مرکز در جشنواره سینماحقیقت، اولویت ها و دغدغه هایشان توضیحاتی را ارایه داد.

یاسر فریادرس مدیر مرکز مستند سوره سازمان سینمایی حوزه هنری در گفتگو با ایسنا با اشاره به اینکه امسال 3 مستند از تولیدات مرکز مستند سوره در پانزدهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت نمایش داده می‌شوند، گفت: مرکز مستند سوره امسال سه مستند «زمزمه‌های گمشده در دوردست» به کارگردانی منصور فروزش و تهیه‌کنندگی سیدمهدی دزفولی و منصور فروزش، «هیچکس منتظرت نیست» اثر محسن اسلام‌زاده و «من زنده برگشتم» ساخته مجتبی حیدری را در جشنواره سینماحقیقت دارد که به ترتیب اولین مستند در بخش نمایش ویژه و 2 مستند دیگر در بخش مسابقه حضور دارند.

وی درباره مستند «زمزمه‌های گمشده در دوردست» بیان کرد: این مستند به دلیل آنکه در جشنواره جهانی فیلم فجر اکران شده است، در بخش مسابقه جشنواره سینماحقیقت حضور ندارد. «زمزمه‌های گمشده در دوردست» قصه مهاجرانی است که به صورت غیرقانونی قصد رفتن به اروپا را دارند اما هم‌اکنون در پناهگاه‌هایی در کشور صربستان بلاتکلیف و منتظرند تا وضعیتشان مشخص شود.

مدیر مرکز مستند سوره درباره دلیل حمایت از تولید «زمزمه‌های گمشده در دوردست» بیان کرد: شاید بتوان گفت همیشه در آثار مستند به مساله مهاجرت با مختصات واقعی پرداخته نشده است یعنی همیشه کشورهای مهاجرپذیر را سیاه مطلق و یا مدینه فاضله ترسیم کرده‌ایم اما این مستند تلاش کرده است تصویر واقعی از کسانی را که می‌خواهند به صورت غیرقانونی از کشور خارج شوند، ارایه دهد.

فریادرس ادامه داد: بنا داریم این کار را در چند قسمت از تلویزیون پخش کنیم یعنی سرنوشت هر کدام از سوژه‌هایی را که در این مستند به نمایش گذاشته شده است یک قسمت از مستند تلویزیونی را تشکیل می‌دهند.

وی همچنین درباره موضوع «هیچکس منتظرت نیست» اظهار کرد: این مستند روایت زندگی زنان آسیب دیده یعنی معتاد و کارتن‌خواب در یک مرکز کاهش آسیب است که به صورت موازی به زندگی سپیده علیزاده مدیر مرکز نور سپید هدایت و تلاشی که برای ارایه خدمات به این قشر از زنان می‌کند، نیز می‌پردازد. این مستند هم جزو کارهای جدی ما در مرکز مستند سوره بود که باتوجه به سختی پروژه به آن پیوستیم و کار تولید شد.

به گفته مدیر مرکز مستند سوره، «هیچ کس منتظرت نیست» در بخش مستندهای بلند جشنواره سینماحقیقت اکران می‌شود که امیدوار است مورد توجه قرار بگیرد و در جشنواره دیده شود.

فریادرس در ادامه با اشاره به مستند «من زنده برگشتم» مطرح کرد: اغلب مخاطبان ممکن است مجتبی حیدری کارگردان این اثر را به عنوان عکاس اجتماعی بشناسند چراکه سالهاست در این حوزه فعالیت می‌کند و در حال حاضر هم آژانس عکاسی سو را با همکاری دوستان خود راه انداخته است. من احساس کردم از آنجاکه ایشان برای عکاسی سفر و سوژه‌های خوبی را پیدا می‌کند، می‌تواند مستند هم بسازد که «من زنده برگشتم» خروجی یکی از این سفرهاست البته ساخت مستندهایی بدین شکل قرار است ادامه‌دار باشد.

وی درباره پیش‌بینی خود از استقبال مخاطبان از سه مستند تولید مرکز مستند سوره در جشنواره سینماحقیقت یادآور شد: جشنواره سینماحقیقت سال 99 و امسال به دلیل شیوع کرونا قدری محدودتر برگزار شده است اما اکران آنلاین مستندها مزیتی است که باعث می‌شود مخاطبان گسترده‌تری کارها را ببینند. اگرچه سالن‌های سینما تب و تاب گذشته را ندارند اما تولیدات مرکز مستند سوره همیشه در این جشنواره مورد پسند مخاطبان قرار گرفته است که امیدوارم امسال هم این اتفاق رخ بدهد.

مدیر مرکز مستند سوره در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه این مرکز از سال 99 تمرکز خود را روی مسایل اجتماعی و ساخت مستندهایی با این موضوعات گذاشته است، تصریح کرد: ما تلاش کردیم برای حل مشکلات اجتماعی به قدر وسع خودمان کمک کنیم در حقیقت تمرکز سه اثری که در جشنواره سینماحقیقت حضور دارند نیز روی مسایل اجتماعی از جمله اعتیاد، مهاجرت غیرقانونی، مشکلات مرزنشینان و قاچاق سوخت است.

فریادرس افزود: اگر در این حوزه بتوانیم گوشه‌ای از مسایل اجتماعی را مطرح و به حل آن کمک کنیم، کار بزرگی انجام داده‌ایم و امیدواریم این کار بزرگ با حمایت مخاطبان به سرانجام برسد چراکه مستند برای مخاطبان ساخته می‌شود و اگر مخاطبان ببیند و مطالبه‌گری شکل بگیرد سرعت حل این مسایل بیشتر از پیش می‌شود.

وی با اشاره به حضور چند اثر از تولیدات مرکز مستند سوره در جشنواره تلویزیونی مستند توضیح داد: 2 مستند موفق به دریافت جایزه و یک مستند به عنوان یکی از آثار پرمخاطب انتخاب شد که در بخش مردمی کاندید بهترین فیلم بود. همچنین در این جشنواره چند اثر به عنوان آثار پرمخاطب معرفی شدند که دو اثر جزو تولیدات مرکز مستند سوره بود.

مدیر مرکز مستند سوره ادامه داد: برای ما باعث افتخار است که مخاطبان تلویزیون آثارمان را دوست دارند و از آنجاکه خانه مستند تلویزیون محسوب می‌شود، مشخص است که ما کارمان را درست انجام داده و برای مخاطب میلیونی تلویزیون برنامه داشته‌ایم که مخاطب پسندیده است.

فریادرس یادآور شد: مستند «خانه‌ای برای تو» به کارگردانی مهدی بخشی‌مقدم و تهیه‌کنندگی مهدی شامحمدی توانست جایزه بهترین کارگردانی مستند بلند را دریافت کند البته این مستند در جشنواره‌های دیگر هم دیده شده و پیش‌بینی ما این بود که در جشنواره تلویزیونی مستند هم مورد استقبال قرار می‌گیرد. همچنین جایزه بهترین مستند بلند مردمی هم به «آدور» رسید و شنیده‌ام رکورد ادوار جشنواره‌ها در آرای مخاطبان را زده است این موضوع جای خوشحالی دارد که مردم این جایزه را به اثر مرکز مستند سوره داده‌اند همچنین مستند «اصغر آقا آکتور سینما» هم جزو کارهای پرمخاطب جشنواره بوده است.

وی تاکید کرد: شاید بتوان گفت مخاطب‌محور بودن دلیل موفقیت این مستندهاست در حقیقت مخاطب برای کارگردانانی که ما با آن‌ها کار می‌کنیم، اهمیت دارد و اساسا فیلم زمانی تبدیل به اثری مهم می‌شود که به دست تعداد زیادی از مخاطبان برسد.

مدیر مرکز مستند سوره در ادامه صحبت‌های خود درباره اولویت‌ها و دغدغه‌های این مرکز برای مشارکت در ساخت مستند اظهار کرد: معمولا دوستان که به ما مراجعه می‌کنند، می‌پرسند اولویت شما برای مشارکت در ساخت چیست؟ اما جالب است بدانید که ما هم از آن‌ها همین سوال را می‌پرسیم چراکه معتقدیم یک فرد زمانی در کارش موفق است که دغدغه تولید کاری را داشته باشد. طبیعی است که ما یکسری اولویت برای تولید داریم اما این اولویت‌ها باید به دست کاردان سپرده شود به عنوان مثال کسی که دغدغه کار اجتماعی ندارد، نمی‌تواند مستندساز اجتماعی خوبی باشد.

فریادرس افزود: اینکه ما یکسری اولویت‌ها را اعلام کنیم تا مستندساز خودش را با آن وفق دهد، نتیجه مطلوبی ندارد و من معتقدم دغدغه می‌تواند به صورت مشترک پدید آید یعنی ما اگر قرار است کار اجتماعی بسازیم باید به دنبال مستندسازی برویم که دغدغه کار اجتماعی دارد. البته چند اولویت در مرکز مستند به اصطلاح جا افتاده است که آن هم کار در حوزه اجتماعی و حوزه پهلوی‌ست که اکثر مخاطبان مرکز مستند سوره را با آثار تولید شده در حوزه پهلوی می‌شناسند. همچنین ما از کارهای خوبی که به هر دلیلی با مشکلاتی در ساخت مواجه شده‌اند، حمایت می‌کنیم و در حوزه پخش نیز کمک‌هایی را در نظر می‌گیریم.

وی با اعلام این خبر که مرکز مستند سوره به زودی یک برنامه تلویزیونی از شبکه مستند روی آنتن می‌برد، گفت: از ابتدای سال 1400 پخش برنامه تلویزیونی هم به مرکز مستند سوره اضافه شده است که ما در حال حاضر در حال تولید یک برنامه تلویزیونی با موضوع گفتگو با نویسندگان تراز اول هستیم که جزییات آن به زودی اعلام می شود همچنین برنامه تلویزیونی ده را داریم که هر هفته از شبکه مستند پخش می‌شود این برنامه در واقع یک لیست 10 تایی از موضوعات مختلف است. همچنین تولید چند مستند را آغاز کرده‌ایم که جزییات آن‌ها نیز به زودی اعلام خواهد شد.

فریادرس در پایان درباره حمایت از مستندهایی که در این مرکز به تولید می‌رسند، خاطرنشان کرد: یک فیلمساز زمانی که اثری را خلق می‌کند، انتظار دارد مرکزی که از کارش حمایت می‌کند در همه مراحل پشت اثرش بایستد ما زمانی که در ساخت یک مستند مشارکت می‌کنیم، آن را در فضای بین‌الملل، تلویزیون، جامعه دانشگاهی به نمایش بگذاریم تا کار دیده شود یعنی بعد از تولید کار را رها نمی‌کنیم و از هر روشی که در اختیارمان هست استفاده می‌کنیم که فیلم را بدست صاحبان اصلی برسانیم که آن‌ها ببینند و با ما همراه شوند همچنین لازم است بگویم مستندهایی که موضوعات حساسی دارند، سعی می‌کنیم با مذاکرات آثار را به نمایش بگذاریم و حلال مشکلات باشیم.

انتهای پیام