دوشنبه 9 مهر 1403

محرم الگوی رفتاری شد / سپاهان با مغانلو قوی‌تر می‌شود

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
محرم الگوی رفتاری شد / سپاهان با مغانلو قوی‌تر می‌شود

اصفهان - آنالیزور سابق تیم‌های سپاهان و ذوب آهن معتقد است نوع رفتاری محرم نویدکیا به عنوان یک سرمربی لیگ برتری سرلوحه مربیان جوان خواهد بود.

اصفهان - آنالیزور سابق تیم‌های سپاهان و ذوب آهن معتقد است نوع رفتاری محرم نویدکیا به عنوان یک سرمربی لیگ برتری سرلوحه مربیان جوان خواهد بود.

خبرگزاری مهر - گروه استان‌ها - سید ایلیا طاوسی: لیگ بیستم با فراز و نشیب‌های فراوان به پایان رسید، سپاهان با وجود کسب 65 امتیاز بر جایگاه دوم جدول تکیه زد و ذوب آهن نیز بعد از فصل ضعیف خود به لطف تفاضل گل در لیگ برتر ماندنی شد. خبرگزاری مهر در قالب نظرسنجی در نظر دارد ضمن بررسی عملکرد دو تیم اصفهانی در لیگ برتر بهترین بازیکنان این فصل را نیز از نگاه پیشکسوتان و متخصصان فوتبال به مخاطبان معرفی کند. در دهمین قسمت از پروژه «اصفهان و لیگ بیستم» به سراغ هوتن نگاری آنالیزور اسبق سپاهان و ذوب آهن رفتیم که مشروح این مصاحبه را در ادامه می‌خوانید:

چگونه سپاهان بعد از چندین سال ناکامی با مربیان مختلف به جنگ قهرمانی برگشت؟

قبل از اینکه امیر قلعه نویی به سپاهان بیاید هشت هفته در سپاهان بودیم، آن زمانی که ما تیم را از کرانچار تحویل گرفتیم سپاهان از لحاظ بازیکن وضعیت خوبی نداشت و مثل ذوب آهن در فصل گذشته به سمت سقوط می‌رفت و بعد از امدن ابراهیم زاده و کار او هوادران به یک مربی و سبک جدید نیاز داشتند و با آمدن قلعه نویی او یک تیم کامل را برای سپاهان بست، محرم بازیکن بزرگی بوده و کادر فنی خوبی داشته اما مطمئن باشید که بودن بازیکنان کلیدی کمک بیشتری برای موفقیت سپاهان کرد.

سپاهان امسال را ببینید که شش بازیکن از آن جدا شدند و احتمال دارد بازیکنان دیگری نیز از این تیم جدا شوند و این موضوع محرم را به یک چالش بزرگ‌تر می‌کشاند؛ بازیکنان بزرگی در سپاهان بود و این تیم در همه پست‌ها ستاره داشت، محرم امد و یک سبک جدید را از لحاظ فنی در سپاهان ایجاد کرد و از آن کنار رفتن‌های توپ و ارسال‌ها دست کشیدند و تعداد پاس بالا را در زمین ثبت کردند که رکورد بیشترین پاس را در لیگ ایران شکستند و نشان داد محرم سبک سپاهان را تغییر داده و این سبک نیز جواب داد و بازیکنان دوران قلعه نویی در کنار سبک محرم به این موفقیت کمک کردند.

حضور مدیریت با ثبات محمدرضا ساکت نقش بسیار مهمی در موفقیت سپاهان داشت، او هر چیزی که محرم خواست از جمله زمین تمرین کادر فنی و بازیکن فراهم کرد اما چالش اصلی محرم و سپاهان امسال است.

نقش شخص محرم نویدکیا را چقدر پررنگ می‌دانید؟

نقش محرم خیلی پررنگ بود، او چند فاکتور مهم برای مربیگری در سپاهان داشت، محرم اسطوره باشگاه سپاهان است و هواداران عاشقانه او را دوست دارند و با وجود عدم حضور هواداران در ورزشگاه هواداران با حضور محرم در تیم یک آرامش خاطر داشتند و بالعکس فصول گذشته که حمایت چندانی از مربیان نشد، ما وقتی با ابراهیم زاده به سپاهان آمدیم هواداران هفته دوم «حیا کن، رها کن» سر می‌دادند و یک نفر از جنس باشگاه سپاهان را می‌خواستند.

منش و شخصیت محرم اینکه او امد و یک نوع جدید رفتار در رسانه را ارائه داد و شخصیت جدیدی از مربیان در ایران آورد باعث شد او انتخاب بسیار خوبی لقب بگیرد و موجب شد محرم برای اکثر مربیان جوان ما الگو شود و در مواردی که شاید سپاهان از داوری هم ضرر کرده هیچ صحبتی از داوری نمی‌کند و کنار زمین از داد، پرخاش و توهین به دور است و همچنین مربی به این سبک در ایران کم داریم و سرلوحه نسل جدید که در حال حرکت به بدل شدن به این سبک مربیان هستند محرم نویدکیا است.

بار فنی سپاهان وابسته به مرزبان بود؟

نمی‌گویم پایه گذار فنی سپاهان مرزبان بود، به دلیل اینکه به سپاهان و محرم نزدیک هستم، می‌دانم پایه گذاری بیشتر بحث‌های فنی محرم بوده، اما مرزبان مربی بزرگی است و تمرین دهنده بسیار خوبی است و هر کدام از این دو لازم و ملزوم یکدیگر شدند و بودن محرم و تفکر جدید مرزبان که آن را در تیم‌های دیگر او ندیده بودیم باعث شد یک سبک جدید بازی از سپاهان را مشاهده کنیم پس بدانیم فکر، تاکتیک و سبک بازی از محرم بوده و تمرین دهندگان بزرگی مثل مرزبان، بهادرانی و محمود کریمی به محرم کمک کردند و فکر کنید اگر هر کدام از این افراد تجربه خود را بیاورند یک دفترچه تمرینی می‌شود.

نبود احتمالی مرزبان در فصل آینده شاید مزید بر علت شود که سپاهان را تحت فشار قرار دهد و کار محرم سخت شود اما نبود او ضربه بزرگی به سپاهان نمی‌زند و مشکل و چالش اصلی محرم بستن تیم خوب و آماده درخور باشگاه سپاهان و مقابله با لیگ قبل است که تعداد بسیاری بازیکنی داری و به یک دفعه همه از تیم جدا شوند؛ الان گل گهر وضعیت همه تیم‌ها را به هم ریخته وقتی به بازیکنی پیشنهاد 10 میلیاردی می‌دهند باشگاه نمی‌تواند او را با سه میلیارد نگه دارد.

چگونه سپاهان در دو فصل پیش نیز تا پای قهرمانی رفت اما حمایت صد در صدی هوادار را نداشت و امسال علی رغم روند ضعیف نیم فصل اول این حمایت را داشت؟

حضور محرم؛ شاید سپاهان بازی‌هایی را بد بازی کرد و اول فصل چندین باخت داد و در کورس قهرمانی نبود اما بودن شخصیتی مثل محرم نویدکیا که اسطوره باشگاه بود به آنها کمک کرد، در کنار این موضوع داشتن کادر فنی موجب شد هواداران صبر پیشه کنند و به این نتیجه برسند، من می‌گویم با وجود این وضعیت این تیم قهرمان شده، سپاهان هیچ حاشیه‌ای نداشت، شاید از لحاظ فنی مشکلاتی داشت اما همچنان هوادار راضی است از مدیریت حفظ محرم و تقویت تیم را می‌خواهد.

چه ارکانی سپاهان نایب قهرمان لیگ بیستم را به قهرمان لیگ بیستم بدل می‌کند؟

یکسری از ارکان اصلی قهرمانی را سپاهان دارد، مثلا امکانات بسیار عالی که ساکت برای تیم فراهم کرده و باید کادر فنی نیز حفظ شود و اگر قرار است مرزبان از سپاهان برود جای او با یک مربی بومی پر شود، اتفاقی که در تیم ذوب آهن نمی‌افتد، سپاهان پیشکسوتان عالی و باسوادی دارد که می‌توانند جای مرزبان را پر کنند، سپاهان مثل پرسپولیس و استقلال فعلا در حال از دست دست بازیکن است و قطب جدیدی به نام گل گهر در حال خرید بازیکن است، اگر سپاهان تیم خود را خوب و حساب شده ببندد و در هر پست دو بازیکن قدرتمند داشته باشد شک نکنید سپاهان را روی سکوی قهرمانی می‌بینید.

جدایی بازیکنان لطمه جدی به سپاهان می‌زند؟

اگر یادتان باشد سالی که ما با منصور ابراهیم زاده نایب قهرمان آسیا شدیم آن تیم هم ثبات داشت و چهار فصل پشت سر هم بازیکنان تقریبا یکی بودند و اسکلت اصلی تیم حفظ می‌شد، نمی‌توانیم بگوییم پیام نیازمند تو بمان و برای ثبات تیم نرو بازیکن به فکر پیشرفت است همانطور که بیرانوند و دیگر بازیکنان از ایران رفتند اما باید این ثبات را در بحث فنی دید نه در یک بازیکن خاص یعنی به جای دیدن پیام نیازمند داشتن یک دروازه‌بان اماده را مدنظر قرار دهیم مثلا می‌گویند سجاد شهباززاده در حال جدایی است پس باید بازیکنی در سطح سجاد شهباززاده جذب شود.

در صورت جدایی شهباززاده و مغانلو سپاهان دچار مشکل می‌شود؟

سبک این دو بازیکن تا حدودی فرق می‌کند، سجاد یک بازیکن ریزنقش و کلاسیک است اما شهریار در کنار بازی کلاسیک جنگنده نیز است و فکر می‌کنم اگر شهریار به سپاهان بیاید و آن پاس‌هایی که سجاد از حسینی، سلمانی و کریمی گرفت به شهریار برسد او خیلی مثمر ثمرتر خواهد بود و اگر دو انتقال نهایی شود ثبات سپاهان حفظ می‌شود و حتی سطح تهاجمی سپاهان رشد نیز خواهد کرد.

ذوب آهن لیگ بیستم را چطور دیدید؟

ذوب آهن از فصل اول خوب بسته نشد و چه رحمان رضایی بیاید و چه هر شخص دیگری این مشکل وجود دارد، رضایی بازیکن خیلی بزرگی بوده و احترام خاصی برای او قائلم اما مربی بزرگی نبوده است، تیم بزرگ مربی و بازیکن بزرگ می‌خواهد، اما این دو فاکتور اتفاق نیفتاد ای کاش اگر قرار بود رحمان رضایی در ذوب آهن تجربه کسب کند از مربیان بومی استفاده می‌شد.

در نیم فصل دوم مجتبی حسینی به ذوب آهن آمد و تلاش کرد تحولاتی را در ذوب آهن ایجاد کند، اما چند ایراد به ذوب آهن نیم فصل دوم وارد بود، اولا ای کاش مجتبی حسینی که آمد و گفت ذوب آهن خانه من است از کادر اصفهانی استفاده می‌کرد، او خود را بازیکن و شخصیت اصفهانی می‌داند اما مطمئن باشید در اصفهان اشخاص بزرگ‌تری برای کادر ذوب آهن نسبت به افرادی که آمدند داشتیم.

روند ذوب آهن با تارتار تغییر می‌کند؟

تارتار مربی بزرگ با تفکراتی نوین است و تحقیق و مطالعه زیادی دارد، امیدوارم تارتار از یک کادر با افراد اصفهانی کار کند و شخصی به ذوب آهن بیاید که دلسوز اصفهان باشد و بحث مهم‌تر در موضوع مدیریت خرید بازیکن خوب برای ذوب آهن است، هنوز خریدی از ذوب آهن ندیدیم، این تیم بازیکنان زیادی می‌خواهد، بعضی هواداران انتظار دارند ذوب آهن خیلی زود به کورس سهمیه بیاید اما این تیم مریض است و درمان آن طول می‌کشد و فکر می‌کنم آنها فصل آینده رتبه‌ای بین هفتم تا دهم جدول داشته باشند.

در پایان بهترین بازیکنان فصل فوتبال اصفهان از نگاه هوتن نگاری:

1 سجاد شهباززاده (سه امتیاز)

2 فرشاد محدی مهر (دو امتیاز)

3 پیام نیازمند (یک امتیاز)