پنج‌شنبه 19 مهر 1403

مرگ نایاب‌ترین گربه ایران؛ علت چه بود؟

وب‌گاه فرارو مشاهده در مرجع
مرگ نایاب‌ترین گربه ایران؛ علت چه بود؟

اخیرا خبری در رسانه‌ها منتشر شد که یک قلاده گربه پالاس نابالغ پس از زنده گیری به وسیله یک چوپان و تحویل به اداره محیط زیست شیروان، تلف شد.

به گزارش ایرنا، برخی علت مرگ این حیوان زیبا و کمیاب را نامناسب بودن شرایط نگهداری، وارد شدن استرس زیاد به این حیوان انسان گریز و نیز مناسب نبودن تغذیه اعلام کردند و برخی نیز اعلام کردند که اصلا پای چوپان در میان نیست.

مرگ این حیوان کمیاب که واکنش بسیاری از دوستداران محیط زیست را برانگیخت موجب آزار خاطر بسیاری از مردم استان شد و به تازگی فردی مطلع با تماس پرده دیگری از این ماجرا را فاش می‌کند و می‌گوید که این حیوان با دستور مدیر حفاظت محیط زیست شیروان به صورت غیرماهرانه و غیرحرفه‌ای زنده گیری و زمانی که وارد قفس کرده اند آسیب دیده و در نهایت بعد از چند روز تلف می‌شود.

زنده گیری یا زنده کشی

مسوولان در اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شیروان، علت مرگ این حیوان را ضعف جسمانی عنوان کردند، اما دوست داران محیط زیست می‌گویند این گربه با دستور مدیر حفاظت محیط زیست شیروان از زیستگاه خود جدا شد و البته پس از آن هم قابلیت رهاسازی در زیستگاه خود را داشت و اگر این حیوان در طبیعت رها می‌شد به یقین زنده می‌ماند.

یک دوستدار محیط زیست و مطلع از ماجرا در این باره به خبرنگار ایرنا می‌گوید: این گربه پالاس 2 ماه پیش در منطقه سرانی از توابع بخش سرحد شهرستان شیروان توسط افرادی مشاهده شد، البته آنان این گربه را با بچه پلنگ اشتباه گرفته بودند، مدیر اداره محیط زیست شیروان در اقدام نسنجیده دستور داد تا این حیوان زنده گیری شود.

وی که خواست نامش ذکر نشود به شدت از زنده گیری این حیوان انتقاد کرد و می‌افزاید: این حیوان در زیستگاه خود و بدون هیچ دلیلی، زنده گیری و از محیط جدا شد، چه نیازی به زنده گیری این حیوان بود، زنده گیری حیوان باید در شرایط خاص خود و با مجوز‌های لازم انجام گیرد، اما این افراد در اقدام غیرحرفه ای، گربه را پس از زنده گیری در قفس پرنده جای داد، کوچک بودن درب قفس به حیوان آسیب رساند.

این دوستدار محیط زیست خاطرنشان می‌کند: این حیوان به علت استرس وارد شده، چند روز نخست از خوردن غذا امتناع کرد، اما پس از آن رو به بهبودی بود، در این شرایط پیشنهاد شد که این گربه زیبا در زیستگاه رها شود، اما این بار نیز مدیر شیروان با آن مخالفت کرد.

وی می‌افزاید: این بار رهاسازی گربه پالاس معطل حضور کارشناسی از تهران ماند و در نهایت این حیوان نایاب با طولانی شدن زمان نگهداری در قفس؛ جان باخت، طولانی شدن نگهداری در قفس و نامناسب بودن شرایط منجر به تلف شدن این حیوان شد.

وی یادآور می‌شود: شرایط نگهداری و تغذیه نامناسب سبب شد تا استرس و فشار بر گربه نابالغ چیره شود و مرگ برای او رقم بخورد.

این دوست دار محیط زیست با بیان اینکه گربه پالاس یک گونه به شدت کمیاب بوده و منطقه حفاظت شده گلیل و سرانی یکی از زیست گاه‌های این حیوان است اظهار کرد: این گربه حدود 2 ماه گذشته زنده گیری و تحویل اداره حفاظت محیط زیست شیروان شد، زمان تلف شدن این حیوان مربوط به چهار هفته پیش است البته اطلاع رسانی آن با تاخیر انجام شد.

وی ادامه داد: گربه پالاس حیوان منزوی، انسان گریز و منزوی است از این رو شرایط قفس برای این حیوان به شدت استرس زا بود.

اما رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان شیروان در این خصوص روایت متفاوتی دارد و می‌گوید: گربه نابالغ به دور از مادر چند روزی تنها در طبیعت بوده و پس از تحویل به اداره محیط زیست به دلیل ضعف جسمانی قادر به رهاسازی آن در طبیعت نبود.

میثم باقری اظهار می‌کند: گربه پالاس پس از 12 روز و با وجود تلاش کارشناسان و رسیدگی به این حیوان تلف شد.

گربه نایاب و خجالتی

گربه پالاس از نایاب‌ترین گربه‌های وحشی ایران و جهان به‌شمار می‌آید، این‌گونه از حیوانات شب فعال، بسیار هوشیار و مشاهده آن بسیار دشوار است. گربه پالاس بزرگتر از گربه خانگی است و اصلی‌ترین مشخصه این گربه نقطه‌های سیاه رنگ روی پیشانی و گوش‌های گرد کوچکی که هر کدام با فاصله در گوشه‌ای از سر قرار گرفته است.

گربه پالاس یکی از هشت گربه سان حال حاضر حیات وحش ایران و زیباترین گربه وحشی ایران به شمار می‌رود و دامنه پراکنش این گونه در ایران بسیار محدود بوده و نسل آن با خطر انقراض روبرو است.

گربه پالاس، گونه وحشی از گربه سانان است که به علت انسان گریز و غیراجتماعی بودنش به حیوان منزوی و مرموز شناخته می‌شود، این حیوان زیبا به عنوان گونه در معرض انقراض در ارتفاعات خراسان شمالی زندگی، پرسکوت، اما پر از تهدید دارد.

منزوی و خجالتی بودن سبب شده تا اطلاعات دقیق از گربه پالاس در دست نباشد، اما مشاهده این گربه در ارتفاعات استان نشان از پویایی نسبی زیستگاه این گونه دارد، اما حفظ و صیانت از آن هنوز مورد توصیه کارشناسان است.

زیستگاه این گونه وحشی در ارتفاعات دستخوش حضور انسان و نیز تاثیرات خشکسالی، پرمخاطره شده است، حضور و تردد شکارچیان در منطقه، حضور گله‌های دام و سگ‌های گله و قطع درختان ارس سبب ناامن شدن زیستگاه این گربه شده است.

براساس این گزارش، گربه پالاس براساس قوانین سازمان حفاظت محیط زیست در زمره گونه‌های درخطر انقراض است همچنین، در طبقه (NT) IUCN و پیوست کنوانسیون (CITES) قرار دارد. درحال حاضر اطلاعات جامعی از وضعیت این گونه در دست نیست، ولی حفاظت از محدوده‌های پراکنش آن ضروری است.

از میان اخبار

صدور حکم حبس برای رئیس سابق اداره گمرک ساوه

گِل‌نِبِشته‌های هخامنشی به ما چه می‌گویند؟

ماجرای تکان دهنده از قتل عام خانواده لارستانی!

مجازات عجیب نگهداری گربه برای زوج اصفهانی!