دوشنبه 28 خرداد 1403

فشار هزینه مسکن و درمان بر زندگی این دهک + نمودار

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
فشار هزینه مسکن و درمان بر زندگی این دهک + نمودار

اقتصادنیوز: طبق داده‌های مرکز آمار، تورم ماهانه کل کشور معادل 2.83 درصد بوده است. این نرخ به معنای افزایش 2.83 درصدی میانگین قیمت‌ها در اردیبهشت ماه امسال بوده است.

به گزارش اقتصادنیوز، مرکز آمار ایران در تازه‌ترین گزارش خود از شاخص قیمت مصرف‌کننده اعلام کرد تورم ماهانه کل در اردیبهشت سال 1403 معادل 2.83 درصد بوده است. بر اساس این آمار نرخ تورم ماهانه برای دهک‌های مختلف متفاوت بوده است. کمترین این تورم مربوط به دهک اول و بیشترین آن مربوط به دهک دهم بوده است.

فشار هزینه مسکن و درمان در زندگی دهک دهمی‌ها

همانطور که گفته شد طبق داده‌های مرکز آمار، تورم ماهانه کل کشور معادل 2.83 درصد بوده است. این نرخ به معنای افزایش 2.83 درصدی میانگین قیمت‌ها در اردیبهشت ماه امسال بوده است. اما این تورم در دهک‌های مختلف یکسان نیست. به بیان ساده‌تر به دلیل وزن متفاوت کالاها در سبد مصرفی دهک‌های مختلف جامعه، تورم ماهانه اردیبهشت در هر کدام از دهک‌ها متفاوت بوده است.

براساس گزارش اکوایران، طبق آمارهای اعلام شده توسط این مرکز، نرخ تورم ماهانه از دهک اول تا دهم روند صعودی داشته است به طوریکه کمترین تورم ماهانه مربوط به دهک اول و بیشترین تورم ماهانه مربوط به دهک دهم بوده است. طبق آمارها تورم ماهانه در دهک اول معادل 2.34 درصد بوده که حدود 0.5 واحد درصد از تورم کل کشور پایینتر است. از سوی دیگر بیشترین تورم ماهانه مربوط به دهک دهم و 3.07 درصد است که 0.24 واحد درصد بیشتر از تورم ماهانه کل بوده است.

حال ممکن است این سوال پیش بیاید که دلیل این اتفاق چیست؟ بررسی سهم بخش‌های مختلف از تورم ماهانه نشان می‌دهد دو بخش «بهداشت و درمان» و «مسکن» بیشترین تاثیر را بر این اتفاق داشته‌اند. به طوریکه در اردیبهشت ماه بیشترین برخورد افزایش هزینه‌های درمان و مسکن به دهک‌های بالاتر بوده و باعث شده تورم ماهانه این دهک‌ها نسبت به تورم ماهانه دهک‌های پایین‌تر، سطح بیشتری داشته باشد. برای مثال سهم تورم ماهانه بهداشت در دهک دهم معادل 0.68 درصد بوده اما این نرخ برای دهک اول 0.27 درصد بوده است.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
فشار هزینه مسکن و درمان بر زندگی این دهک + نمودار 2