جمعه 31 فروردین 1403

مراسم تجلیل از پیشکسوتان بوکس ایران برگزار شد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مراسم تجلیل از پیشکسوتان بوکس ایران برگزار شد

تهران - ایرنا - مراسم تجلیل از پیشکسوتان رشته بوکس ایران با حضور وزیر ورزش و جوانان و رئیس کمیته ملی المپیک برگزار شد.

به گزارش ایرنا، آئین تجلیل از پیشکسوتان بوکس ایران و رونمایی از سردیس «ماسیس هامبارسومیان» پیشکسوت، قهرمان و کاپیتان پیشین تیم ملی بوکس صبح امروز (شنبه) با حضور سیدحمید سجادی وزیر ورزش و جوانان، سیدرضا صالحی‌امیری رئیس کمیته ملی المپیک، حسین ثوری رئیس فدراسیون بوکس، کیکاووس سعیدی دبیرکل کمیته ملی المپیک، پیمان فخری رئیس مرکز نظارت بر تیم‌های ملی، نصرالله سجادی و جمعی از پیشکسوتان خانواده بوکس در سالن استاد فارسی کمیته ملی المپیک برگزار شد.

در این مراسم ابتدا ثوری در تشریح عملکرد فدراسیون بوکس اظهار کرد: پیشکسوتان بوکس تداعی‌گر خانواده خوب این رشته هستند و جای پای این عزیزان در طول تاریخ می‌درخشد. از کمیته المپیک به‌عنوان بانی این مراسم تشکر می‌کنم که انصافاً سنگ تمام گذاشتند. هر زمان در خصوص موضوع پیشکسوتان به صالحی امیری مراجعه کردیم کم‌کاری نکرد و همواره برای تجلیل از پیشکسوتان پیش‌قدم شد. پیشکسوتان شناسنامه و چراغ هدایت این رشته هستند و هر چه داریم ماحصل زحمات آنهاست که به بار نشسته است. خوشحالیم قهرمان بزرگ ماسیس هامبارسومیان در کنار ماست.

در ادامه حسین صحرایی از پیشکسوتان این رشته با تمجید از ماسیس هامبارسومیان عنوان کرد: زمانی که در 16سالگی به تیم ملی آمدم، ماسیس کاپیتان ما بود و هنوز هم کاپیتان ماست. او گفت که پیش و پس از انقلاب به غیر از حسین ثوری هیچکس به ما احترام نگذاشت. بعد از 50 سال به پیشکسوتان بوکس احترام گذاشته شد. ما چیزی جز احترام نمی‌خواهیم. قدرشناسی از ماسیس که آن سوی دنیا زندگی می‌کند بسیار ارزشمند بود و ما را دلگرم کرد.

منوچهر مقصودی پیشکسوت و عضو هیات‌رئیسه فدراسیون بوکس نیز گفت: بوکس ایران در 86 سال گذشته همواره در المپیک‌ها حضور داشته است. از المپیک هلسینکی در کنار کشتی و وزنه‌برداری در المپیک‌ها شرکت کرده است. بعد از بازگشایی فدراسیون، بوکس مدیون احمد ناطق نوری است. خوشبختانه بوکس بعد از او به دست جوان تحصیل‌کرده و توانمندی افتاد که باعث شد سرانجام به مدال جهانی برسیم. اگر از فدراسیون بوکس به لحاظ مالی و معنوی حمایت شود این رشته می‌تواند بالاخره به مدال المپیک هم برسد.

در ادامه مراسم از سردیس ماسیس هامبارسومیان از قهرمانان ارزنده، کاپیتان سابق تیم ملی بوکس و قهرمان آسیا و بازی‌های آسیایی رشته بوکس تجلیل شد.

در بخش دیگری از مراسم صالحی امیری خاطرنشان کرد: روزی تاریخی برای فدراسیون بوکس و لحظات ماندگار برای پیشکسوتان و سرمایه‌های ماندگار ماست. پیشکسوتان دلی چون دریا و محبتی چون آفتاب و تواضعی چون زمین دارند و شایسته تقدیر هستند. این برنامه یک پیام برای قهرمانان و انسان‌ها منعکس می‌کند که اگر امروز استکی و شه‌بخشی هستند به‌خاطر ریشه‌های تنومند پیشکسوتان است. گاهی انسان دچار فراموشی می‌شود و این یک وهم و جعل است و همه باید بدانند که اگر ما هستیم به‌خاطر ریشه‌های تنومندی به نام پیشکسوتان است، مبادا کفران نعمت کنیم.

وی ادامه داد: ماسیس، مقصودی و ناطق نوری یک نماد هستند تا همه جوانان بدانند اگر پیروزی به دست آمد در سختی و رنج بود. ما ماسیس را از ارمنستان به تهران دعوت کردیم تا یک پیام را صادر کنیم که قدردان زحمات شما هستیم. کمیته ملی المپیک متعلق به پیشکسوتان و خانه آنهاست. پیشکسوتان صاحب این خانه هستند و ما در عین میزبانی، میهمان هستیم. انسانیت مرز مشترک پیشکسوتان است.

در انتهای مراسم حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان در مراسم حاضر شد خاطرنشان کرد: از صالحی امیری تشکر می‌کنم و به حسین ثوری خسته نباشید می‌گویم. به‌عنوان خادم و میزبان این مراسم در کنار کمیته المپیک به پیشکسوتان خیرمقدم می‌گویم.

علیرضا استکی سرمربی تیم ملی هم گفت: پارسال و در ارمنستان هامبارسومیان را شناختم و از معرفت و خاکی‌بودن او واقعاً کیف کردم.

سرمربی تیم ملی بوکس ایران گفت: خدا به نام ما یک افتخار را ثبت کرده و خستگی 90ساله بوکس به بار نشست. نمی‌دانم چرا این مسئله به جای حمایت بیشتر باعث حاشیه شد و نمی‌دانم دلیل برخی انتقادات چیست. کاش این اتفاق رخ نمی‌داد.

در پایان مراسم تجلیل از 30 نفر از پیشکسوتان و قهرمانان این رشته و دانیال شه‌بخش تنها مدال‌آور این رشته در مسابقات جهانی تقدیر و تجلیل شد.

ثوری در حاشیه این مراسم در واکنش به اقدام کمیته بین‌المللی المپیک برای تغییر در سهمیه المپیک گفت: امیدوارم که مشکل بوکس در المپیک حل شود.

او درباره نامه اعتراضی فدراسیون‌ها به مجلس درباره بودجه تاکید کرد: نامه اعتراضی به مجلس را ما هم امضا کرده‌ایم. باید کمک کنند.

ثوری در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز به نمایندگی جامعه بوکس از سجادی خواست سالن شماره 9 مجموعه ورزشی انقلاب به‌طور کامل و اختصاصی در اختیار خانواده بوکس قرار بگیرد. وی درخواست کرد تا این سالن به کمپ تیم‌های ملی بوکس تبدیل شود چون کمپ نیمه‌کاره فدراسیون باتوجه‌به زور زیاد فدراسیون کشتی، به این رشته تعلق پیدا کرده است.

برچسب‌ها