شنبه 21 مهر 1403

قنوت‌های استجابت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
قنوت‌های استجابت

خمین - ایرنا - ماه رمضان به ایستگاه آخر رسید و در نماز عید سعید فطر دست‌های نیاز مسلمانان برای سلامتی و شکست یک ویروس منحوس به سوی آسمان بلند شد.

انگار همین دیروز بود که چشم‌های اشتیاقمان را به پهنه آسمان دوخته بودیم و آمدن ماه نو را انتظار می کشیدیم. ماهی که زمین را به آسمان پیوند می‌دهد و انسان را از تعلقات تن دور و به حقیقت ایمان نزدیک می‌کند. اما ماه رمضان امسال در سایه مهمان ناخوانده‌ای به نام کرونا حال و هوای دیگری داشت.

در رمضان امسال از نمازهای جماعت شلوغ در مساجد و دوره همی‌های خانوادگی بر سر سفره افطاری خبری نبود. در ماه رمضان امسال بسیاری از خانواده ها داغدار یکی از اعضای خانواده بودند و حسرت یک ختم قرآن و افطاری برای آمرزش عزیز دسته رفته‌شان را داشتند. بسیاری از کسانی‌که در رمضان‌های گذشته روزه‌دار بودند، امسال بر روی تخت بیمارستان ربنا را می شنیدند و دعای سحر را زمزمه می کردند. و بودند کسانی که لباس رزم سفید در بزم رمضان به تن کردند و روزه‌هایشان را در کنار تخت بیماران افطار کردند و در سحرها به نیت سلامتی بیماران نماز اقامه کردند. ویروس کرونا آمده بود تا در مبارک‌ترین ماه خدا بار دیگر ملتی پر افتخار را بیازماید و اما مانند روزهای پایان سال و نوروز امسال در مقابل اراده مردم قد خم کرد. سفره‌های کریمانه همدلی در سرتاسر ایران گسترده و فریادهای الغوث در مقدرترین شب‌ها در جهان طنین انداز شد. چندین روز قبل از آغاز ماه مبارک رمضان مردم در تمام نقاط کشور با الگوگیری از شهید محراب رمضان برای التیام زخم‌های نیازمندان که در برابر ویروس کرونا ضعیف بودند، برخاستند. و مردم زادگاه معمار کبیر انقلاب اسلامی نور نماز و نیایش رمضان را به ریسمان همدلی گره زدند تا قاب دیگری ازنوع دوستی را بردیوار افتخارات این خطه ماندگار کنند. خمین در رمضان امسال یکپارچه شور کمک شد و زن، مرد، جوان، پیر و نوجوان و هر قشری برای سبقت از دیگران در همدلی تلاش می‌کرد. چراغ آشپزخانه‌های مهدوی برای همسفرگی با نیازمندان روشن شد و مساجد، خیریه‌ها، ورزشگاه‌ها و سازمان‌های مردم نهاد بسته‌های معیشتی با عطر کمک مومنانه را به زخم خوردگان از کرونا هدیه کردند. کوچه پس کوچه‌های شهر و روستاهای خمین پر از قاب‌های همدلی در لحظات ناب قرآن به سر گرفتن شد. و امروز در عید فطر، برای سپاسگزاری از خدا که فرصت عاشقی در بحران جهانی کرونا به مردم را داد، در حالی‌که دل‌هایمان به‌هم نزدیک است با فاصله ایستادیم تا بار دیگر جهان در برابر بزرگی این مردم شگفت زده شود.

20 هزار وعده افطاری گرم از آغاز ماه مبارک رمضان تاکنون در قالب طرح «هم سفره» در بین خانواده‌های نیازمند آسیب دیده از کرونا در این شهرستان توزیع شد. کرونا، ویروس شایعی است که هرسال زمستان با علایم سرماخوردگی مشاهده می‌شد، اما از سال 2002 این ویروس جهش ژنتیکی داشته و ابتدا خود را با بیماری سارس و در حال حاضر به شکل کووید 19 نشان داده که با دوره نهفتگی 2 تا 14 روز و با تظاهراتی نظیر تب بالا، سرفه، تنگی نفس، سردرد و گاهی با اسهال و استفراغ همراه است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*