شنبه 9 تیر 1403

فروش طلای دست دوم ممنوع است / طلافروش‌ها طلای مردم را می‌خرند؟

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
فروش طلای دست دوم ممنوع است / طلافروش‌ها طلای مردم را می‌خرند؟

همزمان با اعلام خبر ممنوعیت فروش طلای دست دوم شایعاتی مبنی بر عدم خرید طلای دست دوم مردم توسط طلافروشی ها موجب نگرانی مردم شده است اما نکته اینجاست که فروش طلای دست دوم توسط طلافروشی ها ممنوع شده نه خرید از مردم.

- اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، "فروش طلای دست دوم ممنوع شد" این تیتر خبری بود که در روزهای گذشته بین مردم و طلافروشی ها بارها دست به دست شده است؛ طبق اعلام رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر اتاق اصناف ایران «هیچ واحد صنفی اجازه فروش طلای دست دوم ندارد.»

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/04/06

او همچنین از برخورد با طلافروشان متخلف نیز خبر داده و گفته بود که «اتحادیه‌های سراسر کشور می‌توانند با اطلاع‌رسانی و ارسال اخطاریه لازم به واحدهای صنفی تحت پوشش خود و مشخص کردن یک ضرب‌الاجل یک ماهه، نسبت به اعمال ماده 27 و 28 قانون نظام صنفی برای پلمب و یا ابطال پروانه کسب واحدهای صنفی متخلفی که اقدام به فروش طلای دست دوم بدون استاندارد می‌کنند، اقدام کنند.»

اما نکته مهم همزمان با انتشار این خبر انتشار شایعاتی هست که موجب نگرانی مردم شده است؛ این تصور بین مردم بوجود آمده که دیگر نمی توانند طلاهای خود را به طلافروشی ها بخرند و عملاً امکان سرمایه گذاری طلا با این بخشنامه از بین می رود.

نادربذرافشان رئیس اتحادیه طلا و جواهر در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با تأکید براینکه مردم به هیچ وجه نباید نگران باشند، گفت: این قانون شامل فروش طلای دست دوم توسط طلافروش هاست و ممانعتی درباره خرید طلا از مردم توسط طلافروش ها بوجود نخواهد امد. واحدهای صنفی باید بدون کسر قیمت و با قیمت روز طلای بدون اجرت، طلاهای مردم را بخرند.

او می گوید: در گذشته مشکلاتی در فروش طلای دست دوم برای مردم بوجود آمده بود از جمله اینکه طلای بدل به اسم طلای واقعی در برخی واحدها به مردم فروخته شده بود یا طلای عیار پایین و فاقد کد استاندارد. به همین دلیل بارها از وزارت صمت درخواست کرده بودیم فروش طلای دست دوم ممنوع شود.

رئیس اتحادیه طلا می گوید: طی روزهای آینده بناست بخشنامه مربوطه به صورت رسمی ابلاغ شود و کد فروش طلای دست دوم نیز در سامانه نوین اصناف حذف شود؛ بعد از آن واحدهای فروش طلای دست دوم یک ماه فرصت دارند که تغییر رسته بدهند و طلای دست دوم را نیز از واحدهای خود جمع آوری و آب کنند. بصورت قانونی از طریق اتاق اصناف، وزارت صمت و اتحادیه طلا بازرسی های میدانی برای اجرای قانون در این حوزه انجام خواهد شد.

بذرافشان ضمن توصیه به مردم برای خرید طلا از واحدهای معتبر گفت: بهتر است مردم بصورت حضوری و با دریافت فاکتور نسبت به خرید طلا و سکه اقدام کنند؛ در هنگام خرید از طریق مجازی نیز باید حتما نسبت به جواز کسب و اعتبار آن واحد صنفی مطمئن شوند.

او همچنین به وجود کدهای جعلی در طلاهای آبشده اشاره و تأکید کرد: مردم حتما در هنگام خرید طلا، طلای ابشده و سکه از واحدهای معتبر و دارای مجوز خرید کنند و فاکتور هم دریافت کنند. طبق قانون برای تمام خریدهای بالای 10 هزار تومان باید فاکتور صادر شود و هیچ واحدی نمی تواند بگوید سکه فاکتور ندارد و....