پنج‌شنبه 29 شهریور 1403

مصاحبه اختصاصی با سرمربی تیم ملی فوتسال فرانسه / ایران بسیار تاکتیکی، باهویت و مدعی جام جهانی است!

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
مصاحبه اختصاصی با سرمربی تیم ملی فوتسال فرانسه / ایران بسیار تاکتیکی، باهویت و مدعی جام جهانی است!

رافائل رینود، سرمربی تیم ملی فوتسال فرانسه، پیش از جام جهانی و جدال با ایران، گفت‌وگویی ویژه با خبرنگار ما نظراتش را در خصوص تاکتیک و ستاره‌های تیم ملی بیان کرده است.

به گزارش "ورزش سه"، تیم ملی فوتسال فرانسه جدی‌ترین حریف ایران در مرحله گروهی جام جهانی 2024 یک سال و شانزده نبرد را شکست‌ناپذیر پشت سر گذاشت و سرانجام چندی پیش برابر آرژانتین به زانو درآمد. مربی آن‌ها، رینود که رنسانس بزرگی را در فوتسال این کشور به ارمغان آورده و مربی‌ای تئوریسین و تاکتیک‌دان در جهان به شمار می‌رود، رهبر و بنیانگذار فوتسال در فرانسه بوده است. او بود که فرانسه را در دنیای فوتسال بر سر زبان‌ها انداخت و یک دهه فعالیتش به شکلی رویایی جلو رفت.

رافائل، مربی 50 ساله زاده شهری کوچک لوپی آنولی در جنوب شرقی فرانسه، تا سن 18 سالگی تقریباً هر سال به بازی بسکتبال و فوتبال به طور همزمان مشغول بود. به گفته خودش نسبت به هر دو ورزش شوق یکسانی دارد. طوری که در یکی از اظهاراتش گفته است: فوتسال برای من بسکتبال با پا است.

در سنین جوانی به بازی فوتبال در سطح لیگ‌های استانی پرداخت. از سن 22 سالگی شروع به مربی‌گری فوتبال در سطح لیگ‌های استانی فرانسه کرد. از سال 2008 شروع به فعالیت در طرح توسعه فوتسال در کشور فرانسه و همکاری با کمیته مربیان فدراسیون این کشور کرد از سال 2011 هدایت تیم ملی زیر 21 سال فوتسال فرانسه را برعهده گرفت و تا سال 2021 به نظارت و توسعه لیگ فوتسال فرانسه و مربی‌گری و طرح‌ریزی با تیم‌های ملی رده پایه که شامل تیم ملی زیر 21 و زیر 19 سال این کشور است، مشغول بود.

فوتسال فرانسه روز به روز، سال به سال، با رینود در مسیر پیشرفت و شکوفایی گام برداشت و بالاخره با کناره‌گیری پیِر جَک از هدایت تیم ملی فوتسال بزرگسالان، رافائل سکان‌دار این تیم شد. رینود بلافاصله با شروع کار در تیم ملی، بازیکنان بسیار جوانی از جمله مَتیو فائوپین، امین بن سلما، آرتور شبچت و نیکلاس مندز را از تیم ملی جوانان فرانسه مستقیماً به تیم بزرگسالان دعوت نمود و توانست از آن سال به بعد نتایج درخشانی مقابل تیم‌های ملی ایتالیا، کرواسی، اسلوونی و هلند در قالب هفت پیروزی متوالی کسب کند.

از مهم‌ترین دستاوردهای این مربی، صعود تیم ملی فرانسه برای دومین بار در تاریخ فوتسال این کشور به رنکینگ 19 جهانی بود. آخرین و مهم‌ترین افتخار رافائل صعود به مسابقات جام‌جهانی 2024 ازبکستان برای اولین بار در تاریخ کشور فرانسه است و همچنین یک سال شکست‌ناپذیری (11 پیروزی و 5 تساوی) در فوتسال جهان طی دوئل‌های دوستانه و رسمی که همه دنیا را تکان داد.

* در ادامه، گفت‌وگو خبرنگار ورزش سه با رافائل رینود را در آستانه جام جهانی می‌خوانید که نظراتش را در خصوص تاکتیک و ستاره‌های تیم ملی ایران مطرح کرده. او همچنین راز موفقیت خروس‌ها را طی این سال‌ها فاش کرده است.

*در مورد پروسه آماده‌سازی فرانسه برای ما توضیح دهید. شما مقابل غول‌های بزرگی چون اسپانیا و آرژانتین صف‌آرایی کرده‌اید. آیا ایران را رقیبی همتای این تیم‌ها می‌دانید؟ رینود: خب به طور کلی هدف ما از روز اول بازی با تیم‌های بزرگ جهان بود. تلاش کردیم تا مسابقات دوستانه برای ما شبیه‌سازی دو رقیب اصلی گروهی‌مان ایران و ونزوئلا باشند. بازی ما برابر با اسپانیا، شبیه‌سازی بازی مقابل ایران بود؛ چرا که اسپانیا همچون ایران بازیکنان سطح بالایی دارد که هر کدامشان قابلیت تعیین نتیجه بازی را دارند. از طرف دیگر بازی با آرژانتین به عنوان تیمی از آمریکای جنوبی برای ما سبک بازی ونزوئلا را خصوصاً از نظر خشونت دفاعی و مدل‌سازی ایفا می‌کرد. بازی های دیگر ما (مثل بازی با عربستان سعودی) با هدف رسیدن به هماهنگی تیمی و مرور کارهای تاکتیکی‌مان بود.

