جمعه 13 مهر 1403

عملیات احداث محور عربشاه تکاب - یاسوکند بیجار آغاز شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
عملیات احداث محور عربشاه تکاب - یاسوکند بیجار آغاز شد

مهاباد - ایرنا - عملیات اجرایی پروژه ساخت و آسفالت محور عربشاه گروس - آی‌قلعه‌سی در محور تکاب به یاسوکند بیجار به طول 12 کیلومتر در قالب طرح ابرار آغاز شد.

فرماندار تکاب روز سه‌شنبه در بازدید از این محور فرعی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این پروژه شامل زیرسازی و آسفالت بخشی از محور سبیل - عربشاه گروس تکاب و یاسوکند بیجار است که برای تکمیل و بهره‌برداری از آن 50 میلیارد ریال اعتبار تخصیص یافته است.

محمود زمانی افزود: در مرحله اول احداث این جاده عملیات زیرسازی به صورت امانی و با اعتباری بالغ بر 12 میلیارد ریال با همکاری فرمانداری و اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تکاب انجام می‌شود و در فاز بعدی پروژه، آسفالت‌ریزی جاده از محل اعتبارات سازمان راهداری صورت خواهد گرفت.

وی بیان کرد: هم‌اینک راه دسترسی تکاب به استان زنجان از مسیر بیجار 232 کیلومتر است که با احداث و آسفالت این راه روستایی در محور «سبیل - یاسوکند» فاصله جاده‌ای این شهرستان با مرکز استان زنجان 50 کیلومتر کوتاه‌تر می‌شود و به 182 کیلومتر خواهد رسید.

وی با بیان اینکه این طرح جاده‌ای در قالب طرح ابرار (اقدام برای راه‌های اولویت‌دار روستایی) بصورت امانی و پیمانی اجرا می‌شود اظهار داشت: بر این اساس اجرای زیرسازی محور «عربشاه - آی‌قلعه‌سی» توسط اداره راهداری تکاب با اعتبار استانی انجام و روکش آسفالت آن با استفاده از اعتبارات سازمان راهداری کشور اجرا خواهد شد.

فرماندار تکاب گفت: احداث و آسفالت محور روستایی عربشاه گروس تکاب و یاسوکند بیجار موجب تحول عمده جاده‌ای و ارتباطی در جنوب آذربایجان‌غربی و ارتقای خدمات راهداری شده و نقطه عطفی در ارتباطات جاده‌ای تکاب به‌شمار می‌رود.

تکاب با 81 هزار نفر جمعیت در منطقه‌ای کوهستانی با جاده‌های سخت‌گذر در جنوب آذربایجان‌غربی در فاصله 300 کیلومتری از مرکز استان واقع شده و از طریق شهر دندی، بخش یاسوکند حسن‌آباد با استان زنجان، از طریق شهرهای بیجار و دیواندره با استان کردستان و به واسطه محور «گوجه قلعه‌سی» هشترود به‌صورت مستقیم با استان آذربایجان شرقی ارتباط جاده‌ای دارد.

محور تکاب - بیجار - زنجان اصلی‌ترین راه دسترسی اهالی تکاب به استان زنجان به‌شمار می‌رود اما برای عزیمت به این استان از محورهای فرعی قمچقای، دندی و یاسوکند به دلیل کوتاه‌تر شدن مسافت نیز استفاده می‌شود.

*س_برچسب‌ها_س*