دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

معاون دادستان: نباید از مطالبه گری مردم هراس وجود داشته باشد / مسئولیت پذیر باشیم و نگاه ما به مردم تعامل باشد

وب‌گاه عصر ایران مشاهده در مرجع
معاون دادستان: نباید از مطالبه گری مردم هراس وجود داشته باشد / مسئولیت پذیر باشیم و نگاه ما به مردم تعامل باشد

در اصل دوم و سوم قانون اساسی به ارتقای کرامت انسانی و سطح معیشت مردم و همه نیازمندی های اجتماعی و فردی تاکید شده و نگاه تعاملی زمانی می‌تواند اجرا شود که نهاد حاکمیت مسئولیت‌پذیر باشد.

معاون احیای حقوق عام دادستان کل کشور با اشاره به لزوم آگاهی بخشی مردم در مورد حقوق خود آنها گفت: وقتی مردم حقوق خود را بشناسند، مطالبه‌گر خواهند شد و نباید از مطالبه گری مردم هراس وجود داشته باشد.

به گزارش ایرنا، رضا خشنودی روز شنبه در نشست «حقوق بشر؛ تشویق مدافعان و تعلیم ناقضان» که در کانون وکلای دادگستری مرکز برگزار شد، افزود: مفهوم حقوق بشر از قالب فلسفی و نظریه پردازی درآمده و وارد مرحله هنجارمندسازی شده و امروز باید برای آن برنامه داشته باشیم.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و تاکید مقام معظم رهبری بر تمدن‌سازی و جامعه‌سازی اظهارداشت: اینها دلیل روشنی است که جمهوری اسلامی ایران در اجرای تعهدات متعددی که در قانون اساسی به عنوان سند فاخر جمهوری اسلامی دارد، گام بر می‌دارد.

خشنودی اظهارداشت: در قانون اساسی بر آزادی‌های مشروع، گسترش عدل و احیای حقوق عامه تاکید شده است.

معاون احیای حقوق عام دادستان کل کشور گفت: اکنون بستر مناسبی برای پیگیری تعهدات قانون اساسی با محوریت آزادی های مشروع وجود و جای تبریک به نظام حقوقی دارد و شاهد مثال این ادعا تشکیل یک معاونت حقوق عامه در ساختار دادستانی کل کشور است که از سال 1395 ایجاد شد و اکنون این معاونت از کالبد محدود خود برای مقابله با کوه‌خواری و زمین‌خواری عبور کرده و خود را مسئول صیانت از زمین نمی داند بلکه حقوق عامه وسعت و مصادیق بسیار دارد همچنین ظرفیت های بسیاری طبق قانون اساسی وجود دارد.

خشنودی اضافه کرد: اگر مردم را صاحب حق بدانیم که بطور قطع می دانیم، قدم نخست آگاهی بخشی است و وقتی مردم حقوق خود را بشناسند، مطالبه گر خواهند شد و نباید از مطالبه گری مردم هراس وجود داشته باشد همچنین به عنوان حاکمیت مسئولیت پذیر باشیم و نگاه ما به مردم تعامل باشد.

وی اظهارداشت: در اصل دوم و سوم قانون اساسی به ارتقای کرامت انسانی و سطح معیشت مردم و همه نیازمندی های اجتماعی و فردی تاکید شده و نگاه تعاملی زمانی می‌تواند اجرا شود که نهاد حاکمیت مسئولیت‌پذیر باشد.

لینک کوتاه: asriran.com/003QWA