چهارشنبه 11 مهر 1403

معضل جای پارک واگن‌های متروی تهران در آینده جدی شد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
معضل جای پارک واگن‌های متروی تهران در آینده جدی شد

سید جعفر تشکری هاشمی روز چهارشنبه در جلسه کمیسیون عمران و حمل و نقل با اشاره به اینکه 30 درصد قطار‌های فعلی به دلیل نبود فضای مناسب، بیرون از پایانه‌ها پارک می‌شوند، اظهار کرد: اگر قرارداد 630 واگن عملیاتی شود هیچ جای پارکی برای آنها نداریم.

وی با اشاره به سرفاصله قطار‌های مترو افزود: در حال حاضر شاهد این هستیم که با تعداد ناوگان ثابت، طول خط مترو در حال افزایش است، اگر چه افتتاح ایستگاه‌های جدید در حوزه ساخت مزیت به حساب می‌آیند، اما باید به این نکته هم توجه داشت که نبود واگن کافی در کنار افزایش طول خط یک مشکل است.

رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران درباره وضعیت بودجه شرکت بهره برداری مترو تهران اضافه کرد: مطابق با گزارش مالی شرکت مترو، در بودجه سال جاری مبلغ یک هزار و 600 میلیارد تومان برای اورهال ناوگان تخصیص یافته و باید بصورت دقیق مشخص شود چه میزان قرارداد در این خصوص منعقد شده است.

وی ادامه داد: از گزارش‌های موجود می‌توان این را فهمید که نسبت به تقویم زمانی تنها 50 درصد اعتبار شرکت بهره برداری تامین شده است.

تشکری هاشمی ضمن طرح سوال در خصوص تعداد راهبر به ازای هر رام قطار یادآور شد: یکی از موارد مهمی که باید مورد بررسی قرار گیرد این است که آیا تعداد راهبران با تعداد ناوگان فعلی مترو در تناسب است یا خیر، همچنین باید به این موضوع توجه داشت که آیا می‌توان از پرسنل فعلی مترو تهران کمبود راهبر را تامین کرد یا باید راهبران جدید استخدام شوند.

وی با اشاره به وضعیت قرارداد‌های اورهال مترو گفت: در خصوص افزایش بودجه اورهال مدیران مترو و شهرداری تهران مدعی هستند که میزان آن بیش از 25 سال گذشته بوده، اما باید به این موضوع توجه کرد که در 25 سال گذشته قطار‌های مترو تا این اندازه نیاز به اورهال نداشتند و اگر اتفاقی برای قطار‌ها پیش بیاید همه مسوول هستیم.

رییس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: در حالی که طی سه سال اخیر 8 هزار میلیارد تومان بودجه برای اورهال مترو مصوب شده بود، اما تنها 2 هزار میلیارد تومان به این شرکت داده شده این به معنای آن است که سیاست شورا به درستی پیاده نشده است.

تشکری هاشمی با بیان اینکه شهروندان تهرانی در خیابان‌ها در زحمت بسیار هستند و جمعیت مسافران در ایستگاه‌ها بسیار زیاد است، گفت: متاسفانه شاهد این هستیم که در ساعات اوج مسافران پس از عبور چند قطار بازهم نمی‌توانند سوار بر مترو شوند ما باید تلاش کنیم تا با انجام برخی اصلاحات و تغییرات، در همین وضعیت موجود راندمان کاری را بالا ببریم.

وی به موضوع تبلیغات در مترو اشاره کرد و یادآور شد: طبق مصوبه شورا باید تبلیغات داخل ایستگاه‌ها و واگن‌ها به سازمان زیبا سازی واگذار و درآمد آن پی از کسر 10 درصد بالاسری سازمان، به شرکت متر پرداخت شود و این در حالی است که بر خلاف مصوبه شورا، این کار به موسسه همشهری واگذار شده و از 167 میلیارد تومان هزینه تبلیغات که متعلق به شرکت مترو بوده فقط هفت میلیارد تومان به شرکت پرداخت شده است.

علی اصغر قائمی، عضو کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران نیز در ایم جلسه گفت: 75 درصد قانون برنامه چهارم شهری مرتبط با موضوعات حمل و نقلی است و در حکم 2، 3، 4 وظایف مترو تهران گفته شده، بر همین اساس لازم است گزارش عملکردی که در این حوزه‌ها انجام‌شده ارائه شود و گفته شود در حوزه احداث خطوط و افزایش مسافران چه اقداماتی صورت گرفته است.