یک‌شنبه 8 مهر 1403

فرهنگ سازی مبارزه با قاچاق کالا باید از مدارس آغاز شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
فرهنگ سازی مبارزه با قاچاق کالا باید از مدارس آغاز شود

قزوین - ایرنا - استاندار قزوین گفت: مبارزه با قاچاق کالا و ارز نیازمند کارهای فرهنگی و آموزشی است که باید از مدارس شروع شود.

هدایت الله جمالی پور روز سه‌شنبه در دومین نشست کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در استان قزوین افزود: امروز کشورهای قدرتمند برای مقابله با کالای قاچاق از مدارس شروع به فرهنگ سازی کرده‌اند تا دانش آموزان از ابتدا با کالای خارجی مبارزه کنند.

وی اضافه کرد: پرداختن و حساسیت به موضوع قاچاق نیازمند همت همه جانبه از سوی مسؤولان و مردم است که برای تحقق آن باید کارهای فرهنگی انجام داد.

جمالی پور تاکید کرد: مردم باید بدانند که اگر یک کالای قاچاق وارد منزل ما می‌شود اثرات آن تا چه اندازه مخرب است و اگر به آن بی‌توجهی شود، ممکن است که مشکلات بسیاری ایجاد کند.

استاندار قزوین تصریح کرد: وقتی یک یخچال قاچاق خریداری می شود، 15 کارگر به دنبال این خرید بیکار می شوند و ممکن است که بعدها همین قاچاق آسیب های اجتماعی دیگری را در جامعه ایجاد کند.

جمالی پور در مورد آسیب اجتماعی ناشی از قاچاق تشریح کرد: قاچاق امنیت جامعه را زیر سوال می برد و مقدمه ناامن کردن یک اجتماعی انسانی است که باید مدیران در این رابطه وقت بیشتری صرف کنند.

وی بیان داشت: نیروی انتظامی تا چه اندازه می خواهد ایست و بازرسی مستقر کند؟ نهایت اینکه تا سه ماه با کالای قاچاق مقابله شود، قطعا این کافی نیست و باید کارهای فرهنگی را در دستور کار قرار داد.

مقام ارشد اجرایی استان قزوین در ادامه اضافه کرد: روی خیلی از لوازم بهداشتی نوشته شده ساخت فلان کشور، درحالی که وقتی از آن کالا استفاده می‌شود غیرمجاز و قاچاق بوده و سلامت مردم را تهدید می کند.

جمالی پور تاکید کرد: مدیران دستگاه‌های اجرایی موظف هستند تا سه ماه آینده انبارهای کالا را در این استان را ساماندهی کرده و در تمام نشست‌های مبارزه با قاچاق کالا و ارز گزارشی از کالاهای موجودی را اعلام کنند.

استاندار قزوین گفت: واحد تولیدی تعطیل باید قبل از اینکه فضای شرکت را به انبار تبدیل کند، مراتب را به مقامات اعلام نماید و مراحل ثبت در سامانه جامع انبارها انجام شود، در غیر اینصورت این نوع فعالیت‌ها غیرقانونی بوده و باید برخورد شود.

جمالی پور خاطرنشان کرد: انبارهای کالا در استان قزوین باید متصل به دوربین باشند و با اتصال آن به سیستم برخط، کنترل‌ها افزایش یابد، علاوه بر این موضوع مالک هر سوله بدون مجوز قانونی حق ندارد مکان خودش را در اختیار کالاهای قاچاق قرار دهد که در این صورت شریک جرم خواهد بود.

استاندار قزوین به موضوع خرید گندم از کشاورزان اشاره کرد و گفت: همه مسؤولان باید دقت کنند تا از خروج گندم جلوگیری شود و نیروی انتظامی و دستگاه های اجرایی نیز در این رابطه کمک کنند.

*س_برچسب‌ها_س*