سه‌شنبه 17 مهر 1403

عملکرد مطلوب چهارمحال و بختیاری در کشت چغندرقند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
عملکرد مطلوب چهارمحال و بختیاری در کشت چغندرقند

شهرکرد - ایرنا - چهارمحال و بختیاری با تجربه سالها کشت چغندرقند و برخورداری از یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌های قند کشور امسال نیز با افزایش حدود 70 درصدی سطح زیرکشت این محصول اساسی عملکرد مطلوبی از خود نشان داده است.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: بهبود قیمت تضمینی چغندرقند از سوی دولت در سال جاری موجب افزایش حدود 70 درصدی سطح زیر کشت این محصول اساسی در این استان شد.

محسن مهدوی افزود: در سال زراعی جاری حدود 2 هزار هکتار از اراضی این استان به کشت چغندرقند اختصاص یافته که این رقم در سال گذشته کمتر از یک‌هزار و 200 هکتار گزارش شده است.

به گفته وی، بیشتر کشت بهاره این محصول به صورت نشایی است که مصرف آب در این نوع کشت پایین است و با وجود کم آبی استان این نوع کشت مناسب است.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، عیار چغندرقند کشت شده در سال‌های گذشته استان را 16 درصد عنوان کرد و گفت: عیار بیشتر محصول چغندرقند کشت شده در این استان به 17.5 درصد نیز می‌رسد.

مهدوی از افزایش 70 درصدی قیمت خرید تضمینی محصول چغندرقند کشاورزان استان در سال زراعی جاری خبر داد و گفت: دولت امسال قیمت تضمینی هرکیلوگرم محصول مرغوب چغندر قند را 6 هزار و 240 ریال تعیین کرده است.

مدیر زراعت سازمان جهادکشاورزی چهارمحال و بختیاری، امکان مبارزه راحت با علف‌های هرز و پایداری تولید را از ویژگی‌ها کشت چغندرقند دانست و افزود: با توجه به حمایت‌های کارخانه قند استان از چغندرکاران، کشت این محصول در سالجاری مقرون به صرفه خواهد بود.

وی تاکید کرد: تامین بذر، کود و سموم مورد نیاز چغندرقند بر عهده کارخانه قند است و کشاورزان می‌توانند با مراجعه به دفاتر نمایندگی کارخانه قند استان، قرارداد منعقد کنند.

مدیر کشاورزی شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال و بختیاری نیز در این راستا در گفت وگو با ایرنا اظهار داشت: با تمهیدات اندیشیده شده امسال به منظور بهبود وضعیت مکانیزه کاشت، داشت و برداشت محصول چغندرقند تولیدی استان افزون بر 15 میلیارد تسهیلات از سوی این شرکت تولیدی در نظر گرفته شده که امسال تا کنون 6 میلیارد ریال به بهره‌برداران دارای شرایط پرداخت شده است.

سیدمحمد کسائی از در اختیار گذاشتن بیش از 4 هزار و 300 واحد بذر گواهی شده و مرغوب به صورت اعتباری در اختیار چغندرکارن استان در کشت بهاره 2 هزار هکتار از اراضی زراعی خبرداد و تصریح کرد: این میزان نهاده کشت سازگار با اقلیم منطقه گواهی شده و مقاوم در برابر آفت و سازگار با کم‌آبی درنظر گرفته شده است.

مدیر کشاورزی شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال و بختیاری، وسعت سطح کشت محصول چغندرقند در سال زراعی گذشته استان را یکهزار و 100 هکتار اعلام کرد و گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی، در اختیار گذاشتن نهاده‌های مناسب و بذر اصلاح شده و پرداخت به موقع مطالبات بهره‌برداران در سال‌های گذشته علت افزایش حدود 80 درصدی کشت این محصول و افزایش رغبت در کشت، کمیت و کیفیت محصول چغندرقند در استان است.

به گزارش ایرنا، شرکت فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال و بختیاری نخستین واحد صنعتی استان به شمار می‌رود.

سالانه در چهارمحال و بختیاری بیش از یک میلیون و 500 هزار تن محصول باغی، زراعی، دامی و شیلاتی توسط 66 هزار نفر بهره بردار تولید می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*