دوشنبه 2 مهر 1403

محمد آصف فکرت درگذشت

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع

کاظم موسوی‌بجنوردی، رئیس مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی، با اعلام خبر درگذشت استاد محمد آصف فکرت، شاعر، نسخه‌پژوه و فهرست‌نگارِ افغانستانی، تاکید کرد او همه عمر را در دلبستگی و خدمت به زبان فارسی گذراند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، محمد آصف فکرت هروی، فهرست‌نگار و نسخه‌پژوه افغانستانی و پژوهشگرِ پیشین مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی، روز گذشته (چهارشنبه، هفتم اردیبهشت)، در کانادا چشم از جهان فروبست.

کاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز دائرهالمعارف بزرگ اسلامی، به همین مناسبت، پیام تسلیت زیر را منتشر کرد:

«اِنَا لِلَهِ وَاِنَا اِلَیهِ رَاجِعُونَ خبر درگذشت استاد محمد آصف فکرت، نسخه‌پژوه و فهرست‌نگارِ دانا و مصحح و مترجم و شاعرِ توانا را با اندوه و دریغِ بسیار دریافت کردم. او همه عمر را در دلبستگی و خدمت به زبان فارسی گذراند. فکرت زاده هرات بود و آن گنجینه پرشکوه تاریخ و فرهنگ و هنر، گوهرهای شاهوار در جان گرامی او ودیعت نهاده بود. محمد آصف فکرت، سال‌ها در سرزمین مادری خود به کار روزنامه‌نگاری و پژوهش پرداخت و از آن زمان که میهمانِ ایرانیان شد، در جایگاه فهرست‌نگار در بخش نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی به فعالیت پرداخت. پس از تأسیس مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی، او از نخستین‌کسانی بود که در سال 1365 به این نهاد علمی و پژوهشی پیوست و تا سال 1377 که ناچار رخت مهاجرت بر تن کرد، به تألیف و ویرایش مقالات به‌ویژه مداخل حوزه افغانستان همت گماشت. سوگِ این ادیبِ و دانشمند برجسته را به همسر گرانقدرش، فرزندان ارجمندش و همه دلبستگان زبان و فرهنگ پارسی در ایران و افغانستان و سرتاسر گیتی تسلیت می‌گویم و برای ایشان شکیبایی آرزو دارم.»

محمدآصف فکرت، از چهره‌های برجسته زبان و ادبیات فارسی بود که به زبان‌های پشتو، عربی و انگلیسی هم تسلط داشت.

فکرت در سال 1325 در شهر هرات متولد شد. لیسانس زبان و ادبیات فارسی را از دانشگاه کابل و فوق لیسانس روزنامه‌نگاری را از دانشگاهی در هندوستان گرفت. او سپس، سال‌ها در روزنامه‌های گوناگون افغانستان قلم زد و کتاب‌هایی را هم منتشر کرد.

با هجوم ارتش شوروی به افغانستان، آصف فکرت در سال 1361 به ایران مهاجرت کرد و در شهر مشهد ساکن شد و فعالیت‌های خود را به عنوان پژوهشگر و فهرست‌نگار در کتابخانه آثار خطی آستان قدس رضوی آغاز کرد. همچنین از سال 1365 در دائره‌المعارف بزرگ اسلامی فعالیت پژوهشی خود را آغاز کرد و بیش از صد مقاله علمی نوشت. او سرانجام در سال 1377 به کانادا مهاجرت کرد.

از او بیش از 20 کتاب و صدها مقاله منتشر شده است؛ ازجمله کتاب‌های «کرسی‌نشینان کابل» (احوال دولتمردان افغانستان در روزگاران امیر امان‌الله خان)، ترجمه کتاب «افغانان» نوشته منت ستوارت، «لغات زبان گفتاری هرات»، «لندی» (ترانه‌های مردمی پشتو)، «فارسی هروی، زبان گفتاری هرات» و «عین الوقایع» (تاریخ افغانستان در سال‌های 1207 تا 1324).

5757

کد خبر 1626328