جمعه 31 فروردین 1403

معاون رئیسی دستور فوری صادر کرد

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
معاون رئیسی دستور فوری صادر کرد

معاون اول رییس جمهور امروز با قید فوریت دستور داد تا وزارتخانه‌های «دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح»، «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم»، «تحقیقات و فناوری» اقدام به خرید برنج باقی مانده در انبارهای کشاورزان کنند.

نماینده مردم آمل در مجلس با اعلام این خبر به این نکته نیز اشاره کرد که این انتظار وجود دارد که پس از این دستور وزارتخانه های نام برده و سایر وزارتخانه‌ها هم اقدام به خرید برنج کنند، زیرا با رسیدن فصل گرما محصول باقی مانده روی دست کشاورزان شمالی دچار آفت شده و از بین می‌رود، برنج‌ها با توجه به کیفیتی که دارند و هزینه تولید آن باید با قیمت مناسبی خریداری شود تا کشاورزان متضرر نشوند.

روز گذشته رضا حاجی‌پور با اعلام اینکه در حال حاضر دغدغه مردم مازندران برنج‌های شالیکوبی شده باقی مانده روی دست برنجکاران است؛ ورود رییس جمهور به موضوع را تنها راهکار حل این مشکل دانست. اما چرا در سال زراعی گذشته که شاهد رشد قیمت عجیب برنج ایرانی در بازار بودیم خرید برنج از شالیکاران با مشکل مواجه شد و با این شرایط مشکلی که می‌شد با دست باز کرد با دندان هم باز نشد و مسوولین به واردات برنج خارجی روی آوردند.

در این خصوص این نماینده مجلس با گلایه از رییسی به این نکته نیز اشاره کرد، در حالی که برنج یک محصول داخلی است و باید مورد حمایت قرار گیرد، اما مسوولین بجای خرید برنج شالیکاران اقدام به واردات برنج کردند، بطوریکه شواهد حکایت از واردات یک میلیون و 500 هزار تن برنج به کشور دارد؛ این در حالی که حجم برنج وارداتی اعلامی از سوی متولیان این بخش 350 هزار تن و کمتر از میزان واقعی است. به گفته حاجی‌پور، در تمام دنیا دولت‌ها برنج تولید داخل را از کشاورزان می‌خرند و بر اساس سطح درآمد مردم توزیع می‌کند. روشی که می شود در ایران هم اجرایی کرد چرا که در حال حاضر تمام کارخانه‌های ما پر از برنج ایرانی است.

رسوب 40 درصدی برنج در شالیکارها

اواخر اردیبهشت ماه بود که انجمن تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان برنج ایران در بیانیه‌ای خبر رسوب برنج در استان مازندران را داد و این نکته اشاره کرد که براساس سنت هرساله نیمه تابستان زمان برداشت برنج است، اما با توجه به رسوب حدود 40 درصدی محصول سال گذشته این بیم وجود دارد که با برداشت برنج جدید شاهد افت شدید قیمت و زیان انبوه کشاورزان باشیم.

هرچند در دستور فوری مخبر خبری از نرخ برنج نیست، اما به گفته نماینده آمل تولید هر کیلو گرم برنج با روش سنتی حدود 70 هزار تومان و به روش مکانیزه حدود 60 هزار تومان برای کشاورزان هزینه دارد با توجه به هزینه‌های جانبی دیگر باید دید دولت قرار است با چه نرخی اقدام به خرید برنج رسوب کرده در انبار شالیکاران کند.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.