پنج‌شنبه 9 فروردین 1403

معضل همیشه بهاری پسماند در گیلان

خبرگزاری مهر مشاهده در مرجع
معضل همیشه بهاری پسماند در گیلان

رشت - پسماند و انباشت غیر بهداشتی زباله در مناطق مختلف گیلان به معضل و چالشی برای این استان و تهدیدی برای سلامت مردم تبدیل شده و تسریع در ساماندهی این وضعیت مطالبه مهم از دولت است.

رشت - پسماند و انباشت غیر بهداشتی زباله در مناطق مختلف گیلان به معضل و چالشی برای این استان و تهدیدی برای سلامت مردم تبدیل شده و تسریع در ساماندهی این وضعیت مطالبه مهم از دولت است.

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: یکی از مهم‌ترین مطالباتی که همه گیلانی‌ها از رئیس جمهور و هیئت دولت دارند توجه به وضعیت پسماند و زباله در این استان سرسبز است که بارهای در سفر دولت‌های گذشته مطرح اما تا به امروز تغییری در وضعیت آن داده نشده است حال مردم گیلان منتظرند تا ببینم در سفر فردا هیئت دولت به این استان چه تصمیمی برای ساماندهی به این موضوع که با سلامت مردم در ارتباط است گرفته می‌شود.

استان گیلان به دلیل دارا بودن مواهب الهی و جاذبه‌های تاریخی و گردشگری و جنگل‌ها و مراتع با ارزش همواره به ویژه در ایام سفرهای نوروزی و تابستانی میزبان مسافران و گردشگران از سراسر کشور و کشورهای دیگر است اما این استان از دملی چرکین بر صورت سرسبز خود رنج می‌برد که هر روز عفونت این زخم از روز قبل بیشتر می‌شود.

تبعات سو مدیریت در دفن بهداشتی زباله

از سوی دیگر از آنجایی که گیلان استان تولید کننده محصولات کشاورزی است شیرابه‌های تولیدی از این حجم گسترده از زباله یا راهی تالاب‌ها و رودخانه‌ها شده و یا وارد سفره‌های آب زیر زمینی می‌شود که در هر حال جای پای شیرابه بر روی محصولات کشاورزی و آبزیان در تالاب‌ها و دریای خزر دیده می‌شود.

افزایش مکان‌های انباشت زباله و پراکندگی آنها و همچنین نبود آموزش مناسب برای کاهش زباله با تفکیک از مبدا از یک سو موجبات افزایش تولید زباله و به تبع آن رشد روز افزون انباشت زباله‌ها را در مکان‌های دپوی پسماندها در گیلان فراهم آورده و از سوی دیگر به دلیل بالا بودن سطح آب زیرزمینی و کمبود فضا و زمین به دلیل حاصلخیز بودن زمین‌ها برای کشاورزی، مشکلات زیادی را در خصوص یافتن مکان مناسب برای دفن بهداشتی زباله به وجود آورده و به همین دلیل یکی از راهکارهای اصولی برای دفع زباله، احداث نیروگاه زباله سوز است.

استان‌گیلان به دلیل کوتاهی‌ها و ضعف مدیریتی و همچنین غفلت‌های صورت گرفته، در حوزه‌های مختلفی دچار مشکل است که یکی از اصلی ترین آنها که باید برای آن برنامه‌ریزی دقیقی صورت گیرد مسئله مدیریت پسماند است.

اگرچه در خصوص مدیریت پسماند در گیلان اقداماتی صورت گرفته و کارهایی نیز در حال انجام است اما راهکارهای ارائه شده برای مدیریت پسماند همچون دارویی مسکن برای بیمار سرطانی است و به صورت مقطعی علاوه بر اینکه نمی‌تواند کمکی به حل این معضل کند بلکه در دراز مدت بر میزان بحران موجود می‌افزاید.

تولید روزانه 2200 تن زباله در گیلان

این استان با پوشش سبز جنگل‌های انبوه و زمین‌های کشاورزی حاصلخیز، مشکلات و معضلاتی همچون پسماند را در پشت چهره سبز خود مخفی کرده و زباله، هفت پهنه از گیلان را درگیر خود کرده که مهمترین آن پهنه‌ها در غرب، شرق و مرکز استان قرار دارد و در سال‌های گذشته به واسطه عدم تدوین برنامه‌های لازم و نبود آموزش صحیح برای مدیریت پسماند، این مشکل برای همه شهروندان و روستاییان گیلانی تبعاتی را به دنبال داشته است.

در حالی روزانه بیش از دو هزار و 200 تن زباله در گیلان تولید می‌شود که علاوه بر ورود مستقیم این زباله‌ها به مراکز دفن به دلیل عدم مدیریت صحیح، میزان خروجی شیرابه‌ها و ورود آن به رودخانه‌ها و تالاب انزلی تنها از سایت سراوان رشت 15 لیتر بر ثانیه است.

حل معضل پسماند در گیلان به مهمترین دغدغه‌های شهروندان شهرهای درگیر با این معضل تبدیل شده به نوعی که می‌توان از آن با عنوان فاجعه زیست محیطی یاد کرد که چالش‌های فراوانی را برای این استان ایجاد می‌کند و در عوض مسئولان با تزریق قطره چکانی بودجه سعی در کنترل این بحران دارند.

در حال حاضر با توجه به آمار موجود حدود 250 روستا در طرح تفکیک زباله از مبدا قرار گرفته‌اند که این رقم حدود 10 درصد روستاهای گیلان را شامل می‌شود و انتظار داریم که این رقم افزایش چشمگیری یابد.

با توجه با اهمیت تفکیک زباله از مبدا با نهادینه شدن آن، راه اندازی زباله سوز رشت، مشکلات زباله و پسماند در این استان تا حد زیادی برطرف می‌کند و همچنین احداث کارخانه‌های تبدیلی از بازیافت زباله می‌تواند با انجام کار تفکیک زباله، باعث تولید ثروت شود.

معضل همیشه بهاری پسماند در گیلان 2
معضل همیشه بهاری پسماند در گیلان 3