*رمز پیشرفت چشمگیر فوتسال فرانسه در سال‌های اخیر چه مواردی بوده است؟ رینود: کلید این پیشرفت انگیزه و تلاش فدراسیون برای توسعه فوتسال چه در سطح جوانان و چه در زمینه بانوان بوده است. استراتژی اصلی استفاده از فوتسال به عنوان ابزاری برای توسعه هر چه بیشتر در کنار فوتبال خواهد بود. همچنین پیشرفت فوتسال به عنوان یک ورزش محبوب میان جوانان فرانسوی جاری بود. امروزه بازی فوتسال در کشور ما میان جوانان بسیار محبوب است و فدراسیون این نیت را داشت تا به این نیاز و علاقه پاسخ دهد و از پیشرفتش حمایت کند. از طرف دیگر، همکاری باشگاه‌ها برای این طرح موتور اصلی حرکت این قطار رو به جلو بوده است.

*آیا با این دیدگاه موافق هستید که تیم ملی ایران بسیار متکی بر توانایی‌های فردی بازیکنان است؟ رینود: من با این نظر مخالف هستم. به نظر من ایران تیمی بسیار تاکتیکی است. تعریف من از تاکتیک استفاده به جا از توانایی‌های بازیکنان است. خب، ایران بازیکنان فوق‌العاده‌ای دارد و سازمان‌دهی تاکتیکی را بر اساس این ویژگی بنا نهاده است. تعاریف و راه‌های مختلفی برای اندیشیدن به تاکتیک وجود دارد. هر تیم، هر کشور، هویت خاص به خود را دارد و نکته قابل توجه این است که تیم ملی ایران توانسته هویت خودش را حفظ کند. درنهایت، شخصاً احترام زیادی برای ایران و هویت تیمی آن‌ها قائلم.

*نظر شما در مورد سایر تیم‌های هم گروه‌تان چیست؟ رینود: نکته جالب این است که در این گروه، تیم‌ها از نظر سبک بازی به هم نزدیک هستند. خب، ایران مدعی اصلی گروه است. از گواتمالا هم شناخت خوبی داریم. آن‌ها پروسه آماده‌سازی خوبی را پشت سر گذاشته‌اند و نتایج خوبی هم در مدت اخیر کسب کرده‌اند. ونزوئلا در تمامی پست‌ها بازیکنان باکیفیتی دارد. یک تیم خطرناک، با برنامه و خشونت دفاعی بالاست.

*هدف تیم ملی فرانسه در جام جهانی پیش رو چیست؟ قصد دارید به چه مرحله‌ای برسید؟ رینود: خب هدف اصلی ما حضور برای اولین بار در تاریخ فوتسال کشور فرانسه در مسابقات جهانی بوده است که برایمان محقق شده است. رویاها و اهدافی داریم که تصمیم دارم خودم و شاگردانم بدانیم.

*بهترین بازیکنان تیم ملی ایران در جام جهانی کدام چهره‌ها خواهد بود؟ رینود: من بازی مسلم اولادقباد را خیلی دوست دارم. او بازیکن کاملی است و توانایی این را دارد که کارهای خارق‌العاده‌ای با توپ انجام دهد. کاپیتان تیم ملی ایران، علی اصغر حسن‌زاده، فرهنگ فوتسال ایران را به شکل ملموس به نمایش می‌گذارد. حسین طیبی، بازیکن باهوش و زهرداری است. گل‌های او به خصوص برابر قزاقستان که مدتی پیش به ثمر رساند، گویای کیفیت بالای این بازیکن است. ما می‌دانیم بازیکن جوانی از ایران (منظور رینود سالار آقاپور است) بهترین بازیکن جوان جهان شده و در اروپا بازی کرده است. ایران همیشه بهترین بازیکنان جهان را داشته.

*به نظر شما ایران شانس عنوان قهرمانی را دارد؟ رینود: به نظرم ایران در کنار تیم‌های برزیل، پرتغال و آرژانتین جزو 4 تیم مدعی این جام خواهد بود. گفت‌وگو از ابوالفضل کریم‌آبادی

مصاحبه اختصاصی با سرمربی تیم ملی فوتسال فرانسه / ایران بسیار تاکتیکی، باهویت و مدعی جام جهانی است! 2
مصاحبه اختصاصی با سرمربی تیم ملی فوتسال فرانسه / ایران بسیار تاکتیکی، باهویت و مدعی جام جهانی است! 3
مصاحبه اختصاصی با سرمربی تیم ملی فوتسال فرانسه / ایران بسیار تاکتیکی، باهویت و مدعی جام جهانی است! 4