شنبه 14 مهر 1403

قیمت گذاری خودرو برای سال جاری به آینده موکول شد

وب‌گاه تابناک مشاهده در مرجع
قیمت گذاری خودرو برای سال جاری به آینده موکول شد

طبق اخبار منتشر شده در دو روز اخیر، اعلام شد که در هشتاد و هشتمین جلسه کارگروه تنظیم بازار قرار است که احتمالا دستورالعمل قیمت خودرو در سال جاری تعیین شود. در حالی که این جلسه امروز مورخه 25 فروردین ماه 1399 برگزار شد و همگان منتظر آن بودند که این دستورالعمل قیمت خودرو برای سال جاری تعیین شود، اما این اتفاق رخ نداد.

از اواخر سال 1391 بود که شورای رقابت به عنوان مرجع قیمت گذاری خودروهای داخلی انتخاب شد. این شورا هر سال قیمت خودروها زیر 50 میلیون تومان را تعیین می کرد. آخرین باری که این شورا اقدام به تعیین قیمت خودروها نمود خرداد ماه 1397 بود.

به گزارش تابناک اقتصادی، بعد از خرداد ماه 1397 و تعیین قیمت های خودرو، خودروسازان به نحوه قیمت گذاری خودروها اعتراض کردند و بخشی از زیان انباشته خود را ناشی از این قیمت گذاری دستوری دانستند. با آغاز تحریم ها مشکلات خودروسازان دو چندان شد و با فشارهای وارده بر شورای رقابت، این شورا مجاب شد که دوباره قیمت های جدیدی را اعلام کند.

بر همین اساس در 12 شهریور ماه 1397، شورای رقابت دوباره تشکیل جلسه داد و در حالی که همگان منتظر اعلام نتیجه جلسه و تعیین قیمت های جدید بودند، به یکباره وزارت صمت، از خارج شدن شورای رقابت از موضوع قیمت گذاری خودرو‌های داخلی خبر داد. وزارت صمت در مورخه 13 شهریور ماه 1397 اعلام کرد که براساس مصوبه شورای هماهنگی سران سه قوه، از این پس شورای رقابت در مورد همه کالاها از جمله خودرو، مسئول قیمت گذاری نیست و می تواند پیشنهاد دهنده باشد و ستاد تنظیم بازار قیمت ها را تعیین و تصویب می کند.

از این تاریخ به بعد شورای رقابت هر چه تلاش کرد که به قیمت گذاری خودرو باز گردد نتوانست و ستاد تنظیم بازار به نوعی عنان قیمت گذاری خودرو را در اختیار خود گرفت. این در حالی بود که قرار بود قیمت گذاری خودرو با فرمول 5 درصد زیر حاشیه بازار انجام شود اما این اتفاق هرگز رخ نداد و تنها قیمت گذاری دستوری از شورای رقابت به ستاد تنظیم بازار واگذار شد.

در این باره احمد نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان طی مصاحبه ای که با خبرنگار تابناک اقتصادی در 15 بهمن ماه 1398 انجام داد، گفت: خودروسازان را از چاله درآوردند و به چاه انداختند. وی با تکذیب قیمت گذاری خودروها با فرمول 5 درصد زیر حاشیه بازار، تصریح کرد: حتی یک روز هم این فرمول 5 درصد زیر حاشیه بازار برای فروش خودرو عملی نشد. فرمولی که مصوبه جلسه اقتصادی سران قوا بود. وی افزود: شورای رقابت از قیمت گذاری خودرو کنار گذاشته شد که فرمول 5 درصد زیر حاشیه بازار برای قیمت گذاری عملی شود اما خود شخص وزیر صمت مانع از قیمت گذاری خودرو با فرمول 5 درصد زیر حاشیه بازار شد. یعنی شورای رقابت کنار رفت تا از قیمت گذاری دستوری خودرو رها شویم ولی دوباره قیمت ها به صورت دستوری اما این بار از جانب وزارت صمت تعیین شد!

نعمت بخش در همین مصاحبه با بیان اینکه متاسفانه روش قیمت گذاری که به خودروسازان دیکته شده، مشکل ساز شده است، گفت: هم اکنون قیمت خودرو‌ها بر اساس قیمت گذار‌های انجام شده در بهمن ماه سال 97 می‌باشد و خودروسازان، خودرو‌های خود را با زیان به فروش می‌رسانند.

به هر صورت طبق اخبار منتشر شده در دو روز اخیر، اعلام شد که در هشتاد و هشتمین جلسه کارگروه تنظیم بازار قرار است که احتمالا دستورالعمل قیمت خودرو در سال جاری تعیین شود. در حالی که این جلسه امروز مورخه 25 فروردین ماه 1399 برگزار شد و همگان منتظر آن بودند که این دستورالعمل قیمت خودرو برای سال جاری تعیین شود، اما این اتفاق رخ نداد.

قیمت گذاری خودرو برای سال جاری به آینده موکول شد

عباس قبادی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت طی مصاحبه ای امروز مورخه 25 فروردین ماه 1399 گفت: امروز در رابطه با قیمت گذاری خودرو در جلسه ستاد تنظیم بازار، بحثی مطرح نشد. وی در رابطه با مباحث مطرح شده درباره اختلاف نظر در جلسه ستاد تنظیم بازار در خصوص قیمت‌گذاری خودرو گفت: هیچ اختلاف نظری در رابطه با قیمت گذاری خودرو بین اعضا در جلسه امروز ستاد تنظیم بازار وجود نداشت اما با توجه به اینکه احساس شد که قبل از مطرح شدن این موضوع در جلسه ستاد تنظیم بازار باید پیش جلسه‌ای در این رابطه برگزار شود، در نتیجه موضوع تصمیم‌گیری در مورد قیمت خودرو در ستاد تنظیم بازار به بعد موکول شد.

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: تصمیم‌گیری در رابطه با قیمت‌گذاری خودرو نیازمند برگزاری یک پیش جلسه است و به همین دلیل امروز در رابطه با قیمت خودرو، بحث در جلسه مطرح نشد.

وی در انتها در پاسخ به این پرسش که آیا در جلسه هفته آتی ستاد تنظیم بازار، در مورد قیمت خودرو بحث خواهد شد، گفت: فعلا تصمیمی اتخاذ نشده، باید تقاضا از سوی خودروسازان در این رابطه مطرح شود.