یک‌شنبه 17 تیر 1403

علامتی که روابط آلمان و ترکیه را به هم ریخت / سیاسی‌ترین بازی دهه: مانور قدرت اردوغان در یورو!

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
علامتی که روابط آلمان و ترکیه را به هم ریخت / سیاسی‌ترین بازی دهه: مانور قدرت اردوغان در یورو!

دیدار ترکیه و هلند در روز یکشنبه از همین حالا جنجالی شده و پای سیاست را به دنیای فوتبال باز کرده است.

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی ترکیه بعد از پیروزی 2-1 مقابل اتریش در یک‌هشتم نهایی یورو 2024 یکشنبه شب در استادیوم المپیک برلین به مصاف هلند می‌رود. دیداری بسیار مهم برای ترک‌ها چرا که آنها سالها بود تا این مرحله از یک تورنمنت بزرگ جلو نرفته بودند.

اهمیت دیدار با هلند در یک‌چهارم نهایی یورو به حدی است که رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه، اعلام کرد که شخصا برای تماشای مسابقه به آلمان رفته و بازی را در ورزشگاه تماشا خواهد کرد.

رسانه‌های آلمانی امروز روی این ماجرا مانور داده و می‌گویند اردوغان در جریان سفرش به آلمان برنامه‌ای برای دیدار با صدراعظم این کشور ندارد. این رسانه‌ها می‌گویند او بدون دیدار با صدراعظم تنها به استادیوم المپیک رفته و سپس به ترکیه برمی‌گردد و این به نوعی بی‌توجهی به دولت آلمان حساب می‌شود.

رسانه‌های ترکیه هم گفتند اردوغان در اصل قصدی برای حضور در آلمان برای تماشای دیدار ترکیه نداشته و حتی طبق برنامه قبلی در این تاریخ باید در سفری به جمهوری آذربایجان می‌بود ولی رئیس‌جمهور ترکیه از زمان جنجال به خاطر نشان دادن علامت گرگ خاکستری توسط مریح دمیرال، و حمله شدید رسانه‌های آلمانی به او تصمیم گرفته برای حمایت از تیم ملی ترکیه راهی آلمان شود.

رسانه‌های آلمانی این گزارش‌ها در رسانه‌های ترکیه را تحریک‌آمیز دانسته و می‌گویند رئیس‌جمهور ترکیه قصد دارد با استفاده از میلیونها شهروند ترکیه‌ای در آلمان، در خیابانهای برلین مانور قدرت برگزار کند.

مریح دمیرال در جریان پیروزی 2-1 ترکیه مقابل اتریش وقتی گل دوم تیم ملی کشورش را زد در زمان شادی بعد از گل علامت مشهور به گرگ خاکستری را نشان داد. گفته می‌شود یوفا به دلیل سیاسی بودن این حرکت او را محکوم خواهد کرد.

علامتی که روابط آلمان و ترکیه را به هم ریخت / سیاسی‌ترین بازی دهه: مانور قدرت اردوغان در یورو! 2
علامتی که روابط آلمان و ترکیه را به هم ریخت / سیاسی‌ترین بازی دهه: مانور قدرت اردوغان در یورو! 3