چهارشنبه 18 مهر 1403

مسکن، عضو ثابت سبد مصرفی خانوارها / جهش قیمت مسکن در اوایل دهه 90

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
مسکن، عضو ثابت سبد مصرفی خانوارها / جهش قیمت مسکن در اوایل دهه 90

به دنبال جهش قیمتی مسکن در اواخر سال 91 قدرت خرید خانه خانوارهای شهری کاهش و تعداد مستاجران افزایش یافته است. به‌طوری‌که درصد خانوارهای مستاجر در سال 91 کمتر از 22 درصد بوده و در سال 92 به حدود 26 درصد رسیده است.

در اوایل دهه 90، تحریم‌های بین‌المللی بر علیه ایران اعمال شده که اثرات آن به بازار مسکن نیز رسیده است. در اواخر سال 91، قیمت مسکن افزایش یافته است. این اتفاق منجر شده تا مردم قدرت خرید خانه نداشته باشند. بر این اساس، روند داده‌ها نشان می‌دهد که درصد خانوارهای شهری که در سال 92 در منازل ملکی سکونت داشتند، از 68.44 درصد به 64.19 درصد کاهش یافته و متقابلا درصد خانوارهای مستاجر بالا رود. درصد خانوارهای شهری مستاجر از کمترین مقدار خود در دوره مورد بررسی، 21.67 درصد به 25.92 درصد رسیده است.

به گفته صاحب نظران بازار مسکن، یکی از دلایل افزایش قیمت و تقاضای مسکن در نیمه دوم دهه 80 و اوایل دهه 90 افزایش قابل توجه جمعیت از سال 55 تا 65 بوده است. با هجوم جمعیت به سمت بازار مسکن، قیمت آن نیز به تبع افزایش یافته است. در جهت پاسخ به تقاضای بالای مسکن، دولت نهم پروژه مسکن مهر را در سال 86 کلید زد.

مشروح این گزارش را در اکوایران با تیتر سهم خانوارهای مالک از تصرف مسکن در سقف 12 ساله / آیا رفاه مسکن واقعا افزایش یافته است؟ بخوانید.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.