سه‌شنبه 10 مهر 1403

ماسک زدن در اجتماعات قزوین باید الزامی شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
ماسک زدن در اجتماعات قزوین باید الزامی شود

قزوین - ایرنا - رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان قزوین گفت: روند ثابت بیماری کرونا در این استان باعث موجب می‌شود که بر اساس آخرین پروتکل‌های بهداشتی ماسک زدن در احتماعات چند نفره باید الزامی شود.

پیمان نامدار روز یکشنبه در نشست ستاد مقابله با بیماری کرونا در استان قزوین افزود: سازمان بهداشت اعلام کرده که استفاده از ماسک در اجتماعاتی چند نفره ضروری است و سازمان ها و ادارات در تشکیل جلسات این موضوع را رعایت کنند.

وی با بیان اینکه هفته گذشته اعلام شده که قزوین در مرز هشدار قرار گرفته است، اضافه کرد: روزانه 200 تا 300 تست کرونا در این استان انجام می شود و نتایج نشان داده که مثبت بودن تست ها از 80 درصد به زیر 20 درصد رسیده است.

نامدار تصریح کرد: در شهرستان های مثبت که موارد کرونایی داشتیم، بیماران و خانواده آنها را غربالگری کرده و تست آنها را نیز انجام می دهیم که همین موضوع باعث شده تا فوت ناشی از این بیماری به زیر 10 درصد کاهش یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تاکید کرد: مرحله بعدی تست ها و غربالگری باید روی افراد مسن، چاق و سنین بالای 60 سال متمرکز شود؛ چون 10 تا 12 درصد فوتی ها زیر 50 سال هستند، بنابراین اگرچه شدت بیماری کاهش یافته است، اما همچنان خطرات در جامعه هدف ما قرار دارد.

نامدار با بیان اینکه هم اکنون حدود 180 تا 200 بیمار در مراکز درمانی استان قزوین بستری هستند، گفت: متاسفانه از 18 خرداد ماه تاکنون روند ابتلا روی روند ثابتی مانده است و فاصله گذاری اجتماعی نیز رعایت نمی شود.

این مسؤول بیان داشت: انرژی سیستم پزشکی کاهش داشته است و کمتر کسی این روزها قبول می کند در فصل تابستان از لباس و تجیزات پزشکی مانند ماسک استفاده کند، بنابراین باید روی موارد بهداشتی تمرکز کرده و اقدامات لازم را انجام داد.

وی به بازگشایی یکسری تالارهای پذیرایی در استان قزوین اشاره کرد و گفت: از روز بازگشایی مشاغل شاهد بودیم رعایت کردن اصول بهداشتی در اصناف بسیار خوب است، اما متاسفانه این روزها این اهتمام کمرنگ شده و کمتر کسی به ان توجه می‌کند.

نامدار خاطرنشان کرد: شهرستان‌های تاکستان و قزوین همچنان وضعیت زردی دارد و وضعیت این بیماری در شهرستان بویین زهرا تعداد بیماران بیشتری را نشان می‌دهد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*