دوشنبه 26 شهریور 1403

مجموعه داستان‌هایی از سید‌مهدی شجاعی که جنجال آفرید + فیلم

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
مجموعه داستان‌هایی از سید‌مهدی شجاعی که جنجال آفرید + فیلم

«سانتاماریا» مجموعه‌ای دو جلدی از داستان‌های کوتاه سید‌مهدی شجاعی است که در زمان انتشار بسیاری را برآشفت و جنجال‌هایی آفرید، امیر دژاکام مطالعه این کتاب را به دانشجویان رشته تئاتر توصیه کرده است.

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم؛ سانتاماریا (جلد اول) مجموعه چهل داستان کوتاه از سیدمهدی شجاعی است. که روایت‌های آن مربوط به دو دهه 67 تا 77 و 57 تا 67 است. جلد اول مجموعه داستان و جلد دوم مجموعه نمایشنامه است.

داستان‌های هر دوره کاملاً منطبق بر فضای حاکم بر اجتماع، دغدغه‌ها، افق‌ها، نگرانی‌ها و روزهای آن سال‌هاست. در دوره 57 تا 67 بیشتر با ادبیات دفاع مقدس مواجهیم. رشادت‌ها و مردانگی‌ها. ایثارها و ازخود گذشتگی‌ها... شهید و کمی جلوتر خانواده شهید. ارتباط معنوی و معنایی شهید و اطرافیانش و دغدغه‌های اجتماعی آن دوران به عنوان زهد‌پذیری و زهد‌گریزی و...

در دوره 67 تا 77 با نگرانی‌های جدید نویسنده روبروییم. انتقاد به شیوه مدیریت، سوء استفاده‌ها، سوء مدیریت‌ها و... دغدغه‌های نویسنده دیگر شهادت و مردانگی نیست، شهادت‌گریزی و نامردی است. نویسنده ذره‌بین خود را در سال‌های 57 تا 67 روی دل و احساس مردم گذاشته بود، اما در دهه بعدی نویسندگی‌اش نگاهش را کمی بازتر نوشته و به روابط آدم‌ها پرداخته است. نگاهی که رنگ و بوی زنگ خطر برای بیماری‌های اجتماعی داشتند و بسیاری که درک افق دید او را نداشتند برآشفتند و شکایت‌هایی هم شکل گرفت...

در سانتاماریا داستان‌هایی است که به نظر بسیاری از کارشناسان معیار ادبیات داستانی بعد از انقلاب است، سنگین و متین و کار درست، شاید مثل: شیرین من بمان، قابیل 1996، ماه‌جبین، کار ناتمام و دزد ناشی... داستان‌های بخش 77-67 عبارتند از: ماه جبین، شیرین من بمان، برای زندگی، پارک دانشجو، ویروس، دزد ناشی، کارِ ناتمام، شازده، قابیل 1996، طوقی از تاول، زیر دوش دیدم، افسانه، شکیبا، سانتاماریا و داستان‌های آخرین دفاع، امروز بشریت، آب در لانه، یکی بیاید مرا تحویل بگیرد، با یه جنگ چطوری؟، حساب پس انداز، راه خانه کجاست؟، کسی که آمدنی است، دو کبوتر، دو پنجره، یک پرواز، آبی، اما به رنگ غروب، راز دو آینه، آن شب عزیز، آرامش قهوه‌ای، بغض آینه، امضاء، ضریح چشم های تو، مرا به نام تو می خوانند، تویی که نمی‌شناختمت، دیدار معشوق، عشق چه رنگی است؟، خالد، بیست و یک سال تجربه، ناخلف، شکار شکارچی، چوب کاری، تو گریه می‌کردی در بخش 57 67 آمده‌اند.

روایتی از سیدمهدی شجاعی درباره امام موسی‌کاظم (ع)

امیر دژاکام بازیگر، کارگردان و مدرس تئاتر در ویدئویی به معرفی این کتاب پرداخته است، این کتاب مجموعه‌ای از داستان‌های بسیار زیبا، جذاب و دوست داشتنی است که مخاطب را غالگیر می‌کند، در جلد دوم مجموعه‌ای از نمایشنامه مواجه هستیم، نمایشنامه‌هایی که می‌توان در دانشگاه اجرا کرد، به عنوان پایان‌نامه می‌توان آن‌ها را انتخاب کرد، توصیه من به دانشجویان نمایش این است که این کتاب را مطالعه کنند.

.