سه‌شنبه 10 مهر 1403

مصرف سالانه 950 هزار تن در کشور / نیازی به واردات گوشت نداریم

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
مصرف سالانه 950 هزار تن در کشور / نیازی به واردات گوشت نداریم

اقتصادنیوز: مدیر عامل اتحادیه دامداران با بیان اینکه نیازی به واردات گوشت برای تنظیم بازار نداریم، گفت: حتی امکان صادرات به شرط حمایت از تولید وجود دارد.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مجتبی عالی گفت: بنابر آمار سالانه 940 تا 950 هزار تن گوشت در کشور مصرف می شود که 100 هزار تن از این میزان از طریق واردات تامین می شود، در حالیکه به سهولت توان تولید یک میلیون تن گوشت در کشور وجود دارد به شرطی که سیاست های دولت ضدتولید نباشد.

به گفته او، دولت با ارز 28500 اقدام به واردات گوشت می کند، در حالیکه اگر ارز 28500 را به دامداران داخل بدهند، امکان تامین و تولید گوشت در داخل وجود دارد.

عالی با بیان اینکه در شرایط کنونی گوشت توسط دلالان و اعضای خارج از صنف وارد می شود‌، افزود: توان تولید گوشت 100 درصدی داخل و حتی صادرات به بازارهای هدف را به شرط حمایت از تولید و همراهی تشکل ها داریم‌. اما متاسفانه آمار واردات حاکی از آن است که از ابتدای سال بالای 100 هزار تن گوشت با ارز 28500 تومانی وارد شده که این امر باعث شده گوشت تولید داخل خریداری نشود و دام روی دست دامداران بماند.

مدیر عامل اتحادیه دامداران ادامه داد: با واردات گوشت و بی توجهی به تولید داخل، وزن گوساله های نر پرواری از 500 کیلو بدلیل عدم خریدار در بازار گذشته است، در حالیکه به دولت اعلام کردیم که برای ذخایر استراتژیک از دام های داخلی استفاده کند به طوریکه در شرایط کنونی امکان تامین 40 تا 100 هزار تن ذخایر استراتژیک در داخل وجود دارد.

او قیمت کنونی هر کیلو دام سبک را حدود 270 هزار تومان و دام سنگین را 180 تا 200 هزار تومان اعلام کرد و افزود: با توجه به افزایش هزینه های تولید، قیمت تمام شده هر کیلو گوساله بالای 200 هزار تومان و گوسفند 300 هزار تومان است.

عالی در واکنش به عرضه گوشت با نرخ های 800 هزار تومان و یک میلیون تومان در خرده فروشی ها گفت: با احتساب قیمت دام زنده، اگر 45 درصد دام گوشت باشد، حداکثر قیمت هر کیلو دام 540 تا 550 هزار تومان است و عرضه با نرخ های بالاتر مربوط به دلالان گوشت است.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید