پنج‌شنبه 17 خرداد 1403

فاجعه در آموزش کشور؛ زنگ هشدار در 17 استان

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
فاجعه در آموزش کشور؛ زنگ هشدار در 17 استان

اخیراً وزارت آموزش‌وپرورش گزارشی از معدل امتحانات نهایی خردادماه 1402 منتشر کرده است اخیراً وزارت آموزش‌وپرورش گزارشی از معدل امتحانات نهایی خردادماه 1402 منتشر کرده است به گزارش عرشه آنلاین، در این گزارش بر مبنای اطلاعات منتشر شده توسط وزارت آموزش و پرورش در قالب تحلیل نتایج امتحانات نهایی خرداد 1402، نمرات امتحانات نهایی دانش‌آموزان از سال 98 تا 1402 منتشر شد که رصد آنها نشان دهنده...

اخیراً وزارت آموزش‌وپرورش گزارشی از معدل امتحانات نهایی خردادماه 1402 منتشر کرده است

به گزارش عرشه آنلاین، در این گزارش بر مبنای اطلاعات منتشر شده توسط وزارت آموزش و پرورش در قالب تحلیل نتایج امتحانات نهایی خرداد 1402، نمرات امتحانات نهایی دانش‌آموزان از سال 98 تا 1402 منتشر شد که رصد آنها نشان دهنده کاهش نمرات دانش‌آموزان است.

همچنین میانگین کشوری نمرات دانش‌آموزان در امتحانات نهایی خرداد 1402 بدین شرح است:

رشته تجربی: 11.23

رشته ریاضی: 10.79

رشته انسانی: 8.75

رشته معارف: 10.56

سمیه توحیدلو پژوهشگر جامعه انسانی در این باره نوشت:

این نقشه میانگین معدل امتحانات نهایی خرداد 1402 را نشان می‌دهد. اینکه میانگین معدل برای علوم ریاضی و تجربی 11.5-12.5 و برای علوم انسانی کمی پایین‌تر تخمین زده شده است. اما این میانگین را به تفکیک استان‌ها ببینیم و فاجعه آموزش در کشور را رصد کنیم.

رضا امیدی استاد دانشگاه هم در پستی تلگرامی در این باره باید به چند نکته توجه داشت:

تقریباً در دهه اخیر معدل امتحانات نهایی در محدوده 11.5 تا 12.5 بوده است؛ در رشته‌های تجربی و ریاضی کمی بالاتر و در رشته‌های علوم انسانی و معارف کمی پایین‌تر. روند افت کیفیت آموزش عمومی در جزییات نتایج کنکور و در آزمون‌های بین‌المللی هم مشاهده می‌شود.

در سال‌های اخیر، هم در محتوای امتحانات نهایی و هم در فرم سؤالات و نحوه تصحیح برگه‌های آزمون تغییرات زیادی اعمال شده است. برای مثال امسال در برخی درس‌ها 80 سؤال با بارم 0.25 طراحی شده بود و هر برگه را چند آموزگار از مدارس و شهرهای مختلف در سامانه تصحیح می‌کردند. شواهدی هم از سوی آموزگاران ارائه می‌شود که بعضاً اختلال‌هایی در فرایند تصحیح وجود داشته که چه‌بسا بر نمره دانش‌آموز هم تأثیرگذار بوده است. به نظر می‌رسد خود نهاد آموزشی با این تغییرات منطبق نشده است. نکته مهم دیگر این است که نقشه وضعیت معدل استان‌ها تاحدزیادی منطبق با نقشه فقر کشور است.

هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

فاجعه در آموزش کشور؛ زنگ هشدار در 17 استان 2
فاجعه در آموزش کشور؛ زنگ هشدار در 17 استان 3