چهارشنبه 13 تیر 1403

مثلث رایزنان علمی، فرهنگی و فناوری در صورت تعامل می‌تواند ظرفیت‌های جدیدی را در خارج از کشور خلق کند

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
مثلث رایزنان علمی، فرهنگی و فناوری در صورت تعامل می‌تواند ظرفیت‌های جدیدی را در خارج از کشور خلق کند

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست سالیانه رایزنان علمی و سرپرستی دانشجویان ایرانی خارج از کشور با حضور دکتر سجاد احدزاده، رئیس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و دکتر جعفر رازقی معاون بورس و امور دانشجویان بین‌الملل سازمان امور دانشجویان برگزار شد. رازقی در این نشست گفت: قانون مربوط به رایزنان علمی در سال 1362 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که وظیفه اصلی شان رسیدگی...

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نشست سالیانه رایزنان علمی و سرپرستی دانشجویان ایرانی خارج از کشور با حضور دکتر سجاد احدزاده، رئیس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و دکتر جعفر رازقی معاون بورس و امور دانشجویان بین‌الملل سازمان امور دانشجویان برگزار شد. رازقی در این نشست گفت: قانون مربوط به رایزنان علمی در سال 1362 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید که وظیفه اصلی شان رسیدگی به امور دانشجویان ایرانی خارج از کشور بود.

وی افزود: این تعداد و این اهداف تا چند سال پیش بدون تغییر ادامه داشت که در دولت سیزدهم این مسیر تغییر جهت داد و با باز تعریفی که صورت گرفت هم اهداف و وظایف تغییر یافت و هم تعداد روند افزایشی بخود گرفت. سرپرست معاونت بورس و امور دانشجویان بین الملل بیان داشت: در سال‌های اخیر با توجه به گسترش و پیشرفت‌های علمی و عرصه‌های جدیدی که برای کشور ایران ایجاد شد، رویکرد رایزنان علمی از محصور بودن در سرپرستی دانشجویان ایرانی خارج از کشور تغییر سیاست داد و در کنار این ماموریت موضوع جذب دانشجویان بین‌المللی، تعاملات علمی و فناوری، رتبه‌بندی و ارزیابی دانشگاه‌ها به منظور اعتبارسنجی و شناسایی نخبگان ایرانی خارج از کشور و ارتباط با شبکه نخبگانی داخل کشور، نیز به عنوان ماموریت‌های دیگر رایزنان علمی در جهت تقویت دیپلماسی علمی کشور و دست‌یابی به مرجعیت علمی کشور به ماموریت قبلی افزوده شد. سرپرست معاونت بورس و امور دانشجویان خارج تصریح کرد: بر اساس رویکرد جدید نیاز‌های جدیدی نیز به وجود آمده است که باید با هماهنگی دستگاه‌های مختلف به رفع آن‌ها بپردازیم.

رازقی افزود: یکی از بحث‌های مهمی که وجود دارد، موضوع رایزنان فناورانه در کشور‌های مختلف است طبیعتا تعامل و هماهنگی میان رایزنان علمی و رایزنان فناورانه جمهوری اسلامی، می‌تواند برای پیشبرد اهداف جمهوری اسلامی هم افزایی داشته باشند و در راستای اهداف نظام اسلامی گام بردارند و از موازی کاری و اتلاف وقت جلوگیری نمایند. وی در پایان از رایزنان علمی، فناورانه و فرهنگی بعنوان مثلث نمایندگان جمهوری اسلامی در خارج از کشور نام برد که اگر تعاملات و نشست‌های مشترکی بین اضلاع این مثلث ایجاد گردد، بی شک آورده مضاعف، بهتر و مفیدتری برای نظام خواهد داشت و از هدر رفت نیروی انسانی و ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل جلوگیری بعمل می‌آورد.