دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

فرایند سنجش کلاس اولی‌ها تغییر کرد / آغاز ثبت‌نام سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان از امروز

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
فرایند سنجش کلاس اولی‌ها تغییر کرد / آغاز ثبت‌نام سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان از امروز

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، حمید طریفی حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور در نشست خبری که امروز در سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد امام (ره) و شهدا، اظهار کرد: یک برنامه تحولی را در ابتدای کارمان پیش‌بینی کردیم که 3 ممور دارد؛ محور اول اصلاح فرآیندهای نظام حکمرانی آموزش و پرورش و اصلاح ساختار اداری آموزش و پرورش استثنایی مانند بازمهندسی فرآیندهای مرتبط با نیروی انسانی و مدیریتی است و سعی کردیم یک ریل‌گذاری جدیدی اتفاق بیفتد و تغییر در ضوابط و مقررات اتفاق بیفتد تا بتوانیم برنامه‌هایمان را اجرا کنیم.

وی ادامه داد: محور بعدی توسعه عدالت تربیتی و نصیب برتر آموزشی است که بتوانیم امکان حضور دانش‌آموزان که واجد شرایط در مدرسه هستند را شناسایی کنیم. سال گذشته 80 هزار و 857 نفر در مدارس خاص استثنایی تحصیل می‌کردند که امسال 82 هزار و 827 نفر ثبت نام کردند و با افزایش 2.5 درصدی دانش آموزان مواجه بودیم.

طریفی حسینی افزود: بخشنامه فرستادیم که در مناطق کم برخوردار هستند و دسترسی به مدارس استثنایی ندارند از برنامه آموزشی خودشان بهره‌مند شود.

وی از افزایش فضای آموزشی خبر داد و گفت: 40 فضای آموزشی به بهره برداری رسید و 105 مرکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری توانستیم راه‌اندازی کنیم. پیش‌بینی شده است که در هر منطقه یک مرکز ایجاد شود.

این مراکز آموزشی و توانبخشی ارتقا یافته و مراکز جامع سنجش، آموزش و توانبخشی و مداخله به هنگام رشدی و تربیتی شدند که اختلال یادگیری، مشکلات هیجانی و رفتاری، مشاوره خانواده و سنجش بدو ورود و انواع سنجش‌ها برای هوش در این مراکز انجام می‌شود و شناسنامه رشدی و تربیتی برای دانش‌آموزان خواهیم داشت. البته برای تمام کودکان از بدو تولد چنین شناسنامه الکترونیکی را ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: 45 فضای ورزشی درون مدرسه‌ای برای دانش‌آموزان طی یک سال آخر فراهم کردیم و 35 فضای ورزشی درون مدرسه ای پیش‌بینی کردیم که در دهه مبارک فجر به بهره‌برداری می‌رسد. اتاق حسی یا اتاق تاریک برای دانش‌آموزان اتوسیم طراحی کردیم 15 اتاق حسی و 15 فضا برای دانش‌آموزان نابینا ایجاد کردیم.

وی افزود: 100 کلاس درس را استان‌های کم برخوردار هوشمندسازی شوند و کتابخانه کلاسی داشتیم. 102 عنوان کتاب درسی را متناسب سازی 38 هزار کتاب درشت خط و 28 هزار کتاب برای دانش‌آموزان نابینا انجام شد. طرح جبران تثبیت یادگیری و 9300 دانش آموز در این طرح شرکت کردند و 9 هزار نفر در پایگاه تابستانی حضور یافتند.

وی اضافه کرد: در 35 مدرسه دوره آموزشی دوره متوسطه دوم در کاردانش ایجاد کردیم. 23 رشته‌محل جدید را در مدارسمان ایجاد کردیم. بابت ایجاد هر رشته 100 میلیون به هر مدرسه کمک کردیم تا مواد مصرفی کارگاهی را فراهم کنند.

طریفی حسینی افزود: در حوزه توانبخشی تفاهم خوبی با سازمان بیمه سلامت و بهزیستی به 59 خدمت با 70 درصد تعرفه در بخش خصوصی خدمات دریافت می‌کنند. دانش آموز 10 میلیارد تومان بابت توانبخشی خارج از مدرسه مثل عینک و عصا در اختیار استان‌ها قرار دادیم.

وی ادامه داد: سال گذشته در اوایل تابستان فراخوان ثبت‌نام انجام می‌شد و نوبت گیری پایگاه سنجش از طریق مدرسه انجام می‌شد. در سامانه سیدا پیش ثبت‌نام انجام می‌شد و مدیر کار نوبت گیری را انجام می‌داد. خود خانواده بدون مراجعه به مدرسه از طریق وارد شدن به سامانه مربوطه مراجعه می‌کنند، احراز هویت انجام می‌شود و ثبت‌نام به طور الکترونیکی صورت می‌گیرد. در حقیقت دانش آموز اول سنجش را انجام می‌دهد و بعد ثبت‌نام کلاس اولی‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه فرایند کار الکترونیکی است، گفت: یک میلیون و 700 هزار دانش‌آموز را در سال گذشته مورد سنجش قرار دادیم. نحوه پرداخت سال گذشته در پایگاه‌ها دستگاه پوز وجود داشت و الان از طریق درگاه الکترونیکی و همان 60 هزار تومان است. در صورت هماهنگی برای کسب اطلاعات، سه دهک اول را به صورت رایگان انجام دهیم‌.

این خبر در حال تکمیل است

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید حمید طریفی حسینی دانش آموز استثنایی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است