پنج‌شنبه 12 مهر 1403

قیام 15 خرداد به خاطر نفوذ مرجعیت در بین مردم ایران بود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
قیام 15 خرداد به خاطر نفوذ مرجعیت در بین مردم ایران بود

قزوین - ایرنا - یک فعال سیاسی گفت: قیام 15 خرداد به رهبری امام خمینی (ره) نشان داد که جایگاه مرجعیت تا چه اندازه در بین مردم ایران نفوذ داشته است.

حجت الاسلام ناصر قوامی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پس از فوت آیت الله بروجردی به عنوان مرجع عالیقدر جهان تشیع در ایران، حکومت پهلوی با داشتن حزب رستاخیز و با خیال راحت به دنبال عملی ساختن اهداف خویش بود.

وی اضافه کرد: مرجعیت امام خمینی (ره) پس از آیت الله بروجردی تمام نقشه‌های حکومت پهلوی را به هم زد و امام با حکم جهاد و قیام علیه شاه و عمال دست نشانده آمریکا در مقابله یکه تازی دولت وقت ایستاد.

حجت الاسلام قوامی تاکید کرد: پس از دستگیری امام خمینی (ره) علمای ایران در قالب جنبش مهاجران از شاه خواستند که دست از تعقیب قضایی امام بردارد، بر همین اساس آنها به صراحت اعلام کردند که علمای طراز اول کشور مصونیت قضایی داشته و حبس، تبعید و توقیف آنها مخالف قانون اساسی است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب اظهار داشت: مردم ایران به صورت خودجوش برای دفاع از مقام مرجعیت و فرامین حضرت امام خمینی (ره) به میدان آمدند و هرگز از این که صدمه‌ای به آنها وارد شود بیم و هراسی نداشتند.

شکستن اعتصاب از سوی بازاریان وابسته با ساواک

حجت الاسلام قوامی به جریانات قیام 15 خرداد در قزوین پرداخت و گفت: من آن موقع که طلبه‌ای جوان بودم، اعلامیه‌های حضرت امام خمینی (ره) را به مناطق الموت می‌بردم و مردم را در جریان قیام 15 خرداد قرار می‌دادم، خیلی از نیروهای ساواک تهدید می‌کردند که نباید این کار را انجام دهم، اما به این حرف‌ها هیچ توجهی نمی‌کردم.

رییس شورای اصلاح طلبان استان قزوین بیان داشت: بازاریان قزوینی به حمایت از فرمان امام راحل مغازه‌های خودشان را بسته بودند و می‌خواستند با این روش اعتراض خودشان را نسبت به حکومت پهلوی نشان دهند.

حجت السلام قوامی تصریح کرد: برخی از نیروهای ساواک مغازه‌داران را مجبور می‌کردند که باید کرکره مغازه را بالاکشیده و فعالیت کنند، اما مردم مقاومت می کردند و دستگیر می‌شدند، مواردی هم بود که سرسپردگان به حکومت پهلوی و ساواک دست به اعتصاب شکنی می‌زدند، اما سریعا از سوی نیروهای مردمی مورد مواخذه قرار می‌گرفتند.

این فعال سیاسی خاطرنشان کرد: پیروزی مرجعیت امام در دوران پهلوی به خاطر استقلال این نیروها از حکومت بود و امروز نیز برای حفظ قدرت و نفوذ مرجعیت در بین مردم باید این نیروها وابسته به دولت و حکومت نباشند.

*س_برچسب‌ها_س*