دوشنبه 16 مهر 1403

طرح کاداستر در 259 هزار هکتار از اراضی ملی زنجان اجرا شده است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
طرح کاداستر در 259 هزار هکتار از اراضی ملی زنجان اجرا شده است

زنجان - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان گفت: تا اردیبهشت‌ماه سال جاری، طرح کاداستر (محدوده‌بندی) از مجموع 422 هزار و 195 هکتار مساحت کل در 209 پلاک از اراضی ملی به مساحت 259 هزار و 310 هکتار انجام شده است.

خلیل آقاجانلو روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: شهرستان‌های زنجان، طارم و ماهنشان به ترتیب با 99 هزار و 859، 65 هزار و 676 و 22 هزار و 610 هکتار بیشترین میزان اجرای کاداستر از لحاظ مساحت را دارند.

وی خاطرنشان کرد: شهرستان‌های ایجرود، خدابنده، ابهر، سلطانیه و خرمدره نیز به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

آقاجانلو تصریح کرد: زنجان در اجرای طرح کاداستر از استان‌های پیشرو کشور است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان زنجان با بیان اینکه ریشه کاداستر از کلمه یونانی کاتاستیکن به معنی دفتر یادداشت است، افزود: کاداستر به نقاطی اطلاق می‌شود که هدف از آن تعیین محدوده‌های مالکیتی به همراه اطلاعات حقوقی مرتبط به هر ملک است.

این مسؤول گفت: اجرای این طرح با تزریق اعتبارات از محل صندوق توسعه ملی صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: مشخصه‌های زمین مانند اندازه، کاربری، مشخصات رقومی، ثبتی و یا حقوقی در اجرای طرح کاداستر به نقشه بزرگ‌مقیاس اضافه می‌شود.

آقاجانلو خاطرنشان کرد: اهداف اصلی اجرای طرح کاداستر اراضی، اعمال استانداردهای کاداستر در نقشه‌های اجرای مقررات تثبیت مالکیت دولت، ایجاد سامانه کاداستر اراضی ملی و دولتی منطبق بر پایگاه ملی اطلاعات مکانی و اخذ اسناد تک‌برگی اراضی ملی و دولتی است.

وی با اشاره به دستورالعمل کاداستر ملی ابراز کرد: این دستورالعمل شامل مطالعه و اسکن پرونده، جمع‌آوری اطلاعات مکانی، تشکیل بانک اطلاعاتی، تطبیق اطلاعات با طبیعت (جانمایی) و ارائه راهکارهای اجرایی، تدوین و برنامه اجرایی کاداستر، کمیته فنی و ممیزی، اعمال اصلاحات کمیته ممیزی و تهیه کاداستر پلاک، تهیه نهایی کاداستر و پیاده‌سازی و بهره‌برداری سامانه کاداستر اراضی ملی است.

*س_برچسب‌ها_س*