جمعه 14 اردیبهشت 1403

فرخی: روی جوانان کاراته ریسک کردیم و جواب گرفتیم

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
فرخی: روی جوانان کاراته ریسک کردیم و جواب گرفتیم

سعید فرخی در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این سؤال که شرایط کمی و کیفی نوزدهمین دوره مسابقات قهرمانی آسیا گفت: بنده سه سال است که به عنوان مربی تیم کاراته فعالیت می‌کننم. دو سال گذشته نیز در مسابقات آسیایی حضور داشتم و امسال نیز در قهرمانی آسیا کنار ملی‌پوشان به عنوان مربی حضور داشتم. به طور کامل تفاوت این دوره با دو دوره گذشته را لمس کردم. نوزدهمین دوره مسابقات آسیا از هر لحاظی بهتر از دو سال گذشته بود. به هر حال ما موفق شدیم در کمیته تیمی مردان عنوان قهرمانی را کسب کنیم و این اتفاق خوبی بود که با ترکیبی از جوانان موفق به کسب عنوان قهرمانی شدیم.

وی در پاسخ به این سوال که قضاوت داوران در این دوره از مسابقات چطور بود، گفت: اشتباهات داوری وجود داشت اما نسبت به دوره‌های گذشته اشتباهات کمتری رقم خورد. بچه‌های ما تمام تلاش خودشان را کردند اما ما می‌توانستیم شرایط بهتری داشته باشیم. با واژه بدشانسی موافق نیستم اما اگر بچه‌های ما بیشتر تلاش می‌کردند نتایج بهتری می‌توانستیم کسب کنیم.

مربی تیم ملی کاراته در پاسخ به این سؤال که تیم کومیته تیمی با ترکیبی از جوانان عنوان قهرمانی را رقم زد، این اتفاق و فرصت دادن به جوانان ریسک بزرگی برای کادرفنی بود آیا قبول دارید جوانگرایی در قهرمانی آسیا نتیجه داد، گفت: ما با چند هدف این کار را انجام دادیم. باید جوان‌های ما به مسابقات آسیایی اعزام می‌شدند تا کادر فنی آنها را شناسایی میکرد. آنها در مسابقات بزرگسالان عرض اندام کردند و توانستند به آن اعتماد به نفس و خودباوری برسند. این روند باید در بازیهای آسیایی و جهانی ادامه داشته باشد تا جوانترها در آینده جایگزین باتجربه‌ها شوند. به هر حال من سالها عضو تیم ملی بودم و این اتفاقات در دوره همه ما هم رخ داده و ما نیز جایمان را به جوانترها دادیم. کادرفنی با هدایت سید شهرام هروی به این نتیجه رسید که باید این ریسک را بپذیریم. من اعتقاد داشتم که می‌توانیم روی جوانان سرمایه‌گذاری کنیم و از آنها در آسیا استفاده کنیم که خوشبختانه از این تصمیم درنهایت جواب مثبتی گرفتیم.

فرخی در ادامه خاطرنشان کرد: در حال حاضر المپیکی وجود ندارد. باید جوانان ما کنار باتجربه‌ها به اعتماد به نفس و خودباوری برسند. ما می‌توانیم با اعزام جوانان به مسابقات مختلف رده سنی بزرگسالان آنها را محک بزنیم و پشتوانه‌سازی کنیم. در گذشته اعزام ها به خاطر برگزاری المپیک خیلی زیاد بود و این روند باعث می‌شد جوانترها با حضور در میادین مختلف تجربیات زیادی کسب کنند اما شما نگاه کنید در دو سال گذشته مسابقات فدراسیون جهانی به چه صورتی برگزار شده است. یک مقدار شرایط برای اعزام‌ها سخت شده است.

وی در ادامه صحبت های خود در مورد برنامه‌ریزی‌های غلط فدراسیون جهانی، اظهار داشت: فدراسیون جهانی یک مقدار مشکلات پیچیده ای دارد، آنها به دنبال راه‌اندازی لیگ هستند تا بتوانند درآمدزایی کنند. ما وقتی می‌خواهیم در رده سنی امید نفراتی را به مسابقات اعزام کنیم، به خاطر نداشتن رنکینگ در رده سنی بزرگسالان آنها را نمی‌توانیم به مسابقات جهانی اعزام کنیم و این خلأیی است که در فدراسیون جهانی دیده میشود. حالا ما چطور باید این موضوع را به مسئولان فدراسیون جهاین توضیح دهیم که یک کاراته کا چطور باید در رده سنی بزرگسالان در رنکینگ جهانی جایگاه داشته باشد؟ این مشکلات در اعزامها دست ما را بسته است و این ضعف بزرگ فدراسیون جهانی است. اگر بخواهیم برای به دست آوردن رنکینگ، رده سنی امیدها را به مسابقات سری آ کاراته‌کاها اعزام کنیم هزینه این اعزامها سرسام آور است، به خاطر همین کمتر می‌توانیم از جوانان استفاده کنیم.

فرخی در پاسخ به این سؤال که مبارزه سجاد گنج‌زاده و طارق نماینده تیم ملی کاراته عربستان دوباره مثل المپیک توکیو جنجال به پا کرد و داوران به اشتباه به نماینده عربستان امتیاز دادند نظر شما در رابطه با این بازی چیست، گفت: گنج‌زاده بازیکن باهوشی است. در بازی گنج زاده و طارق اشتباه داوری رخ داد. داوران در مبارزه‌ای که گنج‌زاده با نماینده عربستان داشت اشتباه فاحشی کردند که فدراسیون جهانی ناچار شد آن صحنه را بزرگنمایی کند و به همه نشان دهد. به هر حال در المپیک توکیو یک شبهاتی در این مبارزه باقیمانده بود که این اشتباه داوری در مالزی همه چیز را ثابت کرد. طارق هم بازیکن باهوشی است اما در این مبارزه او با اشتباه داوران برنده شد. به هر حال مسابقه جذابی بین این دو کاراته کا برگزار شد و این اشتباه داوری نتایج تیم ملی ما را طور دیگر رقم زد.

وی در پاسخ به این سؤال که بازیهای آسیایی در واقع المپیکی است برای کشورهایی که در اسیا حضور دارند. کاراته ایران همیشه برای کاروان ایران مدال آور بوده است، پیش بینی شما از کسب مدال تیم ملی کاراته در هانگژو چیست، گفت: بدون تعارف کار ما در بازیهای آسیایی هانگجو سخت است اما غیر ممکن نیست بچه‌های ما برای رسیدن به خوش رنگترین مدال باید تمرینات بیشتری کنند امیدوارم شرایط و فضا به گونه‌ای رقم بخورد که پیش از اعزام به بازیهای آسیایی، تیم ملی ایران به یک دیدار تدارکاتی اعزام شود تا بچه‌های ما به اعتماد به نفس برسند. در قهرمانی آسیا شاهد بودیم کشورهای مختلفی مثل قزاقستان، عربستان و... پس از پایان مسابقه به مالزی آمده بودند و نتیجه آن هم در مالزی مشخص شد. آنها با تمام خودباوری به محل برگزاری مسابقات آمده بودند و برای اینکه از فشار روحی و روانی خارج شویم و به آن خودباوری برسیم پیش از بازیهای آسیایی هانگجو باید در یک دیدار تدارکاتی شرکت کنیم.

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید سعید فرخی مربی تیم ملی کاراته کاراته تیم ملی کاراته ایران سعید فرخی مربی تیم مسابیات قهرمانی آسیا قهرمانی کومیته تیمی ایران این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است