یک‌شنبه 22 مهر 1403

مردان اصفهانی 8 برابر زنان در معرض حوادث برق‌گرفتگی هستند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
مردان اصفهانی 8 برابر زنان در معرض حوادث برق‌گرفتگی هستند

اصفهان - ایرنا - براساس آمارهای مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی و اداره‌کل پزشکی قانونی اصفهان، مردان هشت برابر زنان، امدادخواهان حوادث برق‌گرفتگی و 12 برابر زنان فوتی‌های ناشی از برق‌گرفتگی در این استان را تشکیل می‌دهند.

مدیر حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان روز جمعه در گفت و گو با ایرنا افزود: در سال گذشته 89 درصد از مجموع موارد امدادخواهی حادثه برق گرفتگی در استان اصفهان مربوط به مردان بوده است.

غفور راستین افزود: سال گذشته در استان اصفهان 27 مورد حادثه برق‌گرفتگی به اورژانس پیش‌بیمارستانی اعلام شد که این مصدومان پس از دریافت خدمات درمانی اولیه از سوی تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی به بیمارستان منتقل شدند.

وی با اشاره به اینکه از مجموع این افراد 24 نفر مرد و سه نفر زن بودند اظهارداشت: در این مدت از مجموع امدادخواهانی که دچار برق‌گرفتگی شده بودند پنج نفر زیر 20 سال، 6 نفر 21 تا 30 سال، 13 نفر 31 تا 40 سال، 2 نفر 41 تا 50 سال و یک نفر بالای 50 سال سن داشتند.

مدیر حوادث و فوریت های پزشکی استان اصفهان با بیان اینکه با فرارسیدن فصل گرما، تعمیر و استفاده از وسایل سرمایشی به خصوص کولرهای آبی علت عمده برق گرفتگی هاست و حتی گاهی به مرگ مصدوم منجر می‌شود، تصریح کرد: نبود تجهیزات، وسایل حفاظتی، نداشتن آموزش کافی، به کاربردن روش‌های نادرست، مناسب نبودن ویژگی و توانایی بدنی شخص نسبت به نوع و ماهیت کار محوله و آشنا نبودن یا سهل‌انگاری از جمله دلایل برق گرفتگی در افراد است.

مردان اصفهانی 12 برابر زنان براثر برق‌گرفتگی جان می‌بازند

همچنین مدیرکل پزشکی قانونی استان اصفهان در گفت و گو با ایرنا گفت: سال گذشته 26 نفر در استان اصفهان به دلیل برق‌گرفتگی جان خود را از دست دادند.

علی سلیمانی‌پور افزود: از این تعداد 2 نفر زن و 24 نفر مرد بودند و بیشترین میزان فوتی‌های ناشی از برق‌گرفتگی نیز با 10 نفر مربوط به فصل تابستان و کمترین میزان با سه نفر مربوط به زمستان بوده‌است.

وی با اشاره به اینکه سال 97، 24 نفر بر اثر برق‌گرفتگی در استان اصفهان جان خود را از دست داده بودند تصریح کرد: 23 نفر از این تعداد مرد و یک نفر زن بود.

به گفته مسوولان اورژانس 115 خطرناک‌ترین حالت برق‌گرفتگی زمانی است که جریان برق از یک دست وارد و از دست دیگر خارج شود؛ در این هنگام جریان برق از قلب و ریه گذشته و می‌تواند باعث از کار افتادن این اعضا و در نهایت به مرگ منجر شود.

در صورت مواجه شدن با حادثه برق‌گرفتگی با رعایت موارد ایمنی، مصدوم را از جریان برق جدا یا جریان برق را بطور کامل قطع کنید.

همچنین تعداد تنفس و نبض مصدوم را بشمارید و اگر نفس نداشت به او تنفس مصنوعی دهید و بلافاصله با شماره 115 تماس بگیرید.

ممکن است، مصدوم با علائمی چون رنگ پریدگی، سرگیجه، رخوت و کاهش تعداد تنفس و ضربان قلب دچار شوک شود.

بنابراین به سرعت او را به پشت بخوابانید و پاهای او را 20 سانتی‌متر یعنی حدود یک وجب بالاتر از سطح بدنش قرار دهید و او را با یک پتو بپوشانید تا اتلاف گرمای بدن به حداقل برسد.

گاهی برق‌گرفتگی با سوختگی همراه است، در این صورت اگر سوختگی سطحی بود، موضع را با آب خنک شستشو داده و پانسمان کنید، اما اگر سوختگی عمیق بود با اورژانس 115 تماس بگیرید و یا مصدوم را بلافاصله به مراکز درمانی منتقل کنید.

*س_برچسب‌ها_س*