دوشنبه 16 مهر 1403

قیمت نجومی عجیب ترین روبیک جهان! + عکس

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
قیمت نجومی عجیب ترین روبیک جهان! + عکس

شرکت ژاپنی مگاهاوس اخیراً از یک مکعب روبیک مینیاتوری جدید رونمایی کرده است. این مکعب به قدری کوچک است که ممکن است برای حل آن به استفاده از یک موچین نیاز پیدا کنید.

کوچکترین مکعب روبیک جهان به تازگی به بازار عرضه شده است. هر یک از اضلاع این مکعب آلومینیومی حدود پنج میلی‌متر طول دارد. این مکعب در روز پنجشنبه گذشته برای پیش‌سفارش در وب‌سایت شرکت قرار گرفت و انتظار می‌رود در اردیبهشت ماه آینده به دست مشتریان برسد. کیوکازو سایتو، رئیس شرکتی که مسئول برش دقیق این مکعب‌ها است، در یک ویدیوی تبلیغاتی درباره این مکعب روبیک اظهار داشت: «این مکعب روبیک 5 میلی‌متری نتیجه تلاش ماشین‌ها، ابزارهای برش دقیق و اشتیاق طرفداران مکعب روبیک است.»

وزن این پازل تنها 0.3 گرم است، به عبارتی یک هزارم وزن مکعب روبیک معمولی که حدود 5.5 سانتی متر است. هر بخش از 9 مربع روی شش وجه این مکعب تنها 1.6 میلی متر است. شرکت مگاهاوس فاش کرده است که طراحی این مکعب روبیک چهار سال پیش آغاز و فرآیند تولید آن را در سال 2022 آغاز شد. رکورد جهانی گینس در ماه مرداد این مکعب کوچک را به عنوان کوچکترین مکعب پازل چرخان در جهان تأیید کرد. این مدل مینیاتوری رکورد تونی فیشر، طراح پازل بریتانیایی در سال 2016 را شکست. این طراح با ساخت یک مکعب روبیک 5.6 میلی متری طرفداران را شگفت زده کرده بود.

قیمت این محصول نشان می‌دهد که این پازل احتمالاً یک کالای کلکسیونی است و نه مکعبی برای تمام علاقه‌مندان به این پازل پیچیده. این پازل با قیمت 777777 ین یا 5320 دلار فروخته می‌شوند و هر کدام با یک تندیش عرضه می‌شوند که آن را به عنوان «رکورددار کوچک‌ترین مکعب روبیک در جهان» معرفی می‌کند. عرضه این پازل مینیاتوری مصادف با پنجاهمین سالگرد مکعب روبیک است که علاقه‌مندان آماتور و ریاضی‌دانان حرفه‌ای را در میان طرفداران پر و پا قرص خود قرار می‌دهد.

ارنو روبیک این پازل را در سال 1974 خلق کرد و از آن زمان بیش از 500 میلیون مکعب روبیک در سراسر جهان به فروش رسیده است. هر ساله مسابقاتی نیز در سراسر جهان برگزار می‌شود که شرکت کنندگان در کسری از ثانیه برای کسب عنوان «سریع‌ترین حل کننده معما» رقابت می‌کنند.

رکورددار کنونی مکعب استاندارد سه در سه، مکس پارک 22 ساله آمریکایی - کره‌ای است که سال گذشته در مسابقه‌ای در لانگ بیچ کالیفرنیا مکعب روبیک را در 3.13 ثانیه حل کرد و پس از آن وانگ یی هنگ 10 ساله از چین، که طبق اعلام انجمن جهانی مکعب روبیک، در رقابتی در کشورش در ماه مرداد به بهترین رکورد خود یعنی 3.38 ثانیه دست یافت. رده استاندارد مکعب روبیک، در حال حاضر تحت سلطه دو کشور است، لوک گرت و آرون هوین از ایالات متحده به ترتیب سوم و چهارم هستند و دو یوشنگ از چین در رتبه پنجم قرار دارد.

قیمت نجومی عجیب ترین روبیک جهان! + عکس 2