سه‌شنبه 17 مهر 1403

معاون استاندار خراسان شمالی: علت شلوغی صف نان در استان باید معلوم شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
معاون استاندار خراسان شمالی: علت شلوغی صف نان در استان باید معلوم شود

بجنورد - ایرنا - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی گفت: در شرایطی که آرد به اندازه کافی در اختیار تمام نانوایی‌ها قرار می گیرد، علت این شلوغی و ازدحام صف‌های نان در استان باید مشخص شود.

محمود قنبری، پنجشنبه در دوازدهمین کارگروه تنظیم بازار و دومین شورای آرد و نان استان اظهار داشت: کیفیت پایین آرد و نان در نانوایی ها به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست و تعطیلی نانوایی ها به بهانه قیمت نان تخلف خواهد بود.

وی افزود: باید سهمیه آرد نانوایانی که اقدام به تعطیلی واحد خود می کنند به دیگر نانوایی ها داده شود تا نان کم نیامده و صف ایجاد نشود.

وی با تاکید بر ضرورت مدیریت صف نان، گفت: بهانه قیمت گذاری، نباید دلیلی برای ایجاد صف های طولانی در برابر نانوایی ها شود.

قنبری، ایجاد صف در نانوایی ها، آن هم در شرایط کرونایی را، قابل قبول ندانست و گفت: برخی نانوایی ها ساعات کاری را رعایت نمی کنند و این موضوع موجب سردرگمی و تجمع بیشتر مردم می شود هر چند که سال گذشته اقداماتی در راستای برخوردهای بازدارنده صورت گرفت اما بازهم شاهد چنین صحنه هایی هستیم. معاون استاندار خراسان شمالی با درخواست از نانوایان برای رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی، از اجرای طرح «نان مهربانی» به عنوان یک طرح انساندوستانه در سطح نانوایی های استان قدردانی کرد.

قنبری با تایید مشکلات مطرح شده توسط روسای اتحادیه های نانوایان شهرستانهای استان، اظهار داشت: قیمت جدید نان با توجه به تجزیه و تحلیلی که انجام شده است به زودی تعیین می شود اما باید اثرات آن در دستمزدهای کارگران نیز دیده شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی افزود: هفته آینده جلسه ای با حضور استاندار خراسان شمالی و ادارات غله، صمت، اتاق اصناف، دادگستری و تعزیرات برگزار شده و پس از شنیدن نقطه نظرات اتحادیه نانوایی ها و نمایندگان آنان، تصمیمات لازم گرفته خواهد شد.

بر اساس اعلام اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان شمالی، سرانه مصرف آرد در این استان از میانگین کشوری آن بالاتر و شمار نانوایی های این خطه نیز بیش از استانداردهای کشوری است.

سرانه مصرف آرد یارانه ای در این استان 8.3 کیلوگرم و سرانه مصرف آرد یارانه ای و آزاد نیز در مجموع 9.6 کیلوگرم است و حال آنکه سرانه مصرف آرد در کشور 7.5 تا 8 کیلوگرم است.

سرنوشت لاستیک های تنظیم بازار باید معلوم شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی در خصوص سرنوشت نامعلوم بخشی از لاستیک های تنظیم بازار استان، اظهار داشت: سرنوشت این لاستیک ها که با ارز دولتی وارد استان شد تا بازار استان و کمبود لاستیک مدیریت شود، باید مشخص شود.

وی افزود: هر حواله ای که راهداری صادر می کند و عاملان توزیع به بهانه نبود لاستیک از توزیع آن خوددداری می کنند باید اعلام و برای آنهایی که پاسخگو نیستند در اداره تعزیرات پرونده تشکیل شود. قنبری در ارتباط با افزایش قیمت کود شیمیایی نیز افزود: اداره صنعت، معدن و تجارت باید بر فاکتورهای خرید نظارت کند تا در حد مجاز افرایش قیمت اعمال شود در غیر این صورت خلاف قانون است.

رییس اتاق اصناف بجنورد نیز در این جلسه گفت: قیمت نان باید آنالیز شود و در بهترین شرایط فروش نان هر نانوایی اگر 15 کیسه آرد را به نان تبدیل کند در ماه 35 میلیون ریال سود می کند که با این درآمد نمی تواند به کار ادامه دهد.

مهدی امیدوار افزود: با توجه به نرخ تورم و افزایش بهای حامل های انرژی، بیمه، خمیرمایه، هزینه های حمل و نقل و دستمزد کارگران، نانوایان با مشکلات مضاعفی مواجه شده اند.

سهمیه آرد شیروان و فاروج بیش از دیگر شهرستان ها

مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری نیز در این جلسه با بیان اینکه سهمیه آرد شهرستان های شیروان و فاروج از دیگر شهرستان ها بیشتر است، گفت: با این وجود همیشه در این دو شهرستان شاهد کمبود نان و آرد و تعطیلی و فروش خارج از عرف آرد هستیم.

وی در مورد لاستیک های گمشده نیز اظهار داشت: توزیع کنندگان باید تا پایان مردادماه در خصوص وضعیت این لاستیک ها گزارش می دادند که این مهلت پایان یافته و باید به تعزیرات معرفی شوند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی نیز در این نشست در رابطه با لاستیک هایی که 1.5 سال پیش با ارز دولتی 42 هزار ریالی وارد استان شده و بخشی از آن گم شده است، اظهار داشت: با توجه به آنچه در سامانه این اداره کل ثبت شده، سرنوشت هزار و 45 حلقه لاستیک هنوز مشخص نیست و توزیع کنندگان تکلیف این لاستیک ها را مشخص نکرده اند.

در خراسان شمالی پنج هزار دستگاه خودرو در قالب ناوگان برون شهری، دارای کارت هوشمند هستند.

هم کنون 6 کارخانه آرد، هزار و 112 واحد نانوایی یارانه پز و حدود 300 واحد آزادپز در خراسان شمالی دایر است که ماهانه بطور میانگین هفت هزار تن آرد بین واحدهای نانوایی یارانه ای استان توزیع می شود. استان خراسان شمالی بیش از 863 هزار نفر جمعیت دارد که 44 درصد آنان در روستاها سکونت دارند.

*س_برچسب‌ها_س*
معاون استاندار خراسان شمالی: علت شلوغی صف نان در استان باید معلوم شود 2