پنج‌شنبه 6 اردیبهشت 1403

فیلم لحظه رسیدن تلسکوپ "جیمز وب" به گویان

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
فیلم لحظه رسیدن تلسکوپ "جیمز وب" به گویان

تلسکوپ 10 میلیارد دلاری "جیمز وب" بوده است در روزهای گذشته به "گویان فرانسه"(محل پرتاب) رسید و فیلمی از لحظه ورود آن منتشر شده است.

به گزارش ایسنا، این تلسکوپ، سفری 16 روزه در اقیانوس داشت و 9 هزار و 300 کیلومتر پیمود.

کشتی حامل "جیمزوب" که "MN Colibri" نام دارد در روز 26 سپتامبر از ساحل سیل (Seal) در "اورنج کانتی"(Orange County)، کالیفرنیای جنوبی حرکت کرد و در روز پنجم اکتبر از کانال پاناما (Panama) گذشت و از اقیانوس آرام به سمت دریای کارائیب حرکت کرد و راهی گویان شد.

جیمزوب قرار است در روز 18 دسامبر (28 دی) سوار بر موشک آریان5(Ariane 5) از پایگاه فضایی اروپا به فضا پرتاب شود.

"وب" پس از پرتاب به سمت نقطه "لاگرانژ2" حرکت می‌کند. نقاط لاگرانژی پنج نقطه میان دو جسم بزرگ هستند که در آن نیروی جاذبه دو جسم همدیگر را خنثی می‌کند.

"لاگرانژ 2" در فاصله‌ی 1.5 میلیون کیلومتری از زمین قرار دارد. این تلسکوپ 6 هزار و 200 کیلوگرمی رصد خود را با نور مادون قرمز آغاز می‌کند.

ساخت تلسکوپ جیمز وب از سال 1996 آغاز شد و قرار بود این تلسکوپ در سال 2007 پرتاب شود اما این پروژه با تاخیر زیادی همراه بود. سرانجام مونتاژ آن در سال 2013 در مرکز پروازهای فضایی گادرد ناسا آغاز شد. در سال 2017 "جیمزوب" به مرکز فضایی جانسون ناسا ارسال شد و سال بعد برای انجام آزمایش‌های گسترده‌تر به تاسیسات شرکت نورثروب گرومن منتقل شد و در ماه اوت ساخت آن به پایان رسید.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند. فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

انتهای پیام