شنبه 7 مهر 1403

فیلم 5 پلنگ در پناهگاه حیات وحش عباس آباد نایین رونمایی شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
فیلم 5 پلنگ در پناهگاه حیات وحش عباس آباد نایین رونمایی شد

اصفهان - ایرنا - فیلم کوتاه پنج پلنگ در پناهگاه حیات وحش عباس‌آباد نایین در حاشیه نشست خبری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان رونمایی شد.

معاونت نظارت و پایش حفاظت محیط زیست استان اصفهان روز سه شنبه در حاشیه این نشست خبری مجازی با رونمایی از فیلم مستند زندگی پنج پلنگ در پناهگاه حیات وحش عباس آباد به مناسبت هفته محیط زیست گفت: فیلم این خانواده پلنگ با بکارگیری دوربین‌های تله‌ای، حدود 2 سال پیش ثبت و امروز رونمایی شد.

حسین اکبری افزود: در این فیلم، پلنگ ماده با 2 توله خود در حال قلمروطلبی است و در تصویر بعد پلنگ نر نیز مشاهده می‌شود.

وی با تاکید بر اهمیت زادآوری گونه در خطر انقراض پلنگ ایرانی در پناهگاه مزبور خاطرنشان کرد: پس از چند، دهه زادآوری این گونه کمیاب در زیستگاه های استان اصفهان به ثبت رسیده است.

سرپرست معاونت پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست اصفهان با بیان اینکه زادآوری پلنگ ایرانی با شعار امسال روز جهانی محیط زیست و تنوع زیستی همخوانی دارد، این اقدام را به مثابه فراخوانی برای حفاظت و حمایت هرچه بیشتر از حیات وحش و تنوع زیستی کشور دانست.

اکبری گفت: پناهگاه حیات وحش عباس آباد، زیستگاه گونه های کمیاب و در خطر انقراض بویژه گربه سانان است که از کوچکترین گربه سان مانند گربه شنی تا بزرگ جثه ترین آن یعنی پلنگ ایرانی در آن زیست می کنند.

وی همچنین به برگزاری نمایشگاه مجازی تنوع زیستی در پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست اصفهان اشاره کرد و افزود:50 تصویر ناب از طبیعت و حیات وحش شاخص استان از جمله قوچ بعنوان نماد تنوع زیستی این استان، در این نمایشگاه ارایه شده است.

استان اصفهان دارای یک اثر طبیعی ملی، سه پارک ملی، پنج پناهگاه حیات وحش، چهار منطقه حفاظت شده، 11 منطقه شکار ممنوع و یک تالاب بین‌المللی است.

مناطق حفاظت شده و شکار ممنوع استان اصفهان با استناد به تعاریف مندرج در متن قوانین مربوطه یک زیست بوم طبیعی فعال است که پشتوانه حفاظت از ذخایر طبیعی کشور محسوب می‌شود.

هرگونه برداشت و شکار در این مناطق ممنوع است.

*س_برچسب‌ها_س*