یک‌شنبه 1 مهر 1403

طرح کاشت یک میلیارد درخت نیازمند سالانه 16.8 همت اعتبار است

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
طرح کاشت یک میلیارد درخت نیازمند سالانه 16.8 همت اعتبار است

سید هاشم موسوی نژاد در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه خبری از تخصیص اعتبارات در سال دوم طرح کاشت یک میلیارد درخت نیست، گفت: کشور‌های دارای سرانه پایین ملی همچون اتیوپی به رغم شرایط نامساعد اقلیمی 30 میلیارد درخت در 10 سال کاشته‌اند و همواره بدلیل مسئله تغییر اقلیم در دنیا، کاشت درخت و توسعه پوشش گیاهی یک نیاز بین المللی است.

به گفته او، با توجه به تاکید مقام معظم رهبری تا سال 1405 برای طرح کاشت یک میلیارد درخت برنامه ریزی کردیم، اما اعتبارات لازم تخصیص نیافته است، درحالیکه نیاز است سالانه 16.8 همت برای توسعه و احیای جنگل، توسعه و احیای پوشش مناطق بیابانی و مرتعی، توسعه فضای سبز و زراعت چوب اختصاص یابد.

موسوی نژاد ادامه داد: در پهنه‌هایی جنگل‌ها در اثر عوامل انسانی و محیطی و توسعه معادن دچار مشکل شدند، از این رو تقویت توسعه پوشش‌های درختچه‌ای و اختصاص بخشی به عنوان فضای سبز امری ضروری است.

 برنامه نگهداری کاشت یک میلیارد درخت تا سال 1408 ادامه دارد

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال سازمان منابع طبیعی با بیان اینکه منابع طبیعی 130 میلیون باید تولید نهال داشته باشد، افزود: سازمان منابع طبیعی علاوه بر تولید 130 میلیون نهال، 120 میلیون نهال دیگر باید بصورت مشارکتی تولید کند. اما متاسفانه برای 130 میلیون نهال اعتبار برای کاشت نداریم که نیاز است الزامات و زیرساخت‌های لازم فراهم شود چراکه ظرفیت تولید سالانه 300 میلیون اصله نهال در نهالستان‌های کشور وجود دارد.

او با تاکید بر این موضوع که برنامه تولید کاشت از سال 1402 تا 1405 ادامه دارد، افزود: برنامه نگهداری کاشت یک میلیارد درخت تا سال 1408 است. علی رغم آنکه ظرفیت تولید نهال بیش از این رقم برنامه ریزی شده است، اما بدلیل کمبود اعتبارات نیازی به افزایش تولید نیست.

اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت نیازمند 16.8 همت اعتبارات سالانه 

هاشمی نژاد درباره آخرین وضعیت تخصیص اعتبار افزود: در سال نخست برنامه از مجموع 237 میلیارد تومان اعتباراتی که قرار بود به طرح کاشت یک میلیارد تخصیص داده شود، در مجموع 50 همت تخصیص دادند که از این میزان 4 میلیارد و 300 میلیون تومان نقد و مابقی اسناد خزانه بود که این رقم در برابر اعتبارات 16.8 همت سالانه در طرح کاشت یک میلیارد درخت بسیار ناچیز است.

رئیس مرکز جنگل‌های خارج از شمال گفت: دستگاه‌های دیگر همچون وزارت نیرو همکاری لازم در قانون هوای پاک ماده 22 و 27 نداشتند چراکه براساس این قانون فضای سبز ایجاد شده از محل پساب و بازچرخانی وا ستفاده از سیستم‌های نویت آبیاری آب تامین شود که به رغم آنکه آب مورد نیاز نهال‌های کاشته شده 124 تا 127 میلیون مترمکعب در سال بیشتر نیست، انتظار می‌رود که وزارت نیرو همکاری‌های لازم در این خصوص داشته باشند.

خبرنگار: آزاده محبی