دوشنبه 28 خرداد 1403

قرعه خوب یا بد، جام ملت ها فقط مرحله گروهی نیست

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
قرعه خوب یا بد، جام ملت ها فقط مرحله گروهی نیست

خیلی ها بر این عقیده اند ایران در مرحله گروهی جام ملت ها با تیم های آسانی همگروه شده است و این گروه را تحلیل هم کرده اند.

به گزارش "ورزش سه"، جام ملت های 2023 قطر دیروز در دوحه قرعه کشی شد و ایران در گروه امارات - فلسطین و هنگ کنگ قرار گرفت. همواره بعد از قرعه کشی نقدهای زیادی به گروه ها می شود که پایه نقد ها گروه آسان و گروه مرگ است و گروه ایران به عنوان گروه آسان تجزیه و تحلیل شده است. ایرادی به این تحلیل نیست. اما این یک واقعیت فوتبالی است؛ پیروزی حتی در برابر سه تیم نامبرده آسان به دست نخواهد آمد. به خصوص در برابر امارات که یک تیم خوب به حساب می آید و پیشرفت ها قابل توجهی داشته است. به طور حتم تیم های هنگ کنگ و فلسطین هم پیشرفت های خوبی داشته اند. بطوریکه ما هیچ وقت نخواهیم توانست نتیجه ای که پیش تر در برابر مالدیو به دست آورده ایم، در برابر این تیم تکرار کنیم چون از آن سال های قبل تا به امروز تلاش و کار کرده و تبدیل به تیم بهتری شده است.

اولین نگاه خطرناک به گروه ایران گروه آسان است. اینکه تصور کنیم به آسانی هر سه تیم را خواهیم برد و به آسانی از گروه صعود خواهیم کرد. آنها در برابر ایران انگیزه خواهند داشت و به خوبی می دانند، نمایششان در این بازی برجسته خواهد شد. پس چه فرصتی بهتر از این که در برابر یک تیم بزرگ خود را نشان دهند. این خود زحمت تیم ایران را برای پیروزی و صعود زیاد می کند. هر سه حریف قابل احترام هستند و زمانی این حریفان برایمان آسان می شوند که سخت کار کنیم و ارایه گر بازی های خوبی در برابر این حریفان باشیم و با یک نتایج خوب بازی های گروهی را به پایان ببریم.

نکته مهم تر؛ جام ملت ها و اصلا هیچ تورنمنتی در مرحله گروهی به پایان نمی رسد. این بازی ها تنها می تواند یک پش درآمد خوب برای بازی با تیم های مدعی در مراحل بالاتر باشد. به تیم یا تیم هایی که در مرحله گروهی بهترین نمایش و بهترین نتایج را داشته باشند نه عنوان می دهند و نه جایزه. مهم حضور در نیمه نهایی و در ادامه صعود به بازی نهایی و یک نمایش خوب در بازی نهایی است. بنابراین موفقیت ها باید این ها معنی شود و زمانی خرسند شویم که در این موقعیت قرار گیریم. برای رسیدن به این مهم نکته قابل توجه تدارک خوب است. بازی با تیم های بزرگ برای شبیه سازی یک کار بزرگ. دیروز در دوحه و در مراسم قرعه کشی بازی ها هیچ اتفاق خوشحال کننده ای برای تیم ایران رخ نداد و حتی شاید این گروه بندی ناراحت کننده هم باشد. چون همه حریفان را ساده نگاه می کنند و شاید این تفکر به بازیکنان هم القاء شود، اما به طور حتم در زمین مسابقه خواهیم دید در فوتبال امروز کمتر با حریف آسان و بی دردسر مواجه می شویم. حتی در لیگ برتر خودمان هم به کرات این موضوع را می بینیم. هفته گذشته صنعت نفت تیم در حال بقاء استقلال تیم مدعی قهرمانی را در استادیوم آزادی و در جلوی چشم تماشاگرانش متوقف کرد.

قرعه خوب یا بد، جام ملت ها فقط مرحله گروهی نیست 2