چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403

قانون ایمنی زیستی مشکل دارد و باید تغییر کند

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
قانون ایمنی زیستی مشکل دارد و باید تغییر کند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما از روز اول که کار خود را شروع کردیم، به صراحت عنوان کردیم که قانون ایمنی زیستی مشکل دارد و باید تغییر کند.

- اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، علی سلاجقه در چهارمین جلسه کارگروه تخصصی ایمنی زیستی سازمان حفاظت محیط زیست که صبح امروز در محل این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط زیست طبق اصل پنجاهم قانون اساسی مسئول حفظ سلامت نسل کنونی و نسل‌های آتی است؛ لذا باید در بحث ایمنی زیستی هم به مسئولیت خود عمل کند.

وی افزود: در دنیای امروز دیگر جنگ رو در رو معنا ندارد و دشمن از طریق پیشرفت‌های علمی‌اش به جنگ ما می‌آید؛ بنابراین ما به عنوان انسان‌های مسلمان باید خود را به انواع علوم مجهز کنیم و آماده دفاع باشیم.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه ما همیشه به علم نافع اعتقاد داریم، گفت: حتما باید پروژه‌های مهندسی ژنتیک قانونمند باشد و اصولاً قانون ایمنی زیستی هم به این منظور نوشته شده است چراکه هرگونه دستکاری بی‌ضابطه در طبیعت می‌تواند پیامدهای ناگواری داشته باشد.

سه اقدام محیط زیستی دولت در بودجه 1402/ تخصیص 20 درصد عوارض سبز برای مقابله با آلودگی هوا

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ما از روز اول که کار خود را شروع کردیم به صراحت عنوان کردیم که قانون ایمنی زیستی مشکل دارد و حتما باید تغییر کند.

سلاجقه با اشاره به تهیه پیش‌نویس اصلاحی قانون ایمنی زیستی توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: ما هم درباره این قانون نظرات اصلاحی داریم و محکم بر سر نظرات خود می‌ایستیم.

وی تصریح کرد: حتما علومی مانند مهندسی ژنتیک که با این سرعت پیشرفت می‌کنند و زندگی نسل‌های مختلف را تحت تأثیر قرار می‌دهند باید به خوبی رصد شوند و برای آن‌ها برنامه‌ریزی صورت بگیرد اما در عین حال باید واقع بین بود و اجازه داد پژوهشگران در آزمایشگاه‌ها، در این زمینه کارهای علمی انجام دهند.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست در این موضوع کاملاً روشن است، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان دستگاه نظارتی مسئولیت دارد و در این خصوص هیچ گونه تعارض منافعی ندارد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تأکید بر لزوم تقویت دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی، متذکر شد: دبیرخانه شورای ملی ایمنی زیستی باید کاملاً در تراز مسئولیت خود باشد و برای انجام بهتر مسئولیت‌های خود تقویت شود. اصلی‌ترین کار در بحث ایمنی زیستی، ایمن بودن همه ابعاد فناوری های زیستی است.