سه‌شنبه 17 مهر 1403

مختومه شدن بیش از 25 هزار پرونده در کهگیلویه و بویراحمد

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
مختومه شدن بیش از 25 هزار پرونده در کهگیلویه و بویراحمد

معاون قضایی دادگستری در امور شوراهای حل اختلاف کهگیلویه و بویراحمد گفت: طی 7 ماهه امسال 25 هزار و 540 پرونده در شورای حل اختلاف استان مختومه شده است.

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد ابراهیم ساجدی روز یکشنبه 18 آبان ماه در نشست خبری به مناسبت 18 آبان سالروز بنیان گذاری شورای حل اختلاف افزود: در این مدت پرونده های وارده 26 هزار 384 فقره بوده که از این تعداد 25 هزار 545 فقره مختومه شدند.

وی با بیان اینکه مردم استان از قدیم معتقد بودند که خون را نباید با خون شست، اظهارکرد: از مجموعه پرونده های مختومه، 4860فقره منجر به مصالحه شده و 7 فقره قتل که حکم قصاص برای آن صادر و در مرحله اجرا بودند با تلاش شبانه روزی شوراهای حل اختلاف و ریش سفیدان و سفیران صلح منجر به بخشش و سازش شد.

معاون قضایی دادگستری در امور شوراهای حل اختلاف کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به وضعیت مراجعات به شوراهای حل اختلاف در ایام کرونا خاطرنشان کرد: در شرایط کرونایی نه تنها کاهش مراجعات مردم به شعب شورای حل اختلاف استان را شاهد نبوده ایم بلکه با افزایش مراجعات مواجه شده ایم و این شرایط تاثیر در کاهش ورودی پرونده ها نداشت.

حجت الاسلام ساجدی تصریح کرد: شوراهای حل اختلاف در سطح استان با 86 ذشعبه روستایی و 49 شعبه شهری فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه برنامه های شوراهای حل اختلاف برگرفته از آموزه های دینی است، ادامه داد: در راستای فرهنگ اخوت و کاهش مراجعات مردمی گام ها و موفقیت هایی در خصوص سازش برداشته شد.

معاون قضایی دادگستری در امور شوراهای حل اختلاف کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در مجموع طی 7 ماهه امسال 495 فقره پرونده در شوراهای حل اختلاف استان منجر به سازش شده که ارزش حقوقی این پرونده ها بیش از یک میلیارد ریال بوده و ارزش جمع پرونده ها 77 میلیارد 529 میلیون و 800 هزار تومان توسط سفیران صلح بوده است.

حجت الاسلام ساجدی تاکید کرد: 41 فقره پرونده، با عنوان تهدید به قتل منجر به سازش شد، 68 فقره درگیری محلی و نزاع‌های خانوادگی، 45 فقره خیانت در امانت، 32 فقره سرقت، توهین و افترا و تهدید 81 فقره و 72 پرونده خانواده شامل نفقه، طلاق، الزام به تمکین، حضانت و ترک انفاق، 29 فقره مزاحمت ملکی و دعاوی خودرویی، تخریب عمدی، تیراندازی و اعسار 59 فقره منجر به سازش شد.

به گزارش ایسنا، وی بیان کرد: مهمترین مشکل شورای حل اختلاف استان کهگیلویه و بویراحمد کمبود ساختمان و فضای فیزیکی در برخی مناطق بخصوص در شهر یاسوج، مرکز استان است.

انتهای پیام