شنبه 16 تیر 1403

علائم ویروس «ام پاکس» چیست؟/ ویروس مرموز در نوزادان شناسایی شد

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
علائم ویروس «ام پاکس» چیست؟/ ویروس مرموز در نوزادان شناسایی شد

سویه جدیدی از ویروس آبله میمونی به نام ام پاکس به سرعت در امتداد مرز شرقی جمهوری دموکراتیک کنگودر حال گسترش است که باعث «نگرانی شدید» شده است اما چندان جای نگرانی در ایران ندارد.

به گزارش اقتصادنیوز، اخیرا کارشناس سازمان بهداشت جهانی نسبت به شیوع سویه جدید ویروس ام‌پاکس که موجب نگرانی هایی شده هشدار داد و همین هشدارها کافی بود تا برخی کارشناسان در توصیف آن از عبارت خطرناک‌ترین سویه استفاده کنند. این ویروس که ابتلای به آن می‌تواند باعث ایجاد ضایعات جدی در سراسر بدن شود؛ در برخی افراد دارای عوارض شدیدی است که ممکن است کشنده باشد.

ارقام رسمی سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد که امسال نزدیک به 8000 مورد ابتلا به این ویروس در جمهوری دموکراتیک کنگو گزارش شده است که در 384 مورد به مرگ منجر شده است. نیمی از این تعداد کودکان زیر 15 سال بوده‌اند.

چه کسانی در معرض خطر هستند

در شهر معدنی «کامیتوگا» که تصور می‌شود این بیماری در سپتامبر 2023 شروع شد، موارد ابتلا رو به افزایش است. کسانی که در حال حاضر آلوده شده‌اند شامل دانشجویان و دانش آموزان، کارکنان خدمات بهداشتی مامور رسیدگی به مبتلایان و کل خانواده‌های آنها بوده است.

سویه جدید در چندین شهر در امتداد مرز جمهوری دموکراتیک کنگو از جمله در «گوما» در مرز با رواندا، شناسایی شده است.

شیوع جهانی این بیماری در سال 2022 و گسترش آن در سراسر اروپا و آمریکا از طریق رابطه جنسی مرد با مرد آغاز شد و عامل بیماری در این مورد سویه کلید 2 (Clade II) ویروس ام‌پاکس بود. اما سویه جدید از نسخه کشنده‌تر کلید 1 (Clade I) است و از سایر عوامل شیوع قبلی در منطقه متمایز است. این سویه می‌تواند از طریق تماس غیر جنسی هم منتقل شود که آن را خطرناک‌تر می کند. بسیاری از کودکان از جمله نوزادان تازه متولد شده نیز در زمان جنینی به این سویه مبتلا شده‌اند. گزارش‌هایی مبنی بر شمار هرچند معدودی سقط جنین در زنان باردار آلوده به ویروس هم گزارش شده است. برخی از بیماران دچار عوارض طولانی مدت چشم، پوست و اندام تولیدمثلی هم شده‌اند.

گزارش شده است که یکی از کارکنان سازمان‌های خدمات بهداشتی که از بیماران آلوده مراقبت می‌کرده نیز به این ویروس آلوده شده و بینایی خود را از دست داده است.

علائم ام‌پاکس چیست؟

تب، سردرد، درد عضلانی و کمردرد در طول یک دوره پنج روزه از جمله اولین علائم این بیماری هستند. پوسته پوسته شدن هم به مرور روی صورت، کف دست‌ها و کف پا ظاهر می‌شود. ناگفته نماند که ممکن است این بیماری بدون هیچ علائمی باشد که یکی از دلایلی است که می‌توان آن را مرموز دانست. بر اساس اطلاعات منتشر شده، تعدادی از بیماران دچار عوارض طولانی‌مدت چشم شده و حتی در مواردی بینایی خود را از دست داده‌اند.

راه‌های جلوگیری از ویروس ام‌پاکس

از آنجایی‌که دسترسی به واکسن ام‌پاکس محدود است، نگرانی‌های بی‌شماری درباره شیوع گسترده آن وجود دارد، برای مثال اعلام شده که این بیماری می‌تواند از طریق فرودگاه‌ها به سایر کشورها برسد، بنابراین سایت مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا راه‌هایی را برای جلوگیری از این بیماری تجویز کرده است. به گزارش اقتصادنیوز، اجتناب از تماس نزدیک و پوست به پوست با افرادی که دارای راش‌هایی شبیه به ام‌پاکس هستند و حیواناتی که حامل این ویروس‌اند از جمله اقدامات پیشگیرانه است.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.