جمعه 28 اردیبهشت 1403

عبور از بحران مالی 1400 شبیه به معجزه بود

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، سید صولت مرتضوی امشب در دیدار با نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری گفت: دولت سیزدهم تنها دولتی است که بعد از اینکه توفیق خدمت پیدا کرد دارای برنامه شد و ایده‌ها در برنامه توسعه ششم، سیاست‌های ابلاغی، رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، مجموعه اسناد و اسناد آزمایشی ملی و استانی تبدیل به سند و برنامه تحولی دولت شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: سند تحولی دولت شامل ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و سیاست خارجه در فصول و برنامه‌های مختلف، طرح‌ها، کلان‌پروژه‌ها و ریزپروژه‌ها تعریف شده است.

عبور از بحران مالی 1400 شبیه به معجزه بود

وی با بیان اینکه عبور از بحران مالی 1400 عبوری شبیه به معجزه بود، خاطرنشان کرد: برخی توییت می‌زنند که شما می‌گویید صندوق خالی را تحویل گرفتید؛ در جواب به این افراد باید گفت که صندوق خالی نه بلکه صندوق بسیار بدهکار را تحویل گرفتیم و امروز از این بحران عبور کرده‌ایم.

مرتضوی با بیان اینکه دولت در آغازین سال فعالیت با شجاعت اصلاحات اقتصادی و حذف ارز ترجیجی را انجام داد، توضیح داد: در شهریور 1400 نرخ تورم بالای 50 درصد بود که این آمار در اسفند 1400 به 32 درصد معدل تورم سالیانه رسید.

وی ادامه داد: با حذف ارز ترجیحی برخی کالاها دچار تورم شدند که بخش اعظم آن تورم القایی و انتظاری بود و تلاش داریم در سال 1402 شعار سال «رشد اقتصادی و مهار تورم» را محقق کنیم.

مرتضوی با اشاره به تمرکز دولت بر حوزه اقتصاد، تصریح کرد: اقتصاد در دهه‌های گذشته در کشور شرطی شده بود و زلف اقتصاد به اراده اربابان پیوند خورده بود، نه اراده الهی لذا دولت سیزدهم آستین همت را بالا زده است تا تمامی این مشکلات را برطرف کند.

جمهوری اسلامی به کانون ثبات تبدیل شده است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: در حوزه دیپلماسی و سیاست خارجه جمهوری اسلامی به کانون ثبات تبدیل و سبب شده است که دشمنان ما همه گزینه‌های روی میز را برداشتند و به گزینه مذاکره عادلانه تن دادند.

وی گفت: با این روش مخالفان جمهوری اسلامی به موافقان این نظام تبدیل شدند و موافقان جمهوری اسلامی نیز عزت گرفتند و ایران به کانون توجه در جهان تبدیل شده است.

مرتضوی با اشاره به اهداف دولت در حوزه مسکن، افزود: رسالت دولت احداث یک میلیون مسکن، ایجاد یک میلیون فرصت شغلی، ارتقای حوزه بهداشت، درمان و سلامت و افزایش میانگین امید به زندگی با توسعه عادلانه و متوازن امکانات است.

رشد 3.5 درصدی اقتصاد در کشور

وی با بیان اینکه صادرات صنعت‌پایه در دستور کار دولت است، خاطرنشان کرد: بعد از عبور از بحران دهه 1390 به‌خصوص رشد اقتصادی منفی 0.5 در سال 1399 دولت به رشد اقتصادی مثبت 3 در پایان سال 1401 دست پیدا کرد.

مرتضوی با اشاره به برخی ناترازی‌ها در توزیع امکانات و تلاش برای رفع آن‌ها، بیان کرد: مصوبات سفر ریاست جمهوری باید با همت مدیران و مسئولان استانی به طور کامل اجرایی شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: نگاه دولت سرمایه‌گذاری و توسعه استان‌های کمتر برخوردار است همچنین مدیریت منابع آب یکی از مسائل ضروری است که باید به دقت بررسی شود.

چهارمحال و بختیاری باید از بن‌بست خارج شود

وی توسعه راه‌های شریانی چهارمحال و بختیاری را ضروری دانست و اظهار داشت: این استان از ابتدا در بن‌بست بوده است و خروج از این بن‌بست از سیاست‌های دولت است که اعتبارات خوبی برای آن در نظر گرفته شده است.

مرتضوی با بیان اینکه اتصال چهارمحال و بختیاری به صنعت ریلی پیشرفت خوبی داشته است، گفت: در حوزه بهداشت و درمان 53 درصد مردم در سطح کشور تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی هستند که لازم است تمام استانهایی که از متوسط رشد پایین‌تر هستند به حد مطلوبی در این حوزه دست یابند.

آلارم مهاجرت در چهارمحال و بختیاری به صدا در آمده است

وی افزود: نرخ زاد و ولد در این استان قابل قبول است اما نرخ رشد مطلوب نیست و آلارم مهاجرت را به صدا در آورده است که سیاست دولت در این زمینه این است که با ارائه طرحی نو مردم بتوانند در جوار خانواده مشغول به کار شوند.

مرتضوی با اشاره به پیش‌بینی 13 هزار میلیارد تومانی برای طرح‌های درمانگاهی، بیان کرد: سهم استان نیز از این مبلغ محفوظ است.

فریاد دفاع از مظلومیت کارگران فلسطینی در مجامع عمومی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه در حاشیه جلسه نیز گفت: در اجلاسیه‌های مختلفی که وزرای کار حضور دارند از جمله مجمع عمومی سخنرانی مفصلی شد و مطالبات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران که دفاع از مظلومیت کارگران فلسطینی بود با صدای بلند بیان شد و مورد اقبال عمومی قرار گرفت.

وی با اشاره به حضور در اجلاس وزرای کار عضو عدم تعهد نیز ادامه داد: در این اجلاسیه نیز به ابعاد مختلف موضوعات از جمله مواضع نظام جمهوری اسلامی در دفاع از حقوق کارگر پرداخته شد.

مرتضوی با بیان اینکه ایران به عنوان رئیس منطقه‌ای آسیا و اقیانوسیه انتخاب شد، بیان کرد: در این دوره ریاست اجلاس آسیا و اقیانوسیه به عهده ایران است و نمایندگان گروه‌های کارفرما در اجلاس حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه‌های ریاست جمهوری بحث معیشت مردم است، تصریح کرد: کمک به دهک‌های پایین جامعه به واسطه یارانه‌های مستقیم و سیستم کالابرگ در دستور کار است.

مرتضوی اظهار داشت: افراد در این طرح می‌توانند یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی استفاده کنند و افرادی که موفق به خرید در این طرح شوند و 320 هزار تومان از 480 تومان را کالا بخرند 20 درصد به مبلغ یارانه‌شان اضافه می‌شود.

اتصال 70 هزار فروشگاه به سامانه ملی پرداخت یارانه الکترونیکی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه طرح در دست تحول است، گفت: 70 هزار فروشگاه زنجیره‌ای به سامانه ملی پرداخت یارانه الکترونیکی متصل شدند و 11 قلم کالای تعریف‌شده را به مردم عرضه می‌کنند.