چهارشنبه 18 مهر 1403

عملیات آبرسانی به مجتمع تکمران شیروان به پایان رسید

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
عملیات آبرسانی به مجتمع تکمران شیروان به پایان رسید

بجنورد - ایرنا - معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی گفت: عملیات آبرسانی به مجتمع آبرسانی تکمران شهرستان شیروان با نصب یک دستگاه پمپ و 600 متر لوله‌گذاری از روی تاج سد بارزوی شیروان روز جمعه به پایان رسید.

رضا عطایی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اینک اهالی دهستان تکمران و شهر لوجلی که هزار و 800 خانوار هستند همچنان از آب چشمه چلکانی استفاده می کنند زیراکه این چشمه حالت پلکانی دارد و هنوز 5 متر مانده که آب سد به آن برسد.

با ورود سیلاب های چند روز گذشته میزان آب ذخیره در پشت سد بارزو از 50 میلیون مترمکعب تجاوز کرده است، به نحوی که آب دریاچه سد، چشمه چلکانی را، که محل تامین آب شهر لوجلی و 14 روستای دهستان تکمران است، دربرگرفته است.

وی افزود: با توجه به پیش بینی بالا آمدن سطح آب سد و بروز مشکل در برداشت از چشمه مزبور در روزهای آینده برای تامین آب مناطق یاد شده، زمینه لازم برای برداشت آب از تاج سد برای آبرسانی برای مشترکان مستقر در نواحی ذکر شده فراهم شده است.

عطایی با بیان اینکه چشمه دو بخش دارد افزود: چشمه های پایین دست به زیرآب رفته و آب سد بارزو هنوز به صورت کامل روی چشمه های بالا دست نرسیده است.

معاون بهره برداری شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در ادامه گفت: همچنین تصفیه خانه شیروان از مدار خارج نشده بلکه با دبی اندک 40 لیتر در ثانیه آب را تصفیه می کند.

عطایی افزود: تصفیه خانه برای پذیرش کدورت 200 ان تی یو است و اگر کدورت ورودی بیش از آن باشد تصفیه خانه از مدار خارج می شود چرا که با بالا آمدن گل و لایه دچار آسیب خواهد شد.

وی گفت: اینک قسمتی از آب شهر شیروان از سد تا بند انحرافی حوزه میانی که تراوش دارد وارد مدار است.

سد بارزوی شیروان با توان تنظیم سالانه 44 میلیون مترمکعب آب، دومین سد بزرگ استان خراسان شمالی است. این سد در 40 کیلومتری شمال شهر شیروان بر روی رودخانه قلجق، از سرشاخه های رود اترک، برای مهار و کنترل سیلاب ها، تامین سالانه 9 میلیون مترمکعب آب آشامیدنی شهر شیروان و تنظیم و تامین آب مورد نیاز کشاورزی پنج هزار و 713 هکتار از زمین های پایین دست ساخته شده است.

عملیات ساخت سد بارزوی شیروان در آبان ماه 72 آغاز شد و در سال 80 پایان یافت که گنجایش آن 92 میلیون مترمکعب، طول تاج آن 325 متر، عرض تاج 4.5 متر و ارتفاع از پی 83 متر است.

*س_برچسب‌ها_س*