پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

مسکن ملی روی زمین ماند؟/ چند هزار واحد به سرانجام رسید

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
مسکن ملی روی زمین ماند؟/ چند هزار واحد به سرانجام رسید

اقتصادنیوز: عملکرد طرح نهضت ملی مسکن در خصوص مجموع واحدهای مسکونی شروع شده، در دست ساخت و تکمیل شده به تعداد 2 میلیون و 687‌هزار و 450 واحد است.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، عیار طرح مسکن ملی یا همان مسکن دولتی را باید با خط کش «تعداد واحدهای مسکونی در حال ساخت روی زمین 99 ساله»‌سنجید. از زمان طرح مسکن مهر تاکنون، دولت ها هنگام ارائه کارنامه آماری از میزان پیشرفت پروژه‌هایی که با این نام یا نام‌های دیگر در قالب مسکن‌سازی دولتی اجرا شده بود، از «ساخت‌وسازهایی که روی زمین‌هایی غیر از زمین دولتی» انجام می‌شود نیز به عنوان بخشی از «عملکرد خودشان» استفاده کردند. مثلا در مسکن مهر، ساخت‌وسازها روی زمین شخصی در کارنامه دولت آمد. استدلال دولتی‌ها در این مدل آماردهی از طرح دولتی مسکن‌سازی این است که چون تسهیلات و حمایت‌های دولتی از ساخت‌وسازهای غیردولتی می‌شود، آنها هم جزو عملکرد دولت هستند.

در مسکن ملی نیز بخشی از تسهیلات و حمایت‌ها به نهادهایی که خودشان زمین خام در داخل شهرها و حتی شهر تهران داشتند، ارائه شده و آمار ساخت‌وسازهای آنها جزو عملکرد آمده است. اما آنچه اصل طرح را بازگو می‌کند، تعداد واحدهای مسکونی روی زمین 99 ساله است. دولت روز گذشته گزارشی درباره مسکن ملی منتشر کرد. بر اساس این گزارش، عملکرد طرح نهضت ملی مسکن در خصوص مجموع واحدهای مسکونی شروع شده، در دست ساخت و تکمیل شده به تعداد 2 میلیون و 687‌هزار و 450 واحد است. تفکیک واحدهای در حال ساخت نهضت ملی مسکن شامل واگذاری انفرادی و گروهی زمین در قالب اجاره 99 ساله در شهرها به تعداد 340‌هزار و 465 واحد، واگذاری انفرادی زمین در قالب اجاره 99 ساله در روستاها به تعداد 85‌هزار واحد، واگذاری زمین در قالب طرح جوانی جمعیت در شهرها به تعداد 74‌هزار و 658 واحد، واحدهای حمایتی تعریف شده موثر به صورت انبوه سازی روی اراضی دولتی با اجاره 99 ساله در شهرها به تعداد 720‌هزار و 338 واحد، تامین مسکن ملی و سازمانی نیروهای مسلح به تعداد 254‌هزار و 146 واحد، نوسازی بافت فرسوده شهری به تعداد 300‌هزار واحد، پرداخت تسهیلات به بخش خصوصی دارای زمین (خودمالکان) به تعداد 206‌هزار و 235 واحد، پرداخت تسهیلات نوسازی و بهسازی مسکن روستایی به تعداد 574‌هزار و 192 واحد و تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر به تعداد 132‌هزار و 416 واحد است.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید