شنبه 15 اردیبهشت 1403

مصرف کم یا زیاد کربوهیدرات با خطر مرگ و میر همراه است

خبرگزاری فارس مشاهده در مرجع
مصرف کم یا زیاد کربوهیدرات با خطر مرگ و میر همراه است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا، غذاها از مواد مغذی کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها، چربی‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و آب تشکیل شده‌اند که همه برای حفظ سلامت بدن مهم هستند.

کربوهیدرات‌ها در بیشتر غذا‌ها مانند میوه‌ها، سبزی‌ها، حبوبات و غلات سبوس‌دار به وفور وجود دارند. بدن ما، کربوهیدرات‌ها را به گلوکز تبدیل می‌کند و سلول‌ها از گلوکز به عنوان منبع سوخت استفاده می‌کنند.

کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها در اصل مسئول تأمین انرژی هستند و در کشور ما منبع اصلی انرژی دریافتی مردم مصرف کربوهیدرات‌ها است.

کربوهیدرات‌ها یکی از سه درشت مغذی هستند و در بیشتر غذاها به وفور یافت می‌شوند. دو درشت مغذی دیگر شامل پروتئین و چربی است.

مصرف کم یا زیاد کربوهیدرات با خطر مرگ و میر همراه است

بر اساس نتایج یک تحقیق، مصرف کم کربوهیدرات (کمتر از40% انرژی) و مصرف کربوهیدرات بالا (بیش از 70% انرژی) خطر مرگ و میر را نسبت به مصرف متوسط افزایش می‌دهند.

محققین این مطالعه نتیجه گیری کردند که هم مصرف زیاد و هم مصرف کم کربوهیدرات در رژیم غذایی با افزایش مرگ و میر همراه است و کمترین میزان خطر با مصرف 50 تا 55 درصد انرژی از کربوهیدرات مشاهده شد.

جالب این که بر اساس نتیجه این تحقیق اگر مصرف پروتئین و چربی گیاهی از منابعی مثل سبزیجات. آجیل، کره بادام زمینی و نان‌های سبوس‌دار به جای کربوهیدرات جایگزین شود می‌تواند مرگ و میر را کاهش دهد.

کربوهیدرات‌های ساده چه تفاوتی با کربوهیدرات‌های پیچیده دارند؟

کربوهیدرات‌های پیچیده از آنجا که غنی از فیبر هستند، فرد را در مدت زمان طولانی سیرنگه می‌دارند و به کنترل وزن کمک می‌کنند. به آنها کربوهیدرات خوب می‌گویند. منابع کربوهیدرات‌های پیچیده شامل غلات سبوس دار مانند برنج قهوه‌ای، نان سبوس دار، بلغور گندم و جو، حبوبات، میوه‌ها و سبزیجات است.

از فواید مصرف این کربوهیدرات‌ها می‌توان به افزایش سطح سروتونین و تقویت احساس خوب اشاره کرد. در واقع تمام کربوهیدرات ها در مغز باعث افزایش ترشح ماده شیمیایی سروتونین می شوند و برای بالا ماندن میزان سروتونین در خون بهتر است از مواد غذایی دارای کربوهیدرات های پیچیده که به کندی هضم می‌شوند استفاده کرد.

کربوهیدرات‌های ساده یا تصفیه شده فاقد فیبر و بسیاری از مواد مغذی هستند. این کربوهیدرات‌ها به سرعت هضم می‌شوند و قند خون را بالا می‌برند. به آنان کربوهیدرات بد می‌گویند. این نوع کربوهیدرات‌ها توانایی کمی در سیر کردن دارند.

کربوهیدرات‌های ساده شامل آرد سفید، نان های سفید مثل نان لواش، نان‌های فانتزی، برنج سفید، شیرینی، شکلات و غذاهای شیرین است. کربوهیدرات های تصفیه شده خطر حمله قلبی یا سکته را افزایش می دهند.

یک نکته در مورد مصرف کربوهیدرات‌ها این است که هر ماده غذایی که کربوهیدرات خصوصا قند و شکر داشته و چسبنده باشد مسبب اصلی پوسیدگی دندان است مثل کراکر، چیپس، شکلات و شیرینی، میوه هایی مثل موز و کشمش و....

پایان پیام /

شما می توانید این مطلب را ویرایش نمایید

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

باشگاه خبرنگاران توانا

کربوهیدرات انرژی بدن این خبر توسط افراد زیر ویرایش شده است
مصرف کم یا زیاد کربوهیدرات با خطر مرگ و میر همراه است 2
مصرف کم یا زیاد کربوهیدرات با خطر مرگ و میر همراه است 3
مصرف کم یا زیاد کربوهیدرات با خطر مرگ و میر همراه است 4