سه‌شنبه 1 خرداد 1403

قیمت جدید دلار اعلام شد / بازار ارز چطور پیش بینی می شود؟

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
قیمت جدید دلار اعلام شد / بازار ارز چطور پیش بینی می شود؟

در معاملات امروز مرکز مبادله طلا و ارز ایران، قیمت هر اسکناس دلار آمریکا به 44هزار و 314 تومان و قیمت حواله دلار نیز به 41هزار و 376 تومان رسید.

در تاریخ سه‌شنبه 11 اردیبهشت 1403، در مرکز مبادله ارز و طلا ایران، قیمت هر اسکناس دلار آمریکا با حفظ استواری نسبت به روز کاری قبل، به نرخ 44 هزار و 314 تومان و قیمت حواله دلار نیز به نرخ 41 هزار و 376 تومان معامله می‌شود.

قیمت هر اسکناس یورو در مرکز مبادله ایران نیز با افزایش نسبت به روز کاری قبل به 47 هزار و 491 تومان و نرخ حواله یورو به 44 هزار و 342 تومان رسیده است.

از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات نیز با ثبات نسبت به روز کاری گذشته، 12 هزار و 66 تومان ارزش‌گذاری شده است و نرخ حواله درهم نیز 11 هزار و 266 تومان است.

جدول قیمت 3 روز اخیر دلار مبادله ای قیمت (تومان) مقدار تغییر درصد تغییر تاریخ 44,314 0.00 0 10:01 44,314 -45.00 -0.11 روز قبل 44,359 161 0.36 2 روز پیش

پیش بینی درباره قیمت دلار

قیمت دلار که در هفته‌های اخیر تا کانال 70 هزار بالا رفته بود، حالا 11 هزار تومان کاهش پیدا کرده و در ریزشی پلکانی، در کانال 59 هزار تومان قرار گرفته است.

در حال حاضر دلالان چهارراه استانبول و خیابان منوچهری معتقدند در روزهای آینده امکان ریزش دلار تا 58 هزارتومان هم وجود دارد. بر همین اساس، فعالان بازار وارد فاز احتیاطی شده‌اند و خرید دلار به نوعی متوقف شده است.

کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی در حال حاضر معتقدند که دلار در فاز اصلاح قیمت قرار گرفته است و عنوان می‌کنند این اتفاق، نتیجه ارزپاشی سیاست‌گذار است.

برزو حق‌شناس کارشناس اقتصادی در همین خصوص می‌گوید اگر قیمت اسکناس آمریکایی پایین‌تر بیاید، یک فاز اصلاحی تا ماه‌های خرداد و تیر به سمت پله هشتم کریدور پنجم آغاز می‌شود که کف جدید آن در این محدوده‌ها قرار خواهد داشت.

همچنین محسن احتشام، عضو کمیسیون کشاورزی و صنایع وابسته اتاق بازرگانی ایران با توجه به فروکش کردن التهاب بازار ارز و کاهش قیمت دلار می‌گوید: با توجه به شرایط کنونی و آرامش نسبی منطقه، قیمت دلار همچنان پتانسیل ریزش بیشتری دارد و در روزهای آینده شاهد کاهش بیشتر قیمت ارز خواهیم بود. البته این مساله ارتباط مستقیمی به آرامش و ثبات منطقه دارد و قطعا اگر اتفاقات و تنش‌های جدید داخلی و بین المللی رخ ندهد، روند پایین آمدن قیمت ارز ادامه خواهد داشت.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی بیرجند به انتظارات تورمی و هیجانات کاذب بازار ارز اشاره می‌کند و متذکر می‌شود: متاسفانه شرایط به گونه‌ای شده که مردم و فعالان اقتصادی در هر لحظه بدون هیچ دلیل خاصی پیگیر قیمت دلار هستند، در حالی که این موضوع در خیلی از مواقع یک موج روانی و هیجانی متاثر از فضاسازی دلالان و سوداگران بازار است. در واقع نباید اجازه دهیم که این مساله به مبنای اصلی بازار تبدیل شود و هیجانات کاذب، باز هم بر قیمت‌ها تاثیرگذار باشد.