چهارشنبه 18 مهر 1403

معاون استاندار زنجان: بنیاد مسکن زنجان عملکرد مثبتی داشته است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
معاون استاندار زنجان: بنیاد مسکن زنجان عملکرد مثبتی داشته است

زنجان - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان گفت: عملکرد بنیاد مسکن این استان طی چند سال متوالی بسیار مثبت و قابل قبول بوده است و اقدامات متعددی را انجام داده است.

خدابخش مرادی نافچی روز پنجشنبه در دیدار با مدیر کل جدید بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان زنجان افزود: بنیاد مسکن، یکی از نهادهای موفق در اجرای طرح‌های عمرانی و آبادانی روستاها، رونق و توسعه روستایی، تامین مسکن برای اقشار کم درآمد، افزایش ضریب ماندگاری روستاییان بوده است که با گسترش این خدمات رضایتمندی روستاییان ارتقا یافته است.

وی اضافه کرد: بر این اساس می توان با برنامه‌ریزی جامع و همکاری و تعامل با ادارت مربوطه، گام‌های موثری در راستای آبادانی روستاها نسبت به سال‌های گذشته برداشت.

این مسؤول با اشاره به اجرای مطالعات منظومه های روستایی نیز گفت: عملیاتی کردن این طرح در سطح استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و می تواند در تقویت پایدار روستاها نقش مهمی داشته باشد که خوشبختانه این نهاد در این زمینه نیز موفق عمل کرده است.

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان با اجرای طرح منظومه روستایی به عنوان پایلوت کشوری، می تواند با شناسایی ظرفیت ها، اثرپذیری و اثرگذاری روستاها بر همدیگر را بررسی کرده و نقشه راهی را برای ماندگاری روستاییان در روستاها تدوین کند.

رضا خواجه ای اظهار داشت: در قالب این طرح، روستاها براساس شرایط اقلیمی، موقعیت جغرافیایی و ظرفیت ها، به تفکیک منظومه هایی را تشکیل می دهند و هر یک به قطب‌های فرهنگی، کشاورزی، صنعتی و اقتصادی تبدیل خواهند شد که در این راستا این نهاد همه تلاش خود را انجام خواهد داد.

وی ادامه داد: هم اکنون در سطح استان 92 هزار و 678 واحد مسکونی روستایی شناسایی شده که می توان گفت تاکنون 53 درصد از واحدهای مسکونی روستایی استان معادل 48 هزار و 801 واحد در مقابل زلزله مقاوم سازی شده اندکه امیدواریم با ترویج فرهنگ مقاوم سازی ساخت و سازها در مناطق روستایی، این میزان افزایش یابد.

خواجه ای با بیان اینکه با توجه به آنالیزهای انجام شده، 153 روستا در استان زنجان روی گسل بوده است، اضافه کرد: بیش از 18 هزار واحد مسکونی نیز در این روستاها بر روی گسل قرار دارند که از این تعداد بطور تقریبی پنج هزار و 259 واحد مسکونی که 28 درصد واحدها را شامل می شود، مقاوم سازی شده اند.

مدیرکل بنیاد مسکن استان زنجان ادامه داد: مقاوم سازی سکونتگاه های شهری و روستایی در برابر تهدیدات و عوامل طبیعی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است، و در این میان زلزله به عنوان یکی از حوادث طبیعی هر از چند گاهی خسارت و تلفاتی به بار می آورد.

وی یادآوری کرد: همین امر ضرورت اندیشیدن به مقاومت ساختمان ها و ارائه راهکارهای لازم برای کاهش خطرات زمین زلزله را دو چندان می کند که امیدواریم یا همکاری دستگاه های مرتبط گام های مهمی در این راستا برداشته شود.

این مسؤول ابراز امیدواری کرد، با سیاستگذاری صحیح و برنامه ریزی اصولی و همکاری دستگاه های مرتبط، شاهد استانی ایمن، آماده و پاسخگو در برابر حوادث باشیم.

وی خاطرنشان کرد: گسترش تعاملات و حمایت ها از سوی استانداری در راستای تحقق اهداف بنیاد مسکن و توسعه استان نقش بسیار مهمی دارد.

*س_برچسب‌ها_س*