شنبه 14 مهر 1403

عامل انسانی علت 90 درصد آتش‌سوزی‌ها در چهارمحال و بختیاری است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
عامل انسانی علت 90 درصد آتش‌سوزی‌ها در چهارمحال و بختیاری است

شهرکرد - ایرنا - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: عامل انسانی علت وقوع بیش از 90 درصد آتش‌سوزی‌های شکل گرفته در استان است.

علی محمدی‌مقدم روز دوشنبه در جلسه پیشگیری، پیش‌بینی و عملیات پاسخ به بحران این استان افزود: عامل انسانی به 2 طریق عمدی و سهوی به وقوع آتش‌سوزی‌ها در مراتع و جنگل‌ها منجر می‌شود، که با آموزش و اطلاع‌رسانی می‌توان از این موضوع جلوگیری کرد.

وی، با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری طی سه سال اخیر کمترین سطح آتش‌سوزی را در مقایسه با سال‌های گذشته داشته است، تصریح کرد: این موضوع به سبب اقدامات پیشگیرانه بوده است اما همچنان وقوع آتش‌سوزی این استان را تهدید می‌کند و باید اقدامات بیشتری انجام داد.

محمدی‌مقدم، عرصه‌های ملی استان را یک میلیون و 400 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: 90 درصد این عرصه‌ها تحت مدیریت اداره‌کل منابع طبیعی است که گستردگی این عرصه‌ها، سخت‌گذر بودن آن و کمبود تجهیزات و امکانات، همکاری و همراهی جوامع محلی را برای حفظ و حراست از این عرصه‌ها به یک ضرورت تبدیل کرده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به فعال بودن کشیک‌های شبانه‌روزی در 30 نقطه استان، اظهار داشت: نصب تابلوهای هشدار دهنده، استفاده از ظرفیت همیاران طبیعت، تشکیل کارگروه اطفاء حریق، توزیع پنج هزار بروشور، آموزش جوامع محلی و اطلاع‌رسانی از دیگر اقدامات انجام شده در راستای حفظ و حراست و پیشگیری از وقوع حریق در عرصه‌های طبیعی استان است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با اشاره به ارزش زیست‌محیطی جنگل‌های زاگرس، افزود: جنگل‌های زاگرس به ویژه درختان بلوط از ارزش و اهمیت بسیار زیادی برخوردار است اما نسبت به این داشته‌ها غافل هستیم.

شهرام احمدی با اشاره به کمبود امکانات و تجهیزات در راستای حراست از عرصه‌های طبیعی و حفاظت شده استان، تصریح کرد: اعتبارات بیشتری برای تامین این امکانات و تجهیزات برای حراست از مناطق حفاظت شده استان تخصیص یابد.

وی، مدیریت نامناسب پسماندها را از مهمترین چالش‌های محیط‌زیست دانست و گفت: دفن غیراصولی پسماندها به ویژه اشیایی نظیر شیشه و فلزات در بروز آتش‌سوزی بسیار موثر است که در همین خصوص برگزاری جلسات توجیهی فرمانداران با شهرداران و دهیاران ضرورت دارد.

احمدی خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه بیش از 90 درصد آتش‌سوزی‌ها ناشی از غفلت و سهل‌انگاری عوامل انسانی است با فرهنگسازی و آموزش می‌توان نقش بسزایی در پیشگیری از وقوع آتش‌سوزی در جنگلها و مراتع ایفا کرد.

به گزارش ایرنا، استان چهارمحال وبختیاری با 307 هزار هکتار رویشگاه جنگلی معادل 18.5 درصد مساحت استان و 2.5 درصد مساحت جنگل‌های کشور یکی از استان‌های 13 گانه زاگرس است.

هم‌اکنون 90 درصد عرصه‌های استان، زیر پوشش منابع‌طبیعی و آبخیزداری و 10 درصد عرصه ها نیز زیر مجموعه محیط زیست است، که علاوه بر خشکسالی سال‌های گذشته و برداشت بی‌رویه آب و گرد و غبار، آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع و زمین‌های کشاورزی به عنوان یکی از مهمترین دلایل تخریب منابع طبیعی و حیات‌وحش استان است.

*س_برچسب‌ها_س*