شنبه 7 مهر 1403

فروش سالانه هفت میلیارد تومان صنایع دستی در لرستان

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
فروش سالانه هفت میلیارد تومان صنایع دستی در لرستان

خرم‌آباد - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: سالانه بیش از هفت میلیارد تومان از صنایع دستی استان به فروش می رسد.

سید امین قاسمی روز سه شنبه به رسانه ها اعلام کرد: در سال گذشته 29 دوره آموزش رشته‌های عمومی صنایع دستی و سه دوره آموزشی شاغلین صنایع دستی در سطح استان برگزار شده است، که در این دوره‌ها تعداد هزار و 728 هنر آموز و هزار و 268 هنرجو از آموزش‌های تخصصی بهره مند شدند.

وی اظهار داشت: گلیم بافی، چرم دست دوز، ماشته و جاجیم بافی، صنایع چوب، خراطی چوب، طراحی گلیم، تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، چوغا بافی، ورشوسازی، آئینه کاری، منبت کاری، حصیر و کپوبافی بخشی از رشته‌های صنایع دستی است که در این دوره‌ها آموزش داده شده است.

قاسمی بیان کرد: در حال حاضر حدود سه هزار و 500 کارگاه فعال صنایع دستی با 52 رشته در استان وجود دارد که بیش از 36 هزار هنرمند به صورت مستقیم و غیر مستقیم در این زمینه فعالیت می‌کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان با بیان اینکه 12 هزار نفر دارای کارت شناسایی و یا کارگاه‌های کوچک و مشاغل خانگی و بیش از 30 هزار نفر در شغل‌های وابسته به صورت مستقیم و غیر مستقیم در استان فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: سال گذشته هزار و 268 فقره کارت مهارت آموزشی صادر و 884 فقره کارت شناسایی نیز تمدید شده است.

قاسمی از صدور بیش از 200 کارت مهارت حرفه آموزی صنایع دستی طی سال گذشته خبر داد و گفت: سال گذشته حدود 350 هنرمند نیز در شهرستان‌های خرم آباد، بروجرد، دورود، ازنا، الیگودرز، الشتر و کوهدشت در زمینه اصول بازاریابی صنایع دستی استان مورد آموزش قرار گرفتند.

وی اظهار داشت: یک بازارچه بزرگ در مرکز استان و چند بازارچه موقت در دیگر شهرستان‌ها، به منظور عرضه محصولات صنایع دستی هنرمندان، بدون واسطه و به صورت مستقیم فعال هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان ثبت شهر بروجرد به عنوان اولین شهر ملی صنایع دستی در رشته ورشو در کشور، تولید چهار مستند آموزش گلیم بافی و ورشو سازی، چاپ 5 هزار نسخه کتاب، چاپ چهار هزار بروشور 200 فریم عکس صنعتی کارگاه‌های صنایع دستی، را از جمله اقدامات مهم این اداره کل به منظور توسعه و ترویج صنایع دستی لرستان برشمرد.

کسب 32 نشان ملی مرغوبیت و 4چهار نشان یونسکو توسط هنرمندان و صنعتگران استان در رشته‌های کمانچه لری، زیورآلات سنتی، نقاشی و طلاکاری روی شیشه و حجاری سنگ از موفقیت‌های هنرمندان لرستانی است.

*س_برچسب‌ها_س*