پنج‌شنبه 12 مهر 1403

لبنیات شانس ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد؟

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
لبنیات شانس ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد؟

اقتصادنیوز: یکی از رایج ترین باورهای غلط تغذیه‌ای این است که چون لبنیات سرشار از کلسیم است و کلسیم جزو اصلی تشکیل‌دهنده شایع‌ترین انواع سنگ‌های کلیوی (اگزالات کلسیم) محسوب می‌شوند.

یکی از رایج ترین باورهای غلط تغذیه ای این است که چون لبنیات سرشار از کلسیم است و کلسیم جزء اصلی تشکیل دهنده شایع ترین انواع سنگ های کلیوی (اگزالات کلسیم) به شمار می آید؛ پس مصرف لبنیات می تواند منجر به افزایش خطر تشکیل سنگ های کلیوی شود. اما در حقیقت، موضوع برعکس است.

دریافت کم کلسیم در رژیم غذایی منجر به افزایش خطر تشکیل سنگ های اگزالات کلسیم می شود و دریافت مقادیر کافی کلسیم از طریق رژیم غذایی منجر به کاهش خطر تشکیل سنگ های اگزالات کلسیم می شود.

خبر مرتبط با این خوردنی ها سنگ کلیه را آب کنید

اقتصادنیوز: سنگ کلیه از شایع‌ترین بیماری‌های دستگاه ادراری است و تشکیل سنگ‌های کلیوی، مشکلی جهانی است که به هیچ گروه نژادی، جغرافیایی و فرهنگی منحصر نمی‌شود و سومین بیماری شایع دستگاه اداری محسوب می‌شود.

علت این مسئله آن است که کلسیم دریافت شده از طریق غذا با اگزالات رژیم غذایی در دستگاه گوارش متصل شده و مانع از جذب اگزالات و ورود آن به گردش خون و دفع آن از طریق ادرار می شود. بدین ترتیب، کلسیم می تواند میزان اگزالات وارد شده به کلیه ها را کاهش دهد و از بروز سنگ های اگزالات کلسیم جلوگیری کند. متاآنالیزهایی که در این حیطه انجام شده است نیز این موضوع را تایید می کند و گزارش شده که بین مصرف لبنیات و خطر ابتلا به سنگ های کلیوی ارتباط معکوس وجود دارد.

بنابراین، برای جلوگیری از تشکیل سنگ های اگزالات کلسیم باید دقت شود که در کنار هر وعده غذایی از یک منبع لبنیاتی با حدود 150 تا 200 میلی گرم کلسیم استفاده شود.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
لبنیات شانس ابتلا به سنگ کلیه را افزایش می‌دهد؟ 2