پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403

محرومیت در کنار ثروت معادن شهرستان کوهسرخ / خام‌فروشی بلای جان معادن کوهسرخ است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
محرومیت در کنار ثروت معادن شهرستان کوهسرخ / خام‌فروشی بلای جان معادن کوهسرخ است

معادن شهرستان کوهسرخ به عنوان زیرخاکی‌های ارزشمند این دیار با وجود ظرفیت عظیمی که برای اشتغال و توسعه اقتصادی دارند، همچنان در رکود به سر می‌برند، معادنی که می‌تواند این شهرستان را از بن بست محرومیت خارج کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس؛ یکی از ظرفیتهای مهم کوهسرخ که می تواند این شهرستان را از بن بست محرومیت خارج کند، معادنی هستند که هنوز در دل کوه جا خوش کرده و خاک می خورند و بهره برداری از آنها در حد مصوبه باقی مانده است.

بهره گیری از ظرفیت ها و معادن غنی شهرستان کوهسرخ در شرایطی که خشکسالی ها و خسارت های ناشی از باد و طوفان رمقی برای رونق کشاورزی و دامداری در این شهرستان برجا نگذاشته است، می تواند عاملی مهم در زمینه توسعه همه جانبه این شهرستان و محرومیت زدایی در منطقه به شمار رود.

11 واحد معدنی در کوهسرخ فعال هستند / 19 معدن پروانه بهره برداری دارند

محمدرضا ملکی، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت کاشمر در گفتگو با خبرنگار یار خراسانی، اظهار داشت: در حال حاضر با توجه به غنای مواد معدنی در منطقه کوهسرخ، معادن فعال و خوبی داریم.

وی با بیان اینکه 11 واحد معدنی در کوهسرخ فعال هستند، خاطرنشان کرد: توسعه صنایع و معادن اولویت دار و کانی های فلزی و غیر فلزی معادن در سه طیف سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی، صنایع ساختمانی و خاک های ساختمانی یکی از مباحثی است که ستاد آمایش استانی مطرح شده است.

رئیس اداره صمت کاشمر با تاکید بر اینکه استقرار کارخانه منگنز، خاک صنعتی و... یکی از مباحثی است که به لحاظ توسعه نیازمند پیگیری های لازم توسط سرمایه گذاران است که انجام می شود، تصریح کرد: فعالیت های اصلی معادن مبتنی بر مطالعات و اکتشافات و ایجاد صنایع معدنی با محوریت ایجاد اشتغال است.

وی ادامه داد: پی جویی عناصر معدنی و پتانسیل یابی در منطقه ترشیز با هدف فراهم کردن زمینه های سرمایه گذاری، تسهیل در روند ثبت و ارائه محدودیت های امیدبخش معدنی در منطقه به منظور افزایش حجم ذخایر مواد معدنی و رفع محدودیت ها در تامین مواد اولیه فراوری های معدنی انجام شده است.

ملکی با اشاره به اینکه پهنه های اکتشافی توسط شرکت حفاری مس انجام شده که هدف گذاری آن در حال اجرا است، اذعان کرد: معادنی که متروک، راکد و غیر فعال هستند شناسایی و آگاه سازی مزایده عمومی معادن به منظور واگذاری آنها انجام شده است که نهایتا این مزایده در پایان تیرماه برگزار خواهد شد.

وی همچنین با بیان اینکه واگذاری این معادن از طریق مزایده می تواند باعث رونق کار، تولید و اشتغال در منطقه شود، عنوان کرد: در حال حاضر 19 معدن مجوز دار در کوهسرخ داریم که پروانه بهره برداری دارند.

67 درصد معادن منطقه ترشیز در کوهسرخ است

رضا رمضانی، فرماندار کوهسرخ نیز در نشستی با معاون استاندار خراسان رضوی که اردیبهشت ماه سال جاری برگزار شده بود، اظهار داشت: یکی از مهمترین موضوعات در حوزه زیرساختی و اجتماعی، ایجاد شغل است که ظرفیت‌های بخش‌های کشاورزی، دامپروری، معادن، طیور و گردشگری شهرستان کوهسرخ می‌تواند سهم به سزایی در اشتغالزایی داشته باشد.

وی افزود: در شهرستان کوهسرخ برای تکمیل زیرساخت‌ها به ویژه امکانات بهداشتی، آموزشی و راه روستایی به تزریق منابع مالی و برای درآمدزایی به ارایه آموزش به مردم به ویژه در خصوص کشت‌های گلخانه‌ای، دامپروری و طیور نیاز است.

فرماندار کوهسرخ با اشاره به ذخایر معدنی شهرستان کوهسرخ گفت: 67 درصد از معادن حوزه ترشیز در شهرستان کوهسرخ قرار دارد که شامل ذخایر طلا، مس، کرومیت و خاک کاشی و نیازمند جذب سرمایه گذار است و هم اینک خاک کاشی این شهرستان خام فروشی می‌شود که در صورت فعال شدن کارخانه کاشی و سرامیک در این شهرستان، معدن خاک کاشی تا یک قرن پاسخگوی نیاز صنعت خواهد بود.

وی هر چند بر اساس آمار اداره صمت شهرستان کوهسرخ دارای 23 معدن است ولی معتقدم 4 معدن بیشتر فعال نیست، گاه برداشت‌های غیر اصولی صورت گرفته که حتی برای خود بهره‌برداران هم مشکل‌ساز شده است، اگر تمامی این معادن فعال شوند به صورت مستقیم و غیر مستقیم اتفاق‌های خوبی را در حوزه اشتغال شاهد خواهیم بود.

خام فروشی بلای جان معادن کوهسرخ است

حجت الاسلام رضایی تولایی، امام جمعه کوهسرخ همچنین در خطبه های نماز جمعه این شهرستان با اشاره به اینکه 67 درصد معادن کوهسرخ در ترشیز است، عنوان کرد: از این 26 معدن تنها 4 معدن آن فعال است و آنها هم به صورت خام فروشی کار می کنند و هیچ فرآوری در این معادن صورت نمی گیرد، چرا نباید تولیدی های کوچک و صنایع خرد در این شهرستان شکل بگیرد؟

وی همچنین در ادامه تشریح کرد: وزارت صنعت و معدن باید در این عرصه ورود کند و با راه اندازی صنایع فرآوری کوچک و بزرگ در کوهسرخ برای جوانان این شهرستان اشتغال بیشتری ایجاد کند.

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات حوزه معدن در کوهسرخ کمبود منابع مالی داخلی و نبود سرمایه گذار است و ورود سرمایه به حوزه معدن می تواند ظرفیتهای معدنی این شهرستان و اقتصاد را رشد دهد و واژه توسعه نیافتگی را کم رنگ کند.

به نظر می‌رسد یکی از اقداماتی که به فعال کردن معادن غیر فعال شهرستان کوهسرخ کمک می‌کند شناسایی قوانین دست و پاگیر و رفع آنان است.

انتهای پیام /

محرومیت در کنار ثروت معادن شهرستان کوهسرخ / خام‌فروشی بلای جان معادن کوهسرخ است 2
محرومیت در کنار ثروت معادن شهرستان کوهسرخ / خام‌فروشی بلای جان معادن کوهسرخ است 3
محرومیت در کنار ثروت معادن شهرستان کوهسرخ / خام‌فروشی بلای جان معادن کوهسرخ است 